آمار ایران در جام جهانی از سال 1978 که اولین حضور ایران در جام جهانی بود تا سال 2022.

آمار تیم ایران در تمامی جام های جهانی

مقدمه

ایران از سال 1978 تا امروز 6 مرتبه توانسته در جام جهانی حضور یابد و هیچگاه موفق به صعود از مرحله گروهی نشده است. همچنین ایران از جمله تیمهای بدشانس جام جهانی هم به شمار می آید چرا که همواره با تیمهای قدرتمندی که از ستاره گان مشهور خود در جام جهانی بهره می بردند هم گروه بوده است. در 1978 تیم هلند که تقریبا تمامی بازیکنانش جزء ستاره گان مشهور آن زمان دنیای فوتبال بودند و همچنین تیم پرو که ستاره ای به نام تیفولیو کوبیلاس را در خدمت داشت. در 1998 "پدراگ میاتوویچ" بازیکن یوگوسلاوی و "اولیور بیرهوف" ستاره ی تیم ای سی میلان ایتالیا. در 2006 "رافائل مارکز" ستاره بارسلونا و ستاره گان بیشمار تیم پرتغال. در 2014 "لیونل مسی" در تیم آرژانتین و "ادین ژکو" ستاره منچستر سیتی در تیم بوسنی و هرزه گوین. در 2018 هم گروهی با پرتغال و اسپانیا که از نظر تعداد ستاره نیازی به صحبت ندارد. در 2022 گرت بیل در تیم ولز و هری کین در تیم انگلیس. ایران تاکنون در جام جهانی اخراجی نداشته است و بیشترین تعداد اخطار خود را با 8 اخطار در جام جهانی 2006 داشته است. از جام جهانی 1998 به بعد همیشه مربیان این تیم خارجی بوده اند. در 2022 ایران با 16 لژیونر دارای تعداد بیشترین لژیونر خود در تاریخ حضورش در جام جهانی شد. جوانترین تیم تاریخ ایران مربوط به 1978 با میانگین 25 سال و مسنترین تیم آن هم مربوط به 2014 با میانگین 27.95 سال می باشد.


جام جهانی 1974  حضور نداشت

ایران برای نخستین بار در بازیهای انتخابی جام جهانی 1974 آلمان غربی شرکت کرد و نخستین گل ایران را هم غلام وطنخواه برابر کویت به ثمر رساند. ایران در گروه خودش سرگروه شد و راهی بازی پلی آف با سرگروه, گروه B یعنی استرالیا شد. علارغم درخشش پرویز قلیچخانی در بازی برگشت به دلیل اینکه ایران بازی رفت را به استرالیا 3 بر 0 واگذار کرده بود از رسیدن به دور بعدی باز ماند.


جام جهانی 1978  حضور داشت

با روی کار آمدن فرانک اوفارل ایرلندی به عنوان مربی, تیم ایران گامی بلند در عرصه فوتبال برداشت. مدتی بعد حشمت مهاجرانی دستیار وی مربی تیم شد و برای سومین بار پیاپی ایران را قهرمان آسیا کرد. دیگر همه, امیدهای بسیاری برای حضور در جام جهانی داشتند. ایران در انتخابی جام جهانی 1978 آرژانتین بدون شکست و بدون حتی یک گل خورده راهی مرحله ی بعدی شد و در آنجا هم بدون شکست به عنوان تیم برتر راهی رقابتهای جام جهانی 1978 شد. اما ایران در جام جهانی 1978 تجربه بین المللی زیادی نداشت. آنها از مجموع 8 گلی که در سه دیدار خود دریافت کردند, 4 تای آن از ضربات پنالتی بود که به تیم های حریف داده بودند. بهترین بازی ایران برابر اسکاتلند بود که توانست با این تیم که 15 بازیکن آن در لیگ انگلیس توپ می زدند مساوی کند. ایرج دانایی فر در این بازی نخستین گل تاریخ ایران در جام جهانی را زد. باز این جام جهانی دستاورد خوبی برای این کشور محسوب شد چراکه بازیکنی مانند آندرانیک اسکندریان راهی باشگاه New York Cosmos آمریکا شد که پله و بکن بائر هم در آن بازی می کردند. تیم حاضر ایران در جام جهانی 1978 جوانترین تیم تاریخ این کشور در جام های جهانی اش است.


