آمار اسپانیا در جام جهانی از 1934 که نخستین حضور اسپانیا در جام جهانی بود تا سال 2022.

آمار اسپانیا در جام جهانی

مقدمه

اسپانیا از دهه 50 میلادی با جذب بازیکنان بزرگ فوتبال به مانند فرانس پوشکاش, دی استفانو سعی در بالا بردن کیفیت لیگ خود کرد و افتخارات بسیاری را هم در این عرصه کسب نمود. و یک بار هم در سال 1964 قهرمان مسابقات یورو شد. اما تیم اسپانیا از سال 2008 به بعد در عرصه ملی درخشید. اسپانیا یک بار در سال 1982 میزبانی جام جهانی را به عهده گرفت و یکبار هم در سال 2010 عنوان قهرمانی را کسب نمود. اسپانیا در جام های جهانی 1930, 1938, 1954, 1958, 1970, 1974 حضور نداشته است ولی از سال 1978 همیشه یک پای ثابت جام جهانی بوده است. اسپانیا به دلیل اینکه همیشه سعی در جذب ستاره گان دنیای فوتبال در لیگ خود دارد طرفداران بسیار زیادی چه در ایران و چه کشورهای دیگر دارد.

2010

 


جام جهانی 1930  حضور نداشت

اسپانیا هم به مانند خیلی دیگر از تیمهای اروپایی در نخستین دوره جام جهانی در سال 1930 شرکت نکرد.


جام جهانی 1934  حضور داشت

اما آنها در سال 1934 با 11 گلی که در دو بازی رفت و برگشت به پرتغال زدند توانستند به جام جهانی 1934 ایتالیا راه پیدا کنند. "لانگارا" در این دو بازی 7 گل برای کشورش زد. "آمادئو گارسیا" هدایت کشورش در این بازی ها را به عهده گرفت. آنها نخستین بازی خود در تاریخ جام جهانی را با برد 3 بر 1 مقابل برزیل جشن گرفتند. اسپانیا در مرحله 1/4 به تیم پرقدرت ایتالیا برخورد و با این تیم مساوی کرد. آنزمان ضربات پنالتی وجود نداشت و تیمها یک بازی تکراری چند روز بعد انجام می دادند. اسپانیا بازی تکراری را به ایتالیا واگذار کرد تا از گردونه مسابقات کنار رود.


جام جهانی 1938  حضور نداشت

اسپانیا در انتخابی جام جهانی 1938 فرانسه شرکت نکرد.


جام جهانی 1950  حضور داشت

اسپانیا پس از یک دوره غیبت و دو دوره که جنگ جهانی دوم رخ داده بود در انتخابی جام جهانی 1950 برزیل شرکت کرد و باز هم با پیروزی برابر تیم پرتغال توانست جواز حضور در جام جهانی را بگیرد. اسپانیا در گروه B با تیمهای انگلیس, آمریکا و شیلی همگروه بود. آنها هر سه بازی خود را با پیروزی پشت سر گذاشتند و با اقتدار کامل به دور بعدی پایانی راه پیدا کردند. سیستم جام جهانی 1950 برزیل به این صورت بود که از هر گروه یک تیم راهی مرحله ی پایانی می شد و در آنجا 4 تیم صعود کرده با همدیگر رقابت می کردند آن دو تیمی که بیشترین امتیاز را بدست آوردند راهی فینال می شدند. برزیل با 7 گل سوئد را درهم شکست و اسپانیا و اروگوئه هم 2 بر 2 مساوی کردند. اسپانیا در بازی دومش با 6 گل مغلوب برزیل میزبان شد و اروگوئه هم توانست سوئد را شکست دهد تا به همراه برزیل راهی فینال شود. اسپانیا و سوئد هم برای کسب حیثیت بازی سوم چهارمی را برگزار کردند که سوئد با 3 گل اسپانیا را شکست داد. اسپانیا به مقام چهارمی رسید. مقامی که تا مدت 60 سال بعد به عنوان بهترین افتخار اسپانیا در جام جهانی محسوب می شد. "باسورا" با 5 گل زده بهترین گلزن کشورش در این بازی ها بود.


