جام جهانی 2002 کره جنوبی و ژاپن. به همراه والپیپرهای زیبا و با کیفیت برای علاقه مندان.

والپیپر جام جهانی 2002 کره جنوبی و ژاپن

والپیپر جام جهانی 2002 کره جنوبی و ژاپن

توضیحات

فیفا در 31 می ماه سال 1996 کره جنوبی و ژاپن را به عنوان میزبان هفدهمین دوره جام جهانی انتخاب کرد. این نخستین باری بود که جام جهانی به قاره آسیا می آمد و همچنین نخستین باری بود که میزبانی رقابت ها به صورت مشترک انجام می شد. 199 تیم برای حضور در جام جهانی 2002 تلاش کردند و 32 تیم راهی مسابقات شدند. به دلیل میزبانی دو تیم آسیایی کره جنوبی و ژاپن, قاره آسیا 2.5 سهمیه برای حضور در این جام جهانی داشت که عربستان و چین توانستند جواز صعود به جام جهانی را دریافت کنند. دیگر نماینده آسیا یعنی تیم ایران نتوانست در بازی انتخابی برابر نماینده اروپا یعنی ایرلند پیروز شود و قاره آسیا با همان 4 نماینده در جام جهانی 2002 حاضر شد. پس از کره جنوبی, ژاپن و فرانسه به عنوان قهرمان دوره قبلی تیم کامرون نخستین تیمی که بلیت جام جهانی 2002 را دریافت کرد و اروگوئه هم آخرین تیم راه یافته به جام جهانی لقب گرفت. مراسم قرعه کشی در 7 دسامبر 1999 انجام شد. بازی افتتاحیه مسابقات با یک شگفتی بزرگ همراه شد. تیم فرانسه قهرمان دوره قبلی و قهرمان یورو بازی را به تیم سنگال واگذار کرد. فرانسه در بازی بعد برابر اروگوئه پس از اخراج زود هنگام "تیری هانری" تنها توانست یک تساوی بدون گل برابر این تیم بگیرد. آنها شانس این را داشتند که در صورت پیروزی در بازی آخر برابر دانمارک از گروه خود صعود کنند, اما این بازی را واگذار کردند تا برای اولین بار در تاریخ تیم قهرمان دوره قبلی نتواند از گروهش بالا بیاید. این اتفاق در سال 2010 برای ایتالیا, در سال 2014 برای اسپانیا و در سال 2018 برای آلمان نیز تکرار شد. در گروه 5 تیم آلمان با 8 گل نماینده آسیا یعنی عربستان را در هم کوبید و در بازی آخرش طی یک بازی سراسر خشن و پر برخورد توانست تیم کامرون نماینده آفریقا را مغلوب کند. این بازی در مجموع 16 اخطار و 2 اخراجی داشت که تا آنزمان بی سابقه بود. در گروه 6 انگلیس بازی حساسی را برابر آرژانتین انجام داد که یادآور بازی 4 سال قبل 2 تیم در سال 1998 بود. در آن سال دیوید بکهام با اخراجش از زمین باعث زدن لطمه به تیمش شد و انگلیس 10 نفره در نهایت بازی را به آرژانتین واگذار کرد. اما اینبار "بکهام" با تک گل سرنوشت سازی که از روی نقطه پنالتی برای کشورش زد خاطره تلخ 4 سال قبل را از یاد هوادارها پاک کرد. آرژانتین در این دوره با تمامی ستاره گانش پای به جام جهانی گذاشت و از امیدهای اصلی قهرمانی نیز به حساب می آمد. اما آنها با تساوی که در بازی آخر برابر سوئد گرفتند پس از 40 سال نتوانست از گروه خود صعود کنند. در گروه 7 تیم ایتالیا با گل حیاطی دقیقه 85 بازیکن ذخیره خود یعنی دل پیرو توانست با چاشنی شانس از گروهش صعود کند. گروه 8 جای بود که دیگر نماینده آسیا یعنی ژاپن قرار داشت. آنها در بازی برابر بلژیک توانستند نخستین امتیاز خود در تاریخ جام جهانی را بدست آوردند. آنها در بازی بعدی مقابل روسیه نخستین پیروزی خود را جشن گرفتند. تک گل 3 امتیازی این بازی را "ایناموتو" به ثمر رساند. وی در بازی قبلی برابر بلژیک هم موفق به گلزنی شد. ژاپنی ها بازی آخرشان مقابل تونس را هم به سادگی بردند تا برای اولین بار موفق به صعود از گروه خود شوند.


