جام جهانی 1994 آمریکا. به همراه والپیپرهای زیبا و با کیفیت بالا برای علاقه مندان.

والپیپر جام جهانی 1994 آمریکا

والپیپر جام جهانی 1994 آمریکا

والپیپر جام جهانی 1994 آمریکا

توضیحات

در سال 1994 کشور آمریکا برای نخستین بار میزبان رقابتهای جام جهانی شد. سرزمینی که آشنایی زیادی با این ورزش اروپایی نداشت چراکه ورزش محبوب مردم این سرزمین بسکتبال, راگبی, بیسبال و بوکس بود. ولی در پایان مسابقات بازی های 94 آمریکا رکورد پرتماشاگرترین مسابقات تاریخ جام جهانی را بدست آورد, رکوردی که هنوز هم پابرجاست. سیستم مسابقات مانند 2 دوره قبل بود و در قالب 24 تیم. در این رقابتها برای اولین بار اسم بازیکنان پشت پیراهن های آنها درج می شد. آلمان مدافع عنوان قهرمانی طی یک بازی ضعیف توانست تیم گمنام بولیوی را شکست دهد. این دوره را می توان از پر حاشیه سازترین دوره های جام جهانی نام برد. ایتالیا بعد از شکست در بازی اولش برابر ایرلند به مصاف نروژ رفت و در حالیکه 10 نفره و بدون دربازه بان اصلی اش بازی می کرد پیروز از میدان بیرون آمد و تا فینال هم پیشروی کردند. در گروه B "اولگ سالنکو" روس موفق به 5 بار گلزنی برابر کامرون شد و "روژه میلا" از کامرون عنوان مسنترین گلزن تاریخ جامهای جهانی را با 42 سال کسب کرد. دو رکوردی که همچنان پاربرجاست. در گروه F عربستان تازه وارد نماینده شایسته ای برای قاره آسیا شد. در بازی مکزیک و بلغارستان در مرحله 1/8 اتفاقی عجیب رخ داد و "برنال" بازیکن مکزیک تیر پشتی دربازه خودشان را شکست که باعث شد مدتی زیادی مامورین ورزشگاه سرگم تعمیر آن شوند و به ناچار یک دربازه نو را وارد زمین و جایگزین دربازه قبلی کردند. بلغارستان شگفتی ساز آلمان قهرمان جهان و نایب قهرمان اروپا را شکست داد و در نهایت به مقام چهارمی رسید. در بازی فینال برزیل و ایتالیا هیچ گلی رد و بدل نشد و این برای تنها باری بود که در تاریخ فینالهای جام جهانی گلی به ثمر نمی رسید. در ضربات پنالتی کاپیتان بارزی, دانیل ماسارو و روبرتو باجو پنالتی های خود را خراب کردند و بالاخره برزیل بعد از 24 سال دوباره قهرمان جهان شد.


برای نخستین بار

(3 امتیازی کردن بازی ها):  در جام جهانی 1994 فیفا برای اینکه تیمها از لاک دفاعی بیرون بیایند و هجومی تر بازی کنند تصمیم گرفت بازی ها رو 3 امتیازی کند. در جام جهانی 1990 که بازی ها 2 امتیازی بود تیمها بیشتر سعی در کسب  نتیجه مساوی و 1 امتیاز را داشتند. با 3 امتیازی شدن بازی ها تیمها مجبور می شدند برای کسب امتیاز لازم جهت صعود رو به حمله بیارند.

(درج نام بازیکنان پشت پیراهن): در مسابقات یورو 1992 سوئد برای نخستین بار تصمیم گرفته شد نام بازیکنان پشت پیراهنشون نوشته شود که البته کار گزارشگران فوتبال رو هم راحت تر می کرد. به این ترتیب برای نخستین بار در جام جهانی 1994 نام بازیکنان پشت پیراهن هاشون نوشته شد.