 

جام جهانی 1954  حضور نداشت

اسپانیا در انتخابی جام جهانی 1954 سوئیس داستان جالبی داشت. آنها بازی رفت را با 4 گل از تیم ترکیه بردند و بازی برگشت را در شهر استانبول با 1 گل به حریفشان واگذار کردند. آنزمان قانون تفاضل گل وجود نداشت. به همین خاطر بازی سوم برگزار شد و آن بازی هم 2 بر 2 مساوی شد و حتی خبری هم از قانون ضربات پنالتی هم در کار نبود. به این صورت فیفا با یک قرعه کشی برنده این بازی را مشخص کرد. یک پسربچه 14 ساله به نام "لوئیجی فرانکو جما" که پدرش در استادیوم کار می کرد با چشمان بسته قرعه کشی را انجام داد و اسم ترکیه بیرون آمد و به همین سادگی اسپانیا جام جهانی 1954 سوئیس را از دست داد.


جام جهانی 1958  حضور نداشت

ناکامی اسپانیا 4 سال بعد هم ادامه داشت. آنها در انتخابی جام جهانی 1958 سوئد عملکرد قابل قبولی را ارائه دادند ولی تنها با اختلاف 1 امتیاز نسبت به اسکاتلند از راهیابی به جام جهانی باز ماندند.


جام جهانی 1962  حضور داشت

در ماه May 1961 اسپانیا بالاخره موفق شد جواز حضور در جام جهانی را دریافت کند. برای نخستین بار آنها از یک مربی غیر اسپانیایی در جام جهانی استفاده می کردند. "هلنیو هررا" مربی آرژانتینی تیم اسپانیا بود. اسپانیا پس از شکست در بازی اولش مقابل چکسلواکی توانست مکزیک را مغلوب کند تا کمی امیدوار به صعود شود ولی بازی آخر آنها برابر تیم پرقدرت برزیل بود که قهرمان دوره قبلی مسابقات بود. آنها با اختلافی اندک به برزیل باختند تا نتوانند از گروهشان صعود کنند.


جام جهانی 1966  حضور داشت

در نوامبر 1965 اسپانیا پس از پیروزی برابر ایرلند برای دومین بار متوالی به جام جهانی صعود کرد. اسپانیا پس از شکست مقابل آرژانتین موفق شد تیم سوئیس را مغلوب کند تا 2 امتیاز مهم را دریافت کند. آنها در بازی آخر رودروی آلمان غربی قرار گرفتند. این بازی تا دقیقه 84 یک بر یک مساوی بود اما "اوه زیلر" مهاجم آلمان سند حذف اسپانیا را امضاء کرد تا اسپانیا به مانند دوره قبلی در همان مرحله نخست مسابقات حذف شود.


جام جهانی 1970  حضور نداشت

اسپانیا انتخابی جام جهانی 1970 را خوب آغاز نکرد و هر 3 بازی اولش را بدون پیروزی پشت سر گذاشت و نتوانست نتیجه لازم را کسب کند.


جام جهانی 1974  حضور نداشت

آنها در انتخابی جام جهانی 1974 به طور مشترک با 6 امتیاز و تفاضل گل 3+ با تیم یوگوسلاوی برابر شدند که به خاطر همین یک بازی بین این دو تیم برگزار شد و یوگوسلاوی موفق به شکست اسپانیا شد تا آنها برای حضور در جام جهانی 4 سال دیگر هم صبر کنند.


جام جهانی 1978  حضور داشت

اسپانیا در انتخابی جام جهانی 1978 انتقام خود را از یوگوسلاوی گرفت و با بردی که در بازی آخر مقابل این تیم کسب کرد توانست به جام جهانی 1978 آرژانتین راه پیدا کند. "لاسلو کوبالا" یک مربی اهل مجارستان بود که هدایت اسپانیا را در جام جهانی 1978 بر عهده داشت. وی قبلا هم در تیمهای اسپانیایی مانند بارسلونا و اسپانیول مربیگری کرده بود. اسپانیا در گروه 3 با برزیل, اتریش و سوئد هم گروه بود. آنها پس از شکست مقابل اتریش توانستند یک مساوی مقابل برزیل پرقدرت بگیرند. اتریش صعودش قطعی شده بود و سوئد هم حذف شده بود. اسپانیا برای صعودش باید سوئد را شکست می داد و برزیل هم باید اتریش صدرنشین را مغلوب می کرد. اسپانیا تیم سوئد را شکست داد اما تک گل "روبرتو دینامیته" بازیکن برزیل به اتریش باعث حذف زودهنگام اسپانیا از رقابتها شد.