مرحله حذفی

مرحله حذفی این مسابقات با بازی آلمان برابر پاراگوئه آغاز شد. آلمان با گل دقیقه 87 "الیور نیول" به سختی توانست از چنگ پاراگوئه فرار کند. انگلیس با 3 گل تیم دانمارک را از پیش روی برداشت. سنگال که توانسته بود فرانسه قهرمان را حذف کند, سوئد را کنار زد. "هنری کامارا" ستاره تیمش در این بازی بود. در بازی بعد اسپانیا و ایرلند به ضیافت ضربات پنالتی رفتند که در نهایت اسپانیا سربلند بیرون آمد و به دور بعدی صعود کرد. آمریکا که در دوره قبلی رتبه آخر را بین 32 تیم حاضر کسب کرده بود در این مسابقات شرایط خوبی داشت. آنها در مرحله گروهی موفق شدند تیم پر ستاره ی پرتغال را شکست دهند. در این مرحله هم با درخشش "لاندن داناوان" تیم مکزیک را راهی خانه کردند. برزیل هم با حضور ستاره گانش یعنی ریوالدو و رونالدو تیم بلژیک را کنار زد. ماجراجویی سامورایی ها در 18 ژوئن به پایان رسید. آنها با حداقل اختلاف مغلوب تیم شگفتی ساز ترکیه شدند. ترکیه هم پس از 48 سال پای به جام جهانی گذاشته بود. اما بازی بازی ایتالیا برابر کره جنوبی به یکی از جنجالی ترین بازی های تاریخ ادوار جام جهانی تبدیل شد. این بازی با حمایت همه جانبه داور اکوادوری یعنی "بایرون مورنو" برای کشور میزبان همراه بود. ابتدا داور بازی یک پنالتی بحث برانگیز برای کره جنوبی گرفت که "بوفون" سنگربان ایتالیا پنالتی را مهار کرد. سپس "کریستین ویری" روی ارسال "فرانچسکو توتی" ایتالیا را جلو انداخت. لحضاتی بعد "توتی" یه پاس خلاقانه و زیبا برای "دانیل توماسی" فرستاد ولی وی نتوانست تک به تک را تبدیل به گل کند. تنها 2 دقیقه مانده به پایان بازی روی اشتباه مسلم " کریستین پانوچی" کره جنوبی گل تساوی را به ثمر رساند. نظیر این اشتباه 8 سال بعد در بازی ایتالیا و نیوزلند برای "فابیو کاناوارو" اتفاق افتاد. بازی به وقتهای اضافه رفت. در دقیقه 104 "توتی" در محوطه جریمه تیم کره سرنگون شد اما داور اکوادوری صحنه را تمارض تشخیص داد و با دادن اخطار دوم "توتی" را از زمین بازی اخراج کرد. 13 دقیقه بعد کره گل برتری را زد تا پس از همسایه خود یعنی کره شمالی تبدیل به دومین تیم آسیایی شود که به مرحله 1/4 صعود می کند.