جام جهانی 1982  حضور نداشت

در دهه 80 میلادی ایران بیشتر درگیر انقلاب و سپس جنگ با کشور همسایه بود. فدراسیون فوتبال ایران قبل از مراسم قرعه کشی انتخابی جام جهانی 1982 اسپانیا از شرکت در بازیها کناره گیری کرد و همین روند را هم در انتخابی جام جهانی 1986 مکزیک در پیش گرفت. لازم به یادآوری هست که در این دهه نسلی از تکنیکی ترین و بهترین فوتبالیستهای تاریخ ایران بازی می کردند که هیچوقت فرصت نشد جام جهانی را ببینند. ستاره گانی مانند: ناصر محمدخانی, حمید علیدوستی, محمد پنجعلی, برادران بیانی, عبدالعلی چنگیز و .....


جام جهانی 1986  حضور نداشت

ایران همانند دوره قبلی در انتخابی جام جهانی 1986 شرکت نکرد.


 جام جهانی 1990  حضور نداشت

ایران بالاخره بعد از مدتها غیبت از مسابقات در انتخابی جام جهانی 1990 ایتالیا حضور یافت. آنها در گروه خود تنها به دلیل تفاضل گل پایین تر نسبت به تیم چین از راهیابی به دور بعدی باز ماندند. بازی برگشت با چین که با پیروزی پر گل ایران همراه شد یکی از تلخترین پیروزی های تاریخ ایران در یادها ماند.


جام جهانی 1994  حضور نداشت

با روی کار آمدن علی پروین تیم ملی ایران جهشی رو به جلو برداشت. آنها در اولین گام قهرمان بازیهای آسیایی 1990 شدند. اما بعد از حذف ناباورانه در جام ملتهای آسیا 1992 آنها همچنان مربی خود علی پروین را برای مقدماتی جام جهانی 1994 آمریکا حفظ کردند. بازی های مقدماتی جام جهانی 1994 یکی از عجیبترین کابوسهای تیم ایران در تاریخش می باشد. ایران در بازی دومش برابر چین تایپه دربازه بان اصلی خود یعنی عابدزاده را به دلیل مصدومیت شدید از دست داد ولی این تیم را در مجموع رفت و برگشت با 12 گل شکست داد. ایران در گروه خود با تفاضل گل بهتر نسبت به تیم سوریه و بدون شکست راهی مرحله ی پایانی شد. ایران در مرحله بعد نخستین بازی اش را ناباورانه به کره جنوبی باخت. در بازی بعدی ژاپن را شکست داد که این بازی باعث شد امیدهای زیادی به تیم ایران زنده شود. اما بازی بعدی اش را به عراق باخت. سپس کره شمالی را شکست داد و در گام آخر طی یک بازی پایاپای و سراسر هجومی با نتیجه 4 بر 3 به عربستان صعودی باخت تا رویای جام جهانی 94 را از یاد ببرد. علی اصغر مدیر روستا و علی دایی از ستاره گان ایران در این بازی ها بودند. بسیاری از کارشناسان علت ناکامی ایران در این رقابتها را مصدومیت دربازه بان اصلی اش و عملکرد ضعیف دربازه بان جایگزین, روحیه نامناسب بازیکنان تیم و از همه مهمتر کادر فنی می دانستند.


جام جهانی 1998  حضور داشت

پس از مدتی محمد مایلهی کهن هدایت ایران را به عهده گرفت. وی ایران را به مقام سومی جام ملتها رساند و در بازی های انتخابی جام جهانی 1998 بدون شکست و با 39 گل زده ایران را راهی دور بعدی کرد. ایران به دلیل شکست در بازی آخر برابر قطر به ناچار به مصاف ژاپن برای بازی پلی آف رفت و آنجا هم شکست می خورد. ایران سرانجام پس از تساوی برابر استرالیا نماینده اقیانوسیه پس از 20 سال جواز حضور در جام جهانی را می گیرد. ایران آخرین تیمی بود که جواز حضور در جام جهانی 1998 را دریافت کرد. کریم باقری با 19 گل زده بهترین گلزن مقدماتی جام جهانی 1998 لقب می گیرد. رکوردی که تا اکنون هیچ ایرانی موفق به کسب آن نشده است. ایران به عنوان آخرین تیم جواز حضور در جام جهانی 1998 را می گیرد. ایران قبل از شروع جام جهانی دو بار مربی خود را تغییر می دهد که علت اصلی آن فقط این است که می خواهد مربی اش در جام جهانی یک مربی ایرانی باشد. در جام جهانی 1998 فرانسه تیم ایران برای نخستین بار از بازیکنان لژیونر بهره می برد. آنها بازی نخست خود را به یوگوسلاوی واگذار می کنند. علارغه آمادگی کامل عابدزاده تصمیم بر این گرفته می شود که این بازیکن در بازی نخست بازی نکند چون ممکن است دچار مصدومیت شود و بازی برابر آمریکا را از دست بدهد. ایران مهمترین بازی خود از لحاظ سیاسی برابر آمریکا را می برد. این بازی نخستین برد تیم ایران در رقابتهای جام جهانی است. با وجود پیروزی در بازی برابر آلمان تیم ایران می توانست از گروه خودش صعود کند اما با نظر مربی, تیم بازی دفاعی و محتاطانه ای برابر آلمان انجام می دهد و شکست می خورد. ایران از جام جهانی خداحافظی می کند. با این وجود ایران با کسب رتبه 20ام در بین 32 تیم حاضر بهترین عملکرد را در بین تیمهای آسیایی به دست می آورد.