جام جهانی 1982  حضور داشت

در سال 1982 اسپانیا برای نخستین بار میزبان جام جهانی شد و برای اولین بار 24 تیم در این مسابقات حضور داشتند که یکی از ماندگارترین جام جهانی های تاریخ هم لقب گرفت. اما اسپانیا بازی ها را نا امیدوارانه آغاز کرد. آنها در بازی اول به زحمت توانستند یک مساوی برابر تیم نه چندان مطرح هندوراس بگیرند. بازی دوم را با کمترین اختلاف از یوگوسلاوی بردند و بازی آخر را هم به ایرلند شمالی واگذار کردند. در پایان اسپانیا تنها به دلیل تعداد گل زده بیشتر نسبت به یوگوسلاوی موفق به صعود شد. اما کار اسپانیا در دور بعدی به مراتب دشوارتر بود. آنها با آلمان غربی و انگلیس هم گروه بودند. اسپانیا بازی اول را به آلمان غربی واگذار کرد و بازی دوم را با انگلیس بدون گل مساوی کرد تا از گردونه مسابقات کنار رود.


جام جهانی 1986  حضور داشت

در سپتامبر 1985 اسپانیا بازی بسیار مهمی برابر ایسلند داشت. در صورت پیروزی در این بازی به صورت مستقیم راهی جام جهانی 1986 مکزیک می شد. ایسلند به خوبی مقاومت می کرد و بازی 1 بر 1 برابر بود اما "رافائل گوردیلو" گل برتری اسپانیا را زد تا کشورش بالاتر از اسکاتلند و ولز راهی جام جهانی شود. "میگل مونیوز" روی نیمکت اسپانیا نشست و هدایت کشورش را به عهده گرفت. "مونیوز" از موفقترین مربیان تاریخ اسپانیا در رده باشگاهی به حساب می آمد. وی 9 بار رئال مادرید را قهرمان لا لیگا و 2 بار قهرمان اروپا کرده بود. اسپانیا بازی نخستش را به برزیل تله سانتانا واگذار کرد اما در بازی دومش جبران کرد و موفق به شکست ایرلند شمالی شد. آنها در بازی آخر با 3 گل الجزائر را در هم کوبیدند تا با خیال راحت صعودشان را قطعی کنند. اما یکی از خاطره انگیزترین بازی های اسپانیا در تاریخ جام جهانی مقابل دانمارک رقم خورد. آنها ابتدا با یک گل از رقیبشان عقب بودند اما به یکباره موتور گلزنی "بوتراگنیو" روشن شد. وی 4 گل برای اسپانیا زد و در آخر اسپانیا این بازی را با نتیجه 5 بر 1 از دانمارک برد. اسپانیا در 1/4 مقابل بلژیک قرار گرفت و نتیجه این بازی به ضربات مرگبار پنالتی کشیده شد. مجموع 10 پنالتی در این بازی زده شد و تنها "الوی اولایا" از اسپانیا بود که پنالتی اش را خراب کرد. اسپانیا از جام خداحافظی کرد اما بعد از 1950 این بهترین نتیجه اسپانیا در جام جهانی به شمار می آمد. از ستاره گان به یاد ماندنی اسپانیا در جام جهانی 1986 می توانیم به بوتراگنیو, زوبیزارتا, میشل و کاماچو اشاره کنیم.

اسپانیا در جام جهانی 1986

 


جام جهانی 1990  حضور داشت

اسپانیا در انتخابی جام جهانی 1990 ایتالیا بالاتر از ایرلند به جام جهانی صعود کرد. "لوئیز سوارز" از معدود لژیونرهای موفق اسپانیا در دهه 60 و 70 میلادی هدایت کشورش را به عهده گرفته بود. اما وی افتخاری در ویترین مربیگری خودش نداشت. تیم وی بازی اولش را با اروگوئه بدون گل مساوی کرد اما با درخشش "میشل" بازیکن رئال مادرید توانست کره جنوبی را با 3 گل شکست دهد. اسپانیا در بازی آخرش هم بلژیک را از پیش روی برداشت و "میشل" باز هم در این بازی گلزنی کرد. اسپانیا در مرحله 1/8 برابر یوگوسلاوی قرار گرفت. آنها تا دقیقه 92 با این تیم مساوی بودند اما "دراگان استویکوویچ" بازیکن ستاره سرخ بلگراد گل برتری یوگوسلاوی را زد تا اسپانیا از دور مسابقات حذف شود. "میشل" با 4 گل زده بهترین گلزن تیمش در این مسابقات بود.