مرحله 1/4 نهایی

در ورزشگاه شیزوکای ژاپن شاگردان "اسون گوران اریکسون" به مصاف برزیل مدعی رفتند. ابتدا مایکل اوون انگلیس را پیش انداخت. اما ریوالدو برزیلی بازی را مساوی کرد. در دقیقه 49 یه ضربه آزاد برای برزیل گرفته شد. "رونالدینهو" پشت توپ ایستاد. وی متوجه خروج "دیوید سیمن" از دربازه شد. برخلاف اینکه همه تصور می کردند وی ضربه را ارسال خواهد کرد ولی وی ضربه را به قصد دربازه زد و توپ وارد دربازه شد. "سیمن" در آخرین بازی ملی اش اشتباه بسیار بدی را مرتکب شد که منجر به حذف تیمش از جام شد. در بازی بعدی آلمان در برابر آمریکا قرار گرفت. "الیور کاهن" همانند بازی های قبلی ستاره تیمش در این مسابقات بود و بارها دربازه کشورش را نجات داد. در دقیقه 38 میشائیل بالاک روی ارسال "کریستین زیگه" گل حساس بازی را زد. در نیمه بعد آمریکا صاحب یک ضربه کرنر شد و "گرگ بلهالتر" مدافع آمریکا ضربه ای را به سمت دربازه آلمان روانه کرد. توپ از "الیور کاهن" رد شد اما "تورستن فرینگس" هالفبک آلمان با کمک دستش مانع ورود توپ به دربازه شد. آمریکایی ها معترض بودند اما داور صحنه را پنالتی تشخیص نداد. در نهایت بازی با همان تک گل "بالاک" به اتمام رسید. اسپانیا بعد از ایتالیا قربانی بعدی کره جنوبی به حساب می آمد. آنها در حالی در 120 دقیقه برابر کره بدون گل مساوی کردند که داور مصری بازی "جمال الغندور" 2 گل اسپانیا را به دلیل آفساید مردود اعلام کرد. در ضربات مرگبار پنالتی 9 ضربه زده شد و تنها پنالتی "خواکین سانچز" بازیکن رئال بتیس اسپانیا هدر رفت. کره جنوبی تبدیل به اولین تیم غیره اروپایی و آمریکایی شد که به نیمه نهایی جام جهانی می رسید. در بازی آخر تیم ترکیه با گل دقیقه 93 "ایلهان مانسیز" توانست از صد سنگال شگفتی ساز بگذرد. این بازیکن آلمانی تبار تنها 2 سال برای تیم ترکیه بازی کرد و 5 سال پس از جام جهانی 2002 بازنشسته شد.


نیمه نهایی

اولین بازی نیمه نهایی در پایتخت کره یعنی سئول بین کره جنوبی و آلمان انجام شد. کره جنوبی تا به اینجا تمامی رقبای اروپایی خود مانند: لهستان, پرتغال, ایتالیا و اسپانیا را شکست داده بود و تنها تیم آلمان و شاگردان رودی فولر بین آنها و فینال جام جهانی فاصله داشت. این بازی برای آلمان به مانند بازی قبلی با تک گل سرنوشت ساز "میشاییل بالاک" به پایان رسید. اما وی به دلیل کارت زردی که در این بازی دریافت کرد بازی فینال مقابل برزیل را از دست داد که بدون شک وی از ارکان اصلی تمیش هم به حساب می آمد. برزیل هم در دیدار تکراری برابر ترکیه شگفتی ساز قرار گرفت و با تک گل رونالدو راهی فینال مسابقات شد.


رده بندی

کره جنوبی می توانست با خاطره ای خوش جام جهانی را در کشورش به پایان ببرد اما در همان ثانیه 11 بازی طی اشتباه مسلم کاپیتان با تجربه اش یعنی "هونگ میونگ بو" دربازه اش فرو ریخت. گلی که "هاکان شوکور" ترکیه ای به ثمر رساند سریعترین گل تاریخ ادوار جام های جهانی تا به امروز لقب گرفت. کره 8 دقیقه بعد طی یک ضربه ایستگاهی زیبا بازی را به تساوی کشاند اما "ایلهان ماسنیز" با زدن 2 گل ترکیه را 3 بر 1 جلو انداخت. وی به همراه "حسن ساس" از ستاره گان ترکیه در این جام بودند. کره جنوبی در دقایق آخر اختلاف رو به حداقل رساند ولی نتوانستند با کسب مقام سوم و مدال برنز ورزشگاه را ترک کنند. ترکیه پس از این بازی دیگر رنگ حضور در جام جهانی را تا به امروز ندیده است.