(نخستین دربازه بان اخراجی): ایتالیا پس از شکست ناباورانه مقابل ایرلند به مصاف نروژ رفت و در دقیقه 21 بازی "جان لوکا پالیوکا" پس از خروج از دربازه و خطا روی "اویویند لئونهاردسن" بازیکن نروژ با کارت مستقیم قرمز داور آلمانی "هلموت کروگ" از زمین اخراج شد. "آریگو ساکی" مربی ایتالیا مجبور شد بهترین بازیکن خود یعنی روبرتو باجو را از زمین بیرون بکشد تا بتواند دربازه بان ذخیره را به زمین بفرستد. البته ایتالیا با گل "دینو باجو" این بازی مهم را برد.

(جایزه دستکش طلایی): فیفا برای نخستین بار در جام جهانی 1994 تصمیم گرفت جایزه ای را به بهترین دربازه بان مسابقات اهدا کند. البته آنزمان اسم این جایزه را به نام دربازه بان مشهور شوروی سابق یعنی "لئو یاشین" نام گذاری کردند که در سال 2010 نام آن به دستکش طلایی تغییر یافت. "میشل پرودوم" سنگربان بلژیک برنده این جایزه شد که البته تیم وی در همان مرحله 1/8 با دریافت 3 گل از آلمان حذف شد و در بازی برابر عربستان یک گل تاریخی دریافت کرد.

(انجام تست دوپینگ از بازیکنان): پس از داستانهای دردسر ساز برای دیگو مارادونا در سال 1990 و تعقیب پلیس ایتالیا برای دستگیری وی به دلیل کشف مواد مخدر در خانه اش, دیگو به اسپانیا فرار کرد و عضو تیم سویا شد. وی در سال 1993 قصد خداحافظی از فوتبال را داشت ولی به دلیل نتایج ضعیف کشورش در انتخابی جام جهانی 1994 با تمرینات بسیار سخت و فشرده دوباره به تیم بازگشت و کمک کرد تا آرژانتین به جام جهانی صعود کند. پس از نمایش خیره کننده آرژانتین مقابل یونان و سرعت بالای بازیکنان این تیم و به خصوص مارادونا, گمانه زنی هایی مبنی بر استفاده از مواد نیرو زا توسط این تیم زده شد. آرژانتین با درخشش مارادونا بازی دومش مقابل نیجریه را برد و درست پس از اتمام این بازی پزشک زن فیفا وارد زمین شد و مارادونا را جهت انجام تست دوپینگ با خود به بیرون زمین برد. آزمایش دوپینگ دیگو مثبت اعلام شد و فیفا وی را از مسابقات محروم کرد. آرژانتین هر دو بازی بعدی اش را باخت و از گردونه مسابقات کنار رفت. البته نقش "ژائو هاوه لانژ" رئیس برزیلی آنزمان فیفا در این ماجرا بسیار پررنگ بود.

(نخستین حضور تیمها در جام جهانی): تیم یونان, نیجریه و عربستان صعودی برای نخستین بار بود که در جام جهانی حاضر می شدند. همچنین پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و متحد شدن دو آلمان غربی و شرقی, تیمهای روسیه و آلمان هم برای نخستین بار در این جام جهانی حاضر شدند.


رکوردهای پابرجا

(بیشترین گل زده توسط یک بازیکنان در یک بازی): در 28 جون 1994 تیم روسیه در آخرین بازی مرحله گروهی اش مقابل کامرون قرار گرفت و این بازی را 6 بر 1 از حریفش برد. اما "اولگ سالنکو" روس که آنزمان در لیگ اسپانیا بازی می کرد 5 گل در این بازی زد که رکورد وی هنوز هم شکسته نشده است. وی در پایان مسابقات به صورت مشترک آقای گل جام هم شد اما کشورش نتوانست از گروهش صعود کند.

(مسنترین گلزن): در همان بازی روسیه و کامرون درست چند دقیقه قبل از رکوردشکنی "اولگ سالنکو" یه شیر کامرونی 42 ساله به نام "روژه میلا" موفق شد دربازه روسیه را باز کند تا عنوان مسنترین گلزن تاریخ جام جهانی با 42 سال و 39 روز را کسب کند. رکورد وی همچنان پاربرجا است.