اسپانیا در جام جهانی 1990

 


جام جهانی 1994  حضور داشت

یکی دو سال پس از جام جهانی 1990 مقامات فوتبال اسپانیا "خاویر کلمنته" را به عنوان سرمربی این تیم انتخاب کردند. وی تا سال 1998 به مدت 6 سال هدایت اسپانیا را به عهده داشت. در این زمان اسپانیا در تعداد 62 بازی تنها 6 شکست را تجربه کرد. اما داستان انتخابی جام جهانی 1994 آمریکا. اسپانیا در این دوره رقابت بسیار تنگاتنگی با ایرلند جنوبی و دانمارک داشت. تا قبل بازی آخر تیم دانمارک با 18 امتیاز در صدر جدول و ایرلند جنوبی و اسپانیا با 17 امتیاز در رده بعدی قرار داشتند. ایرلند جنوبی با تساوی که مقابل همسایه خود ایرلند شمالی گرفت توانست به جام جهانی راه پیدا کند, اما اسپانیا برای صعود به جام جهانی باید تیم دانمارک که قهرمان یورو 1992 بود را شکست می داد. فرناندو هیرو در دقیقه 62 بازی تک گل سرنوشت ساز کشورش را زد تا اسپانیا رهسپار آمریکا شود. تیم بارسلونا در سال 1992 برای نخستین بار قهرمان اروپا شده بود و "کلمنته" 9 بازیکن از بارسلونا را برای جام جهانی 1994 دعوت کرده بود. اسپانیا در بازی اولش با کره جنوبی در حالیکه 2 بر 0 پیش بود در دقایق پایانی دو بار دربازه اش باز شد تا یک برد شیرین را با مساوی عوض کند. در دقیقه 26 بازی "نادال" تبدیل شد به اولین اخراجی تاریخ اسپانیا در رقابتهای جام جهانی. اسپانیا بازی بعدی اش را هم مقابل آلمان مساوی کرد. اما با درخشش "خوزه لوئیس کامینرو" در بازی آخر مقابل بولیوی موفق شد 2 امتیاز سرنوشت ساز را بدست آورد تا پس از آلمان به عنوان تیم دوم راهی مرحله ی 1/8 شود. آنها در 1/8 در غیاب "آلن سوتر" رهبر تیم سوئیس این تیم را با 3 گل شکست دادند. "فرناندو هیرو" گل نخست تیمش را زد. سرانجام اسپانیا در 1/4 مغلوب ایتالیا شد. این بازی تا دقیقه 88 با نتیجه 1 بر 1 مساوی بود اما "روبرتو باجو" مهاجم ایتالیا پس از دریبل "زوبیزارتا" سنگربان مشهور اسپانیا گل برتری ایتالیا را زد تا اسپانیا از رقابتها کنار رود. یکی از لحظات ماندگار این بازی ضربه آرنج "مائورو تاسوتی" مدافع ایتالیا به صورت "لوئیز انریکه" بود. با اینکه بینی وی خونریزی شدیدی کرده بود "ساندور پل" داور مجارستانی هیچ اعتقادی به خطا و ضربه پنالتی نداشت.

اسپانیا در جام جهانی 1994

 


جام جهانی 1998  حضور داشت

اسپانیا در انتخابی جام جهانی 1998 فرانسه با اقتدار کامل و بدون شکست بلیت مسابقات را دریافت کرد. در جام جهانی 1998 "خاویر کلمنته" تنها مربی تاریخ کشورش شد که برای دومین بار هدایت اسپانیا را در جام جهانی به عهده می گرفت. این جام یکی از تلخترین جامهای جهانی برای هواداران اسپانیا را رقم زد. آنها در همان بازی نخست 3 بر 2 مقابل قهرمان المپیک یعنی نیجریه شکست خوردند. مربی اسپانیا "آنتونی زوبیزارتا" سنگربان 36 ساله و با تجربه خودش که چهارمین جام جهای خود را سپری می کرد را درون دربازه قرار داده بود. وی در این بازی یک گل ناشیانه خورد, چیزی شبیه به گلی که ایران در انتخابی جام جهانی 1994 از ژاپن دریافت کرد. اسپانیا بازی دومش را هم با پاراگوئه بدون گل مساوی کرد. بازی ای که برای اسپانیا بسیار گران تمام شد. آنها بازی آخرشان را با 6 گل از بلغارستان بردند اما پاراگوئه در بازی همزمان موفق به شکست نیجریه صدرنشین شد تا اسپانیا خیلی زود از جام خداحافظی کند.


