مواد غذایی دارای ویتامین K. به همراه مقدار ویتامین موجود, فواید و عوارض کمبود آنها برای بدن.

مواد غذایی دارای ویتامین کا

توضیحات

ویتامین K به ساخت پروتئین‌های مختلف که برای لخته شدن خون و ساخت استخوان‌ها مورد نیاز هستند کمک می‌کند. پروترومبین یک پروتئین وابسته به ویتامین K است که مستقیماً با لخته شدن خون درگیر است. استئوکلسین پروتئین دیگری است که برای تولید بافت استخوانی سالم به ویتامین K نیاز دارد. این ویتامین به دو شکل وجود دارد. نوع اصلی آن فیلوکینون نامیده می شود که در سبزیجات برگ سبز مانند کلم سبز، کلم پیچ و اسفناج یافت می شود. نوع دیگر، مناکینون ها،  هست که در برخی از غذاهای حیوانی و غذاهای تخمیری یافت می شود. مناکینون ها همچنین می توانند توسط باکتری ها در بدن انسان تولید شوند. ویتامین K در سراسر بدن از جمله کبد، مغز، قلب، پانکراس و استخوان یافت می شود. خیلی سریع تجزیه می شود و از طریق ادرار یا مدفوع دفع می شود. به همین دلیل، حتی با مصرف زیاد به ندرت به سطوح سمی در بدن می رسد. کمبود ویتامین K در بزرگسالان نادر است، اما ممکن است در افرادی که از داروهایی استفاده می‌کنند که متابولیسم ویتامین K را مسدود می‌ کنند، مانند آنتی‌ بیوتیک‌ها، یا در افرادی که شرایطی دارند که باعث سوء جذب غذا و مواد مغذی می‌شوند، رخ دهد. کمبود آن در نوزادان تازه متولد شده نیز ممکن است زیرا ویتامین K از جفت عبور نمی کند و شیر مادر حاوی مقدار کمی است. مقدار محدود پروتئین های لخته کننده خون در بدو تولد خطر خونریزی را در نوزادان افزایش می دهد اگر مکمل های ویتامین K به آنها داده نشود.


مقدار ویتامین K مورد نیاز برای بدن

1 تا 3 سال:  30 میکرو گرم
4 تا 8 سال:  55 میکرو گرم
9 تا 13 سال:  60 میکرو گرم
14 تا 18 سال:  75 میکرو گرم
19 سال به بالا خانم ها:  90 میکرو گرم
19 سال به بالا آقایان:  120 میکرو گرم


تاریخچه کشف ویتامین K

کشف ویتامین K را می توان به تحقیقات "کارل پیتر هنریک دام" در مؤسسه بیوشیمی دانشگاه کپنهاگ از سال 1928 تا 1930 ردیابی کرد. این بیوشیمیدان دانمارکی در کار خود در مورد متابولیسم کلسترول، تمایل خود به خود به خونریزی را در جوجه های تغذیه شده مشاهده کرد. "دام" یک ویتامین جدید محلول در چربی را فرض کرد که انعقاد خون را تنظیم می کند. ظاهراً دومی در سبزیجات سبز رنگ و جگر وجود داشت، زیرا تغذیه تکمیلی با این مواد مغذی منجر به انعقاد خون طبیعی در حیوانات شد. علاوه بر این، دام با موفقیت آمیز خونریزی جوجه ها را با عصاره اتری به دست آمده از یونجه درمان کرد. دام، ویتامین ضد خونریزی را "ویتامین K" (بعد از "کواگولاسیون:" انعقاد) نامید.
در دهه 1930، چندین گروه کاری در مورد جداسازی و شناسایی ویتامین K تحقیق کردند. در این زمان، یک گروه تحقیقاتی آمریکایی آمریکایی که با بیوشیمیدان "ادوارد آلبرت دوزی" کار می‌ کردند، موفق به جداسازی ویتامین K ضد خونریزی و روشن کردن ساختار شیمیایی حلقه نفتوکینون آن شدند. در سال 1943، دو محقق Dam und Doisy، به طور مشترک جایزه نوبل پزشکی را برای کشف و توضیح ساختار شیمیایی ویتامین K دریافت کردند.


 

(مشخصات والپیپر)

سازنده: ® Cyrus

رزولوشن: 2800x1575

حجم: 2.33 مگابایت

فرمت: JPEG

سال ساخت: 1402

آپدیت:

لینک دانلود:  دانلود والپیپر

 

جهت دانلود در سایز اصلی بر روی عکس کلیک راست کرده و گزینه Save Image As را بزنید.
مشکلات, پیشنهادات و نظرات خود را در همین پست یا از طریق ایمیل زیر با ما در میان بگذارید تا به آنها پاسخ داده شود.
cyrus04corporation@gmail.com

 


(تاریخ انتشار صفحه: 18 بهمن 1402)
(تاریخ آخرین ویرایش: 9 فروردین 1403)


 

(لینکهای مرتبط با این موضوع):

 


 

(طبقه بندی موضوعات):

اسکرین سیور برای کامپیوتر

اسکرین سیور تقویم سال برای کامپیوتر

اسکرین سیور متفرقه برای کامپیوتر

نرم افزار کامپیوتر

انیمیشن و ویدیو

آمار تیم ها در جام جهانی فوتبال

بیوگرافی فوتبالیست ها

فوتبالی

فینال جام جهانی فوتبال

غیره مطالب فوتبالی

بیوگرافی بازیگران

ماه تولد

اطلاعات کشورهای جهان

عکس آدامس

ویتامین ها

مطالب و موضوعات متفرقه