فینال

فینال در شهر یوکوهامای ژاپن بین برزیل پرستاره و آلمان برگزار شد. "رونالدو" و "ریوالدو" از برزیل با 6 و 5 گل زده به همراه میروسلاو کلوزه آلمانی با 5 گل زده از شانسهای کسب کشف طلای مسابقات و عنوان آقای گلی مسابقات بودند. نیمه نخست بدون گل تمام شد. آلمان از شروع نخستین بازی اش در مرحله گروهی تا این بازی فینال تنها یک گل آن هم از ایرلند دریافت کرده بود که تمام اینها را مدیون دربازه بانی عالی "الیور کاهن" بودند. وی یک سال قبل هم با مهار 3 پنالتی در بازی فینال لیگ قهرمانان اروپا برابر والنسیا توانسته بود پس از 25 سال بایرن مونیخ را قهرمان اروپا کند. اما "کاهن" در دقیقه 66 این بازی مقابل برزیل اشتباه بدی رو مرتکب شد و نتوانست شوت از راه دور "ریوالدو" را کامل مهار کند و رونالدوی فرصت از راه رسید و دربازه را باز کرد. ضمن اینکه "دیتمار هامان" هالفبک آلمان هم روی این گل مقصر بود. رونالدو برای اینکه قهرمانی تیمش را یکسره کند 12 دقیقه بعد گل دوم رو هم وارد دربازه آلمان کرد. آلمان در شبی بارانی و در نبود رهبر اصلی تیمش یعنی "بالاک" قهرمانی جام جهانی را از دست داد ولی این در حالی بود که اصلا کسی روی صعود این تیم حتی حساب هم نمی کرد چه برسد به فینال. اوضاع فوتبال آن سالهای آلمان به حدی خراب بود که کمتر کسی مسئولیت مربی گری این تیم را به عهده می گرفت. آنها حتی در بازی برگشت دور انتخابی مقابل انگلیس و در خانه خود با 5 گل شکست خورده بودند و تنها با انجام بازی پلی آف برابر اوکراین بلیت جام جهانی 2002 را دریافت کردند. رونالدو در نهایت آقای گل مسابقات شد, اما "الیور کاهن" به دلیل درخشش فوق العاده اش در این مسابقات برنده جایزه دستکش طلایی و توپ طلایی مسابقات یعنی بهترین بازیکن جام را دریافت کرد. افتخاری که تا کنون هیچ دربازه بانی در جام جهانی موفق به کسب آن نشده است.


حوادث و اتفاق های جالب

*  تیم کامرون به دلیل استفاده از پیراهن های بدون آستین که بر خلاف قوانین فیفا بود, مجبور شد از لباس های آستین دار در زیر پیراهن اصلی اش استفاده کند.


 

(مشخصات والپیپر 1)

سازنده: ® Cyrus

رزولوشن: 2800x1568

حجم: 3.67 مگابایت

فرمت: JPEG

سال ساخت: 2024

آپدیت:

لینک دانلود:  دانلود والپیپر 1

 

(مشخصات والپیپر 2)

سازنده: ® Cyrus

رزولوشن: 3000x1680

حجم: 2.81 مگابایت

فرمت: JPEG

سال ساخت: 2024

آپدیت:

لینک دانلود:  دانلود والپیپر

 

جهت دانلود در سایز اصلی بر روی عکس کلیک راست کرده و گزینه Save Image As را بزنید.
مشکلات, پیشنهادات و نظرات خود را در همین پست یا از طریق ایمیل زیر با ما در میان بگذارید تا به آنها پاسخ داده شود.
cyrus04corporation@gmail.com

 


(تاریخ انتشار صفحه: 13 فروردین 1403)
(تاریخ آخرین ویرایش: 14 فروردین 1403)


 

(لینکهای مرتبط با این موضوع):

 


 

(طبقه بندی موضوعات):

اسکرین سیور برای کامپیوتر

اسکرین سیور تقویم سال برای کامپیوتر

اسکرین سیور متفرقه برای کامپیوتر

نرم افزار کامپیوتر

انیمیشن و ویدیو

آمار تیم ها در جام جهانی فوتبال

بیوگرافی فوتبالیست ها

فوتبالی

فینال جام جهانی فوتبال

غیره مطالب فوتبالی

بیوگرافی بازیگران

ماه تولد

اطلاعات کشورهای جهان

عکس آدامس

ویتامین ها

مطالب و موضوعات متفرقه