جام جهانی 2002  حضور داشت

پس از کنار رفتن کلمنته در سال 1998 خوزه آنتونیو کاماچو سرمربی اسپانیا شد. در انتخابی جام جهانی 2002 اسپانیا در گروهی آسان قرار داشت و بدون شکست و تنها دریافت 4- گل خورده به صورت مستقیم راهی جام جهانی شد. اسپانیا در این دوره ستاره گان بیشماری را در اختیار داشت. گایسگا مندیتا که یه سالی بود به لاتزیوی ایتالیا پیوسته بود, لوئیز انریکه که در جام جهانی 1994 و 98 هم حاضر بود, رائول گونزالز, فرناندو مورینتز, ایوان هلگورا و همینطور دو ستاره جوان به نام ژاوی و کارلوس پویول. همچنین فرناندو هیرو 34 ساله کاپیتان تیم بود و ایکر کاسیاس 21 ساله سنگربان تیم. اسپانیا در همان بازی اول با 3 گل اسلوونی را شکست داد. سپس با همین تعداد گل پاراگوئه را مغلوب کرد. "مورینتز" در این بازی 2 بار گلزنی کرد. اسپانیا در بازی آخرش هم با همین 3 گل آفریقای جنوبی را از پیش روی برداشت که در این بازی "رائول" کمک زیادی به تیمش کرد. اسپانیا با 9 امتیاز کامل راهی مرحله 1/8 شد. اسپانیا کارش در 1/8 مقابل ایرلند به مشکل برخورد و در دقایق پایانی دربازه اش فرو ریخت. بازی به ضربات پنالتی رفت. بازیکنان هر دو تیم پنالتی های بیشماری را خراب کردند اما در نهایت تیم پیروز میدان اسپانیا بود. اسپانیا در 1/4 مقابل میزبان مسابقات کره جنوبی قرار گرفت. این بازی در حالی بدون گل به ضربات پنالتی کشیده شد که داور مصری بازی "جمال غندور" 2 گل بازیکنان اسپانیا را قبول نکرد. "خواکین سانچز" از اسپانیا تنها بازیکنی بود که پنالتی اش را خراب کرد و تیم کاماچو از دور مسابقات حذف شد.

 


جام جهانی 2006  حضور داشت

"لوئیز آراگونس" در سال 2004 هدایت اسپانیا را به عهده گرفت. وی از سال 2004 تا 2008 به مدت 4 سال مربی اسپانیا ماند و در 54 بازی تنها 4 شکست را متحمل شد و توانست در سال 2008 پس از 44 سال اسپانیا را قهرمان یورو بکند. اسپانیا در انتخابی جام جهانی 2006 آلمان هیچ بازی را واگذار نکرد اما تعداد تساوی های بالایی که بدست آورد براش دردسرساز شد. آنها از 10 بازی 5 تا مساوی گرفتند تا به ناچار راهی بازی پلی آف برابر اسلواکی شوند. آنها بازی رفت در مادرید را با هتریک "لوئیز خاویر گارسیا" 5 بر 1 بردند و در بازی برگشت با این تیم مساوی کردند تا راهی جام جهانی شوند. در ترکیب تیم آراگونز دیگه خبری از فرناندو هیرو نبود و بازوبند بر دستان رائول گونزالس 28 ساله بود. رائول علارغمه 28 ساله بودنش بعد از این جام دیگر برای کشورش به میدان نرفت. آندرس اینیستا که بعدا گل اولین قهرمانی کشورش را به ثمر رساند به همراه سرخیو راموس, ژابی آلونسو, سس فابرگاس, داوید ویا و فرناندو تورس نخستین جام جهانی شان را تجربه می کردند. اسپانیا در این بازی ها 5 لژیونر داشت که همگی در لیگ انگلیس بازی می کردند. آنها بازی اول را با 4 گل از یاران شفچنکو برد و در بازی بعدی با درخشش فرناندو تورس نماینده آسیا یعنی تونس را مغلوب کرد. آنها در بازی آخرشان هم نماینده آسیا تیم عربستان را از پیش روی برداشتند. اما اسپانیا در مرحله 1/8 مقابل فرانسه قرار گرفت. تیمی که به تیم زیدانی معروف بود. ابتدا اسپانیا با پنالتی داوید ویا از فرانسه پیش افتاد اما فرانسه با 3 گل اسپانیا را شکست داد. زیدان گل آخر تیمش را به ثمر رساند. اسپانیا از جام کنار رفت اما این نسل بعدا به نسل طلایی اسپانیا شناخته شد. تیمی که بعدا 2 قهرمانی یورو و یک جام جهانی را تجربه کرد حاصل زحمات مربی ای به نام "لوئیز آراگونس" بود. همچنین اسپانیا در پایان مسابقات برنده جایزه بازی جوانمردانه از سوی فیفا شد.