ایران در جام جهانی 1998


جام جهانی 2002  حضور نداشت

ایران برای حضور دوباره در جام جهانی 2002 تصمیم به استفاده از یک مربی مطرح کروات می کند. "میروسلاو بلازویچ" که 4 سال قبل کشورش را به مقام سومی جهان رسانده بود. ایران در گروهی بسیار آسان با 21 گل زده در تنها 2 بازی و بدون شکست به دور بعدی صعود می کند. در این مرحله ایران تا قبل از بازی با بحرین عملکرد خوبی را ارائه می دهد. اما بازی آخرش با بحرین را در شهر منامه 3 بر 1 واگذار می کند که این بازی بعدا به بازی کشک بادمجان معروف می گردد. بعد این بازی بازیکنان تیم بحرین با پرچم عربستان خوشحالی می کنند. ایران به ناچار به بازی پلی آف با امارات می رود و پیروز می شود. بازی انتخابی برابر نماینده اروپا یعنی ایرلند آخرین امید ایران برای حضور در جام جهانی 2002 است. ایران بازی رفت در دوبلین را 2 بر 0 واگذار می کند. در این بازی علی کریمی ستاره این تیم موقعیت های بسیاری را هدر می دهد. ایران بازی برگشت در خانه خود را 1 بر 0 برنده می شود تا یکی دیگر از پیروزی های تلخ تاریخ خودش را تجربه کند. لازم به یادآوری است که تیم ایرلند از 04 جون 2000 تا قبل بازی برابر ایران طی 16 بازی متوالی به هیچ تیمی در دنیا به جز ایران نباخته بود. علی دایی هم بهترین گلزن ایران در این دوره از مسابقات بود.


جام جهانی 2006  حضور داشت

پس از انتقادهای بسیار شدید از تیم ملی, مربی این تیم اخراج و دستیار وی "برانکو ایوانکوویچ" جایگزین او می شود. ایران گام نخست انتخابی جام جهانی 2006 آلمان را محکم بر می دارد و به عنوان سرگروه به دور بعدی می رود. در دور بعدی ایران با شکست بحرین و گل محمد نصرتی انتقام خودش از بحرین را می گیرد و قبل از بازی آخرش برابر ژاپن به راحتی به جام جهانی 2006 صعود می کند. علی دایی هم با 9 گل زده بهترین گلزن کشورش در این بازی ها می شود. اما جام جهانی 2006 آلمان علارغمه حضور لژیونرهای با تجربه ایران در لیگ آلمان خیلی رضایت بخش نمی شود. ایران بازی نخستش با مکزیک را در حالیکه در نیمه اول 1 بر 1 مساوی کرده, در نیمه دوم 3 بر 1 به حریفش واگذار می کند. ایران بازی دومش برابر پرتغال را هم به این تیم پرقدرت و پر ستاره واگذار می کند. در این بازی لگد وحشیانه "حسین کعبی" به صورت "لوئیز فیگو" هنوز هم در یاد علاقه مندان باقی مانده است. "کریسیانو رونالدو" هم نخستین گل تاریخ خودش در جام جهانی را از روی نقطه پنالتی به ثمر می رساند. یکی دیگر از لحضات مهم این بازی لگد علی کریمی به ساک ورزشی هنگام تعویضش بود. بازی آخر ایران برابر آنگولا تنها برای حفظ آبروی از دست رفته دو تیم بود که ایران از پس این بازی هم بر نمی آید و با یک امتیاز جام جهانی را به پایان می رساند.

ایران در جام جهانی 2006


جام جهانی 2010  حضور نداشت

ایران در دور اول انتخابی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی به عنوان سرگروه راهی دور بعدی می شود. اما تساوی های بسیار ایران در این مرحله کار دست این تیم می دهد و از مجموع 24 امتیاز تنها 11 امتیاز کسب می کند تا رویای جام جهانی 2010 را از دست بدهد. عده ای علت ناکامی ایران را استفاده کردن از مربی بومی و ایرانی می دانند و به همین دلیل فدراسیون فوتبال ایران یک مربی پرتغالی به نام کارلوس کیروش را برای تیم ملی انتخاب می کند.