(پرتماشاگرترین جام جهانی): مقامات فیفا برای نخستین بار تصمیم گرفته بودند میزبانی رقابت ها را به کشوری بدهند که مردمانش آشنایی چندانی با این ورزش ندارند. که همین امر باعث ایجاد نگرانی از عدم فروش بلیت ها و خالی ماندن استادیوم ها می شد. اما پس از شروع مسابقات جام جهانی 1994 مشخص شد که این نگرانی بسیار اشتباه بوده است, چراکه چیزی حدود 3,587,538 نفر از این مسابقات استقبال کردند و به طور میانگین برای هر بازی تعداد 68,991 بلیت به فروش رفت. رکوردی که هنوز هم شکسته نشده است. نزدیکترین رکورد جام جهانی 2014 برزیل هست با فروش 3,429,873 بلیت.

(تنها فینال جام جهانی بدون گل): بازی برزیل و ایتالیا در تاریخ 17 جولای 1994 در ورزشگاه Rose Bowl شهر لس آنجلس تبدیل شد به تنها فینال تاریخ جام جهانی که در 120 دقیقه بازی هیچ گلی نداشته است. جالب اینجا بود که نخستین پنالتی های هر دو تیم هم وارد دربازه نشد. در نهایت "دیمیتریو آلبرتینی" هالفبک مشهور باشگاه ای.سی میلان ایتالیا اولین بازیکنی بود که توپ را با تور دربازه آشنا می کرد. این رکورد همچنان پابرجا است.


حوادث و اتفاق های عجیب

(تعویض دربازه بازی): در مرحله 1/8 بازی بین مکزیک و بلغارستان یک اتفاق جالب افتاد. "مارسلینو برنال" بازیکن تیم مکزیک هنگامی که توپ کرنر ارسالی را با ضربه سر از دربازه دور کرد با تیر پشتی دربازه برخورد کرد و باعث شکسته شدن آن شد. "لوئیس روبرتو آلوس" بازیکن مکزیک تصمیم گرفت برای حل این مشکل از دوربین فیلمبرداری کنار دربازه استفاده کند و تور دربازه را به آن متصل کرد اما قوانین فیفا اجازه انجام چنین کاری را نمی داد. در نهایت و در طی 8 دقیقه یک دربازه جدید وارد زمین شد و جایگزین دربازه اصلی شد.

(مرگ یک فوتبالیست به دلیل یک گل به خودی): کلمبیا از تاریخ 2 آگوست 1992 تا 18 جون 1994 قبل بازی برابر رومانی در جام جهانی طی 33 بازی متوالی تنها یک شکست برابر بولیوی داشت. همینطور آنها در انتخابی جام جهانی 1994 بدون شکست و تنها 2 گل خورده بالاتر از آرژانتین به عنوان تیم نخست جواز حضور در جام جهانی را گرفته بودند. آنها در همین بازی ها با نتیجه 7 بر 1 در دو بازی رفت و برگشت تیم آرژانتین را شکست داده بودند که این نتایج خیره کننده باعث شد اکثر کارشناسان فوتبال روی این تیم حساب ویژه ای برای جام جهانی 1994 باز کنند. کلمبیا علاوه بر در اختیار داشتن کاپیتان با تجربه خود "کارلوس والدرما" و "فردی رینکون" که در جام جهانی قبلی گل سرنوشت ساز تیمش را مقابل آلمان غربی زده بود دو لژینور معروف به نام "فاستینو آسپریا" مهاجم گلزن باشگاه پارما و "آدولفو والنسیا" بازیکن باشگاه بایرن مونیخ را هم در اختیار داشت. تمامی این عوامل باعث شد تا کارتل های مواد مخدر کلمبیا شرطهای بسیار بالایی را روی صعود و موفقیت کلمبیا در جام جهانی ببندند. کلمبیا بازی نخست را در میان شگفتی 3 بر 1 به رومانی واگذار کرد ولی بازی آخرش را از سوئیس برد و 3 امتیاز در اختیار داشت, برای صعود تنها نیاز به 1 امتیاز داشت که می توانست در بازی دومش برابر آمریکا آنرا کسب کند اما با گل به خودی که "آندرس اسکوبار" مدافع کلمبیا به خودشان زد تمامی این معادلات بهم خورد و این تیم در همان مرحله گروهی حذف شد. وی 6 روز پس از حذف کلمبیا از جام جهانی در پارکینگی توسط 3 نفر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و 45 دقیقه بعد در بیمارستان فوت کرد. Humberto Castro Muñoz کسی بود که به سمت اسکوبار شلیک کرده بود. وی به 43 سال زندان محکوم شد که بعدا به 26 سال کاهش یافت.