اسپانیا در جام جهانی 2006

 


جام جهانی 2010  حضور داشت

پس از قهرمانی اسپانیا در یورو 2008 آنها در انتخابی جام جهانی 2010 تمام 10 بازی خود را با پیروزی پشت سر گذاشتند. "داوید ویا" بهترین گلزن تیمش در این مسابقات بود. "ویسنته دل بوسکه" مربی پرافتخار باشگاه رئال مادرید نسل طلایی اسپانیا را از آراگونس تحویل گرفت و تیم عازم آفریقای جنوبی شد. اسپانیا در گروه آخر با شیلی, هندوراس و سوئیس هم گروه بود. آنها بازی نخست را ناباورانه به سوئیس واگذار کردند اما در بازی بعدی مقابل هندوراس با درخشش "داوید ویا" پیروز از میدان بیرون آمدند. سپس شیلی را شکست دادند و "داوید ویا" در این بازی هم به مانند بازی قبلی گلزنی کرد. بعد از گل دوم اسپانیا, داور بازی بازیکن شیلی را به علت تمارض مبتدیانه "فرناندو تورس" از زمین اخراج کرد. اسپانیا تنها به دلیل تفاضل گل بهتر نسبت به شیلی سرگروه شد و در 1/8 به مصاف پرتغال رفت و شیلی هم مقابل برزیل قرار گرفت. اسپانیا و پرتغال آخرین بازی مرحله 1/8 را در شهر کیپ تاون برگزار کردند. باز هم این "داوید ویا" بود که گل سرنوشت ساز اسپانیا را زد. پرتغال از دقیقه 89 به بعد 10 نفره بازی می کرد. اسپانیا در 1/4 مقابل پاراگوئه قرار گرفت. "داوید ویا" در دقیقه 83 بازی با ضربه ای به سمت دربازه پاراگوئه زد و توپ پس از برخورد با هردو تیر عمودی دربازه وارد گل شد تا اسپانیا پس از 60 سال در جمع 4 تیم پایانی جام قرار گیرد. اسپانیا در نیمه نهایی به مصاف آلمانی رفت که 2 سال قبل در فینال یورو 2008 شکستش داده بود. اسپانیا تنها روی یک ضربه کرنر و ضربه سر مدافع خود "کارلوس پویول" حریفش را شکست داد تا برای اولین بار فینال جام جهانی را تجربه کند. فینال ژوهانسبورگ بین اسپانیا و هلند را اکثر علاقه مندان با ضربه کف پای وحشیانه "نایجل دی یانگ" به یاد دارند. درحالیکه همه انتظار اخراج این بازیکان توسط داور را داشتند, "هاوارد وب" تنها به یک اخطار بسنده کرد. ضربه لگد وی به مانند ضربات و فنون ورزشهای رزمی بود. این بازی در کل بسیار خشن بود و بیشتر هم با اعتراضات بازیکنان هلند به داور همراه بود. "آرین روبن" مهاجم هلندی موقعیت های گل بسیار را در این بازی از دست داد. در دقیقه 109 بازی "هاوارد وب" داور بازی جان هیتینگا مدافع هلند را به دلیل بزرگنمایی "آندرس اینیستا" از زمین بازی اخراج کرد و هلند 10 نفره شد. 6 دقیقه بعد خطایی روی "ایرو الیا" بازیکن تعویضی هلند در نزدیکی محوطه جریمه اسپانیا صورت گرفت و داور بازی اعتقادی به خطا نداشت. سپس همان توپ پس از ضد حمله بازیکنان اسپانیا توسط "آندرس اینیستا" وارد دربازه هلند شد که با اعتراض شدید اکثر بازیکنان هلند همراه شد. "رافائل فن در فارت" کاپیتان هلند روی این گل مقصر اصلی بود. وی هم آفاساید را پر کرده بود و هم نتوانست توپ ارسالی را درست دفع بکند. داور بازی البته به سمت کمک خود رفت تا از بابت آفساید خیالش راحت شود ولی اعتراض شدید بازیکنان هلند به وی دلیلی دیگر داشت. اسپانیا تنها 5 دقیقه تا اولین قهرمانی اش در تاریخ جام جهانی فاصله داشت. سرانجام اسپانیا قهرمان شد. این بازی در مجموع 14 اخطار و 1 اخراج در پی داشت. در پایان مسابقات اسپانیا برنده جایزه بازی جوانمردانه فیفا شد و کاسیاس هم بهترین دربازه بان جام شناخته شد. اما هلند در پی انتقام شدید از اسپانیا بود.