ایران در انتخابی جام جهانی 2010


جام جهانی 2014  حضور داشت

ایران در انتخابی جام جهانی 2014 بدون شکست دور نخست را پشت سر می گذارد. در دور بعدی علارغمه کیفیت پایین بازی ایران در 5 بازی اول این تیم هر 3 بازی بعدی اش را برنده می شود و مستقیما به جام جهانی 2014 راه پیدا می کند. گل رضا قوچان نژاد در بازی آخر برابر کره جنوبی گلی بود که ایران را پس از 8 سال به جام جهانی برد و در جام جهانی 2014 هم تنها گل کشورش را در برزیل می زند. ایران بازی نخستش در جام جهانی 2014 برزیل را با تساوی بدون گل مقابل نماینده آفریقا یعنی نیجریه شروع می کند. قبل از بازی دومش مقابل آرژانتین برای اولین بار هجوم بسیاری از کاربران اینترنتی و شبکه های اجتماعی به راه می افتد که این هجوم با فحاشی های گسترده به مهاجم سرشناس تیم آرژانتین یعنی لیونل مسی است. این بازیکن هم در دقیقه 91 دربازه ایران را فرو می ریزد. ایران با تک امتیازی که از نیجریه گرفته بود همچنان به صعود از گروهش امیدوار بود و تنها باید بوسنی و هرزه گوین را شکست می داد اما در یک روز بارانی با 3 گل شکست می خورد و از دور مسابقات کنار می رود. تیم اعزامی به جام جهانی 2014 هم عنوان مسنترین تیم تاریخ ایران در جام های جهانی اش را بدست می آورد.

ایران در جام جهانی 2014


جام جهانی 2018  حضور نداشت

بعد از جام جهانی 2014 تیم ایران عملکرد خوب و قابل ستایشی را از خودش در عرصه ملی به جا می گذارد چراکه از بازی آخرش برابر بوسنی در 25 جون 2014 تا تاریخ 1 فبریه 2022 طی 79 بازی متوالی تنها 8 شکست را تجربه می کند که این خود از جهت رو به رشد این تیم سخن می گوید. همچنین ایران از 11 جون 2015 تا 15 نوامبر 2016 رکورد 18 بازی بدون شکست را تجربه کرد که بهترین رکورد شکست ناپذیری اش به حساب می آید. ایران دور اول بازی های انتخابی جام جهانی 2018 رو با موفیقت آغاز می کند و به عنوان سرگروه راهی دور بعدی می شود. در دور آخر هم با اختلاف 7 امتیاز نسبت به تیم دوم گروهش یعنی کره جنوبی به راحتی جواز حضور در جام جهانی 2018 روسیه را می گیرد. سردار آزمون و مهدی طارمی بهترین گلزن های ایران در این رقابت ها بودند. ایران در جام جهانی 2018 با تیمهای قدرتمند اسپانیا, پرتغال و مراکش هم گروه می شود قرعه ای که کافو ستاره برزیلی در مراسم قرعه کشی جام جهانی برای ایران انتخاب کرده بود. ایران بازی نخستش را مقابل مراکش را با یک گل به خودی بازیکن مراکش به پایان می برد و با وجود تساوی اسپانیا و پرتغال, تیم ایران تا اینجای کار تیم نخست گروهش می شود. ایران بازی دومش برابر اسپانیا را تنها با 1 گل واگذار می کند. تا قبل بازی آخر هر 3 تیم ایران, پرتغال و اسپانیا 3 امتیازی بودند و ایران شانس بسیاری برای صعود از گروهش دارد ولی بازی آخرش را با پرتغال مساوی می کند و از اون سمت هم اسپانیا در دقایق آخر گل برابری را به مراکش می زند تا ایران حذف شود. اما بازی ایران برابر پرتغال به یکی از بازی های دلچسب تاریخ ایران تبدیل می شود, چراکه در دقیقه 53 بازی دربازه بان این تیم علیرضا بیرانوند موفق به مهار پنالتی کریستیانو رونالدو ستاره مشهور دنیای فوتبال می شود و در دقیقه 93 بازی کریم انصاری فر گل مساوی را وارد دربازه پرتغال می کند. در پایان مسابقات تیم ایران تنها با یک امتیاز کمتر از اسپانیا و پرتغال از صعود باز می ماند.


