عنصر سلنیوم   مواد غذایی دارای سلنیوم. به همراه مقدار سلنیوم موجود, فواید و عوارض آنها برای بدن.

مواد غذایی دارای سلنیوم

توضیحات

سلنیوم یک عنصر کمیاب است که به طور طبیعی در بسیاری از غذاها وجود دارد، به غذاهای دیگر اضافه شده و به عنوان یک مکمل غذایی در دسترس است. سلنیوم که از نظر تغذیه ای برای انسان ضروری است، ترکیبی از بیش از دوجین سلنوپروتئین است که نقش مهمی در تولید مثل، متابولیسم هورمون تیروئید، سنتز DNA و محافظت در برابر آسیب اکسیداتیو و عفونت ایفا می کند. رایج ترین معیارهای مورد استفاده برای وضعیت سلنیوم، غلظت سلنیوم پلاسما و سرم است. غلظت خون و ادرار منعکس کننده مصرف اخیر سلنیوم است. تجزیه و تحلیل محتوای سلنیوم مو یا ناخن می تواند برای نظارت بر مصرف طولانی مدت در طول ماه ها یا سال ها استفاده شود. سلنیوم به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و به جلوگیری از زوال ذهنی کمک می کند. همچنین سلنیوم برای سلامت تیروئید مهم است و سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند. اگرچه سلنیوم برای سلامتی لازم است، اما مصرف بیش از حد آن می تواند خطرناک باشد. در واقع، مصرف دوزهای بالای سلنیوم می تواند سمی و حتی کشنده باشد. بادام برزیلی حاوی مقدار بسیار بالایی سلنیوم است اما مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به سمیت سلنیوم شود. علائم سمیت سلنیوم عبارتند از:  ریزش مو, سرگیجه, حالت تهوع, استفراغ, گرگرفتگی صورت, لرزش و درد عضلانی.


مقدار سلنیوم مورد نیاز برای بدن:

1 تا 3 سال:  20 میکروگرم

4 تا 8 سال:  30 میکروگرم

9 تا 13 سال:  40 میکروگرم

14 سال به بالا:  55 میکروگرم


عوارض و علائم کمبود سلنیوم برای بدن

-  ریزش مو

-  ضعف عضلانی

-   اختلال عملکرد تیروئید

-   ناخن های ضعیف و شکننده

-   سردرگمی و تغییرات شناختی


تاریخچه کشف سلنیوم خوراکی

عنصر سلنیوم در سال 1817 توسط شیمیدان سوئدی، "یونس یاکوب برزلیوس" کشف شد. او سلنیوم را از نام الهه یونانی ماه، سلن، نامگذاری کرد. این عنصر جذاب سابقه طولانی و نامطلوب استفاده به عنوان یک جزء رژیمی دارد. اولین توصیف آن به عنوان مضر برای خوردن حیوانات توسط مارکوپولو در اواخر قرن سیزدهم گزارش شد. مارکوپولو در سفرهای خود به غرب چین در مورد بیماری ای نوشت که «جانوران باری» به آن مبتلا شدند که در آن سم آنها پس از خوردن برخی گیاهان شکننده شد و از بین رفت. این گیاهان به احتمال زیاد گیاهان سلنیفر بودند که مقادیر زیادی سلنیوم را از خاک جذب می کنند و سلنیوم را در بافت های خود ذخیره می کنند. چنین بیماری هایی که پولو توصیف کرد در قرن بیستم در اسب ها و گاوهایی که در دشت های داکوتا و نبراسکا در ایالات متحده چرا می کردند، یافت شده است. به عنوان مثال، T.C. مدیسون، یک پزشک ارتش مستقر در فورت راندال در نبراسکای شمالی در اواسط دهه 1850، یک اختلال سم نکروزه را توصیف کرد که علاوه بر این، شامل ریزش مو در یال و دم در میان اسب‌های ارتشی بود که در گیاهان اطراف قلعه چرا می‌ کردند. نقش سلنیوم به عنوان یک عنصر غذایی مضر در سال 1957، زمانی که شوارتز و فولتز به طور غیرمنتظره ای دریافتند که از نکروز کبد در موش صحرایی جلوگیری می کند، تغییر بزرگی پیدا کرد. یافته‌های شوارتز و فولتز با مشاهدات جالب دیگری دنبال شد که سلنیوم نقش مهمی در رشد بی‌هوازی در اشریشیا کلی داشت، زمانی که این ارگانیسم بر روی گلوکز رشد می‌ کرد. به زودی مشخص شد که سلنیوم یک عنصر ضروری در رژیم غذایی پستانداران و بسیاری دیگر از اشکال حیاتی است که در سطوح پایین مصرف شود، اما زمانی که در سطوح بالا مصرف شود مضر است.


آجیل برزیلی

آجیل برزیلی

در فهرست ما آجیل برزیلی بیشترین مقدار سلنیوم را در بین مواد غذایی دارد. در هر 100 گرم آجیل برزیلی مقدار 1917 میکرو گرم سلنیوم وجود دارد.

احتیاط  احتیاط

عوارض جانبی مصرف بیش از اندازه آجیل برزیلی یکی از پیامدهای سمیت سلنیوم شکنندگی ناخن و مو است و شامل تهوع، خستگی، اسهال، تحریک پذیری، بوی تنفسی شبیه سیر، ریزش مو و ناهنجاری های ناخن می باشد.


 

(مشخصات والپیپر)

سازنده: ® Cyrus

رزولوشن: 2800x1575

حجم: 2.33 مگابایت

فرمت: JPEG

سال ساخت: 1402

آپدیت:

لینک دانلود:  دانلود والپیپر

 

جهت دانلود در سایز اصلی بر روی عکس کلیک راست کرده و گزینه Save Image As را بزنید.
مشکلات, پیشنهادات و نظرات خود را در همین پست یا از طریق ایمیل زیر با ما در میان بگذارید تا به آنها پاسخ داده شود.
cyrus04corporation@gmail.com

 


(تاریخ انتشار صفحه: 11 فروردین 1403)
(تاریخ آخرین ویرایش: 22 فروردین 1403)


 

(لینکهای مرتبط با این موضوع):

 


 

(طبقه بندی موضوعات):

اسکرین سیور برای کامپیوتر

اسکرین سیور تقویم سال برای کامپیوتر

اسکرین سیور متفرقه برای کامپیوتر

نرم افزار کامپیوتر

انیمیشن و ویدیو

آمار تیم ها در جام جهانی فوتبال

بیوگرافی فوتبالیست ها

فوتبالی

فینال جام جهانی فوتبال

غیره مطالب فوتبالی

بیوگرافی بازیگران

ماه تولد

اطلاعات کشورهای جهان

عکس آدامس

ویتامین ها

مطالب و موضوعات متفرقه