اسپانیا در جام جهانی 2010

 


جام جهانی 2014  حضور داشت

اسپانیا در سال 2012 پس از کسب دومین قهرمانی در یورو پای به مسابقات انتخابی جام جهانی 2014 گذاشت. آنها به مانند دوره قبلی بدون شکست و به عنوان تیم نخست راهی جام جهانی شدند. در ترکیب اعضامی دل بوسکه برای جام جهانی 2014 تنها 7 بازیکن بودند که تجربه هیچ جام جهانی را نداشتند و 16 بازیکن دیگر همگی در جام جهانی 2010 حاضر بودند. اسپانیا در این دوره از دست بر قضا هم با شیلی و هم با هلند که در جام قبلی دیداری جنجالی با این دو تیم داشت همگروه بود. اسپانیا در شهر سالوادور برزیل بازی اولش را با هلند انجام داد. و ژابی آلونسو در دقیقه 27 از روی نقطه پنالتی گل اول اسپانیا را زد ولی هلند 5 بر 1 بازی را برد. نتیجه ای بسیار عجیب که تلافی فینال 2010 بود. اما شاید استارت اولیه این پیروزی پرگل از ضربه سر استثنایی و تماشایی "رابین ون پرسی" زده شد. این گل که تبدیل به یکی از ماندگارترین گلهای تاریخ جام های جهانی شد تاثیر بسیاری در روحیه تیم هلند گذاشت. همچنین اشتباه فاحش "ایکر کاسیاس" سنگربان باتجربه اسپانیا روی گل چهارم هلند به کل تیم اسپانیا را از حالت عادی خارج کرد. اسپانیا در بازی بعدی هم با 2 گل مغلوب شیلی شد. آنها فقط در بازی آخر توانستند استرالیا را شکست دهند تا در همان مرحله گروهی وداعی تلخ با جام جهانی را تجربه کنند.


جام جهانی 2018  حضور داشت

اسپانیا در انتخابی جام جهانی 2018 روسیه با کسب 9 پیروزی و 1 تساوی بالاتر از ایتالیا به صورت مستقیم راهی جام جهانی شد. "فرناندو هیرو" هدایت اسپانیا را تنها برای بازیهای جام جهانی بر عهده گرفت. وی 4 بازی مربی اسپانیا بود و پس از اتمام مسابقات جای خود را به لوئیز انریکه داد. اسپانیا بازی اول را مقابل پرتغال مساوی کردند. یک بازی پرگل که کریس رونالدو 3 گل برای پرتغال به ثمر رساند. اسپانیا در بازی بعد به مصاف نماینده شایسته آسیا یعنی تیم ایران رفت و تنها با تک گل 3 امتیازی "دیگو کاستا" موفق به شکست این تیم سختکوش شد. در روز آخر رقابت تنگاتنگی بین 3 تیم اسپانیا, پرتغال و ایران بود. هر 3 شانس صعود داشتند. اسپانیا تا دقیقه 91 بازی 2 بر 1 از مراکش عقب بود و به شدت در خطر حذف از مسابقات بود. اما "یاگو آسپاس" بازیکن سلتاویگو گل تساوی تیمش را به ثمر رساند و از اون ور هم پرتغال در واپسین لحضات, بازی برده مقابل ایران را با تساوی عوض کرد. اسپانیا و پرتغال با 5 امتیاز از گروهشان صعود کردند و ایران هم با 4 امتیاز از جام کنار رفت. اسپانیا در 1/8 مقابل میزبان رقابتها یعنی روسیه قرار گرفت. تیمی که 16 سال بود در جام جهانی حضور نداشت و پس از 48 سال توانسته بود از گروهش صعود کند. آخرین بار در سال 1970 مکزیک. اسپانیا در کمال شگفتی با روسیه مساوی کرد و بازی به ضربات مرگبار پنالتی رفت. "یاگو آسپاس" که گل بسیار حساسی را مقابل مراکش زده بود پنالتی آخر تیمش را هدر داد تا اسپانیا خیلی زود از جام جهانی خداحافطی کند. میانگین سنی اسپانیا در این مسابقات 28 سال بود. همچنین این دوره آخرین جام جهانی شد برای بازیکنانی مانند: اینیستا, سرخیو راموس, داوید ویا و جرارد پیکه که جزء نسل طلایی اسپانیا به شمار می آمدند. اسپانیا در پایان مسابقات برنده جایزه بازی جوانمردانه از سوی فیفا شد.