جام جهانی 2022  حضور داشت

ایران در انتخابی جام جهانی 2022 با اقتدار کامل به جام جهانی راه پیدا می کند. آنها طی 18 بازی بدون شکست راهی جام جهانی 2022 می شوند. ایران برای سومین بار متوالی راهی جام جهانی می شود و جالب اینکه هر 3 بار هم مربی اش کارلوس کیروش بوده. جام جهانی 2022 که در همسایگی ایران در کشور قطر برگذارد می شود با یک شوک به این تیم شروع می شود. در همان دقایق نخست بازی برابر انگلیس طی برخورد ناشیانه مجید حسینی با دربازه بان اصلی تیمشان یعنی علیرضا بیرانوند موجبات تعویض این دربازه بان را فراهم می کند. دربازه بان جانشین 6 گل از انگلیس دریافت می کند و مهدی طارمی هم 2 بار موفق به گشودن دربازه انگلیس می شود. گل دوم مهدی طارمی به انگلیس در دقیقه 103 رکورد دیرهنگام ترین گل تاریخ ادوار جام های جهانی در وقت قانونی را برای این بازیکن به ثبت می رساند. ایران بازی دومش برابر یاران "گرت بیل" با یک پیروزی و خوشحالی وصف برانگیز جشن می گیرند تا با 3 امتیاز و تنها با کسب مساوی در بازی آخرش برابر آمریکا به راحتی از گروهش صعود کند. اما حتی با رهایی دربازه بان اصلی اش از مصدومیت به ترکیب تیم این تیم موفق به شکست تیم آمریکا نمی شود و از جام جهانی خداحافظی می کند. عده ی بسیاری عدم صعود ایران در بازی آخرش را خوشحالی وصف برانگیز در بازی قبلی اش برابر ولز به دلیل بعضی از مسائل کشور می دانند. عده ای هم مقصر اصلی آنرا سیستم دفاعی و بازی محتاطانه اتخاذ شده از جانب سرمربی این تیم می دانند. مهدی طارمی هم با دو گلی که برابر انگیس زد در مجموع با 2 گل زده بهترین گلزن تاریخ ایران در رقابت های جام جهانی می شود.


(آمارهای ایران)

بهترین خط حمله:  2022  با 4 گل زده

بدترین خط حمله:  2014  با 1 گل زده

بهترین خط دفاعی:  2018  با 2- گل خورده

بدترین خط دفاعی:  1978  با 8- گل خورده

بیشترین تعداد برد:  1998 و 2018 و 2022  با 1 برد

کمترین تعداد برد:  1978 و 2006 و 2014  بدون برد

بیشترین تعداد مساوی:  1978 و 2006 و 2014 و 2018  با 1 مساوی

کمترین تعداد مساوی:  1998 و 2022  بدون مساوی

بیشترین تعداد باخت:  1978 و 1998 و 2006 و 2014 و 2022  با 2 باخت

کمترین تعداد باخت:  2018  با 1 باخت

بیشترین امتیاز:  2018  با 4 امتیاز

کمترین امتیاز:  1978 و 2006 و 2014  با 1 امتیاز


 

(مشخصات والپیپر)

سازنده: ® Cyrus

رزولوشن: 2730x1535

حجم: 1.153 مگابایت

فرمت: jpeg

سال ساخت: 2018

آپدیت: April 2023

لینک دانلود:  دانلود والپیپر

 

جهت دانلود در سایز اصلی بر روی عکس کلیک راست کرده و گزینهء Save Image As را بزنید.
مشکلات, پیشنهادات و نظرات خود را در همین پست یا از طریق ایمیل زیر با ما در میان بگذارید تا به آنها پاسخ داده شود.
cyrus04corporation@gmail.com

 


(تاریخ انتشار صفحه:  10 تیر 1396)
(تاریخ آخرین ویرایش:  30 شهریور 1402)


 

(لینکهای مرتبط با این موضوع):

 


 

(طبقه بندی موضوعات):

اسکرین سیور برای کامپیوتر

اسکرین سیور تقویم سال برای کامپیوتر

اسکرین سیور متفرقه برای کامپیوتر

نرم افزار کامپیوتر

انیمیشن و ویدیو

آمار تیم ها در جام جهانی فوتبال

بیوگرافی فوتبالیست ها

فوتبالی

فینال جام جهانی فوتبال

غیره مطالب فوتبالی

بیوگرافی بازیگران

ماه تولد

اطلاعات کشورهای جهان

عکس آدامس

ویتامین ها

مطالب و موضوعات متفرقه