اسپانیا در جام جهانی 2018

 


جام جهانی 2022  حضور داشت

پس از اتمام جام جهانی 2018 لوئیز انریکه هدایت اسپانیا را بر عهده گرفت. اسپانیا پس از پیروزی مقابل سوئد در روز آخر, خیال خود را برای صعود به جام جهانی قطر آسوده کرد. از تیم 26 نفره لوئیز انریکه برای جام جهانی 2022 تنها یک بازیکن بود که سابقه بازی در رده ملی را نداشت که این نشان از پخته و باتجربه بودن تیم وی داشت. اسپانیا مسابقات را با گلباران تیم کاستاریکا آغاز کرد و این تیم را 7 بر 0 شکست داد که بهترین پیروزی تاریخ اسپانیا در جام جهانی به حساب می آید. سپس یک تساوی مقابل آلمان گرفت. آنها در بازی آخر مقابل ژاپن شکست خوردند. همان بازی معروفی که با کمک VAR مشخص شد که توپ ارسالی بازیکنان ژاپن به صورت کامل از خط بیرون نرفته بود. این گل باعث حذف آلمان برای دومین بار پیاپی در مرحله گروهی جام جهانی شد. اسپانیا در پایان به دلیل تفاضل گل بهتر نسبت به آلمان موفق به صعود شد. آنها در مرحله 1/8 مقابل مراکشی قرار گرفته بودند که از 26 بازیکن آن 23 بازیکن لژیونر بودند و در باشگاه های برتر اروپایی بازی می کردند. اسپانیا با مراکش مساوی کرد و در ضربات پنالتی هر 3 پنالتی خود را خراب کرد تا از جام خداحافظی کند و خیلی زود به خانه برگردد.

اسپانیا در جام جهانی 2022

 


 

(آمارهای اسپانیا)

بهترین خط حمله:  1986  با 11 گل زده

بدترین خط حمله:  1962 و 1978  با 2 گل زده

بهترین خط دفاعی:  1978 و 2010  با 2- گل خورده

بدترین خط دفاعی:  1950  با 12- گل خورده

بیشترین تعداد برد:  2010  با 6 برد

کمترین تعداد برد:  1934 و 1962 و 1966 و 1978 و 1982 و 1998 و 2014 و 2018 و 2022  با 1 برد

بیشترین تعداد مساوی:  2018  با 3 مساوی

کمترین تعداد مساوی:  1962 و 1966 و 2006 و 2010 و 2014  بدون مساوی

بیشترین تعداد باخت:  1950 و 1962 و 1966 و 1982 و 2014  با 2 باخت

کمترین تعداد باخت:  2002 و 2018  بدون باخت

بیشترین امتیاز:  2010  با 18 امتیاز

کمترین امتیاز:  1962 و 1966  با 2 امتیاز


 

(مشخصات والپیپر)

سازنده: ® Cyrus

رزولوشن: 2730x1535

حجم: 2.32 مگابایت

فرمت: jpeg

سال ساخت: 2023

آپدیت: April 2023

لینک دانلود:  دانلود والپیپر

 

جهت دانلود در سایز اصلی بر روی عکس کلیک راست کرده و گزینه Save Image As را بزنید.
مشکلات, پیشنهادات و نظرات خود را در همین پست یا از طریق ایمیل زیر با ما در میان بگذارید تا به آنها پاسخ داده شود.
cyrus04corporation@gmail.com

 


(تاریخ انتشار صفحه: 24 اسفند 1401)
(تاریخ آخرین ویرایش: 29 شهریور 1402)


 

(لینکهای مرتبط با این موضوع):

 


 

(طبقه بندی موضوعات):

اسکرین سیور برای کامپیوتر

اسکرین سیور تقویم سال برای کامپیوتر

اسکرین سیور متفرقه برای کامپیوتر

نرم افزار کامپیوتر

انیمیشن و ویدیو

آمار تیم ها در جام جهانی فوتبال

بیوگرافی فوتبالیست ها

فوتبالی

فینال جام جهانی فوتبال

غیره مطالب فوتبالی

بیوگرافی بازیگران

ماه تولد

اطلاعات کشورهای جهان

عکس آدامس

ویتامین ها

مطالب و موضوعات متفرقه