(4 تیم با امتیازات مشابه هم): در پایان دوره گروهی مسابقات و در گروه 5 جاییکه مکزیک, ایرلند, ایتالیا و نروژ قرار داشتند برای اولین بار در تاریخ جام جهانی هر 4 تیم باهمدیگه هم امتیاز بودند. جالب اینجا بود بود که علاوه بر امتیاز مشابه, تعداد برد, تعداد مساوی, تعداد باخت و تفاضل گلها هم با هم برابر بود.

مکزیک 4 امتیازی بود با 3 گل زده و 3 گل خورده.

ایرلند 4 امتیازی با 2 گل زده و 2 گل خورده.

ایتالیا 4 امتیازی با 2 گل زه و 2 گل خورده.

نروژ 4 امتیازی با 1 گل زده و 1 گل خورده.

هر سه تیم مکزیک, ایرلند و ایتالیا موفق به صعود شدند و نروژ چون فقط یک گل زده بود از گردونه مسابقات کنار رفت. البته نروژ در جام جهانی بعدی دست به خلق یک شگفتی زد و تیم پرستاره برزیل را شکست داد تا برای نخستین بار موفق به صعود شود.

(اخراج یک بازیکن از اردوی تیم): آلمان در آخرین بازی مرحله گروهی به مصاف کره جنوبی رفت و تا دقیقه 75 به سختی توانسته بود حریف گمنامش را شکست دهد. در این لحظه "برتی فوگتس" مربی تیم آلمان تصمیم به تعویض "اشتفان افنبرگ" بازیکن مشهور خود با "توماس هلمر" می کند. افنبرگ در هنگام بیرون آمدن از زمین با فحاشی و بی احترامی تماشاگرهای آلمانی به دلیل عملکرد ضعیفش در زمین بازی مواجه می شود. وی هم در تلافی آب دهان پرتاب می کند و انگشت وسط دستش را به سمت آنها نشان می دهد. برتی فوگتس پس از این کار زشت افنبرگ بلافاصله وی را از تیم اخراج می کند و افنبرگ در همان مسابقات جام جهانی به خانه می آید. آلمان بازی بعدی را با همین نتیجه 3 بر 2 از بلژیک می برد ولی در 1/4 حذف می شود. افنبرگ به مدت 4 سال از تیم آلمان دور بود و بعد از این اتفاق تنها 2 بازی ملی برای کشورش در سال 1998 انجام داد.


 

(مشخصات والپیپر 1)

سازنده: ® Cyrus

رزولوشن: 3050x1722

حجم: 2.64 مگابایت

فرمت: Jpeg

سال ساخت: 2022

آپدیت: August 2022

لینک دانلود:  دانلود والپیپر 1

 

(مشخصات والپیپر 2)

سازنده: ® Cyrus

رزولوشن: 2800x1568

حجم: 2.83 مگابایت

فرمت: Jpeg

سال ساخت: 2023

آپدیت:

لینک دانلود:  دانلود والپیپر 2

 

(مشخصات والپیپر 3)

سازنده: ® Cyrus

رزولوشن: 2800x1568

حجم: 2.95 مگابایت

فرمت: Jpeg

سال ساخت: 2023

آپدیت:

لینک دانلود:  دانلود والپیپر 3

 

جهت دانلود در سایز اصلی بر روی عکس کلیک راست کرده و گزینه Save Image As را بزنید.
مشکلات, پیشنهادات و نظرات خود را در همین پست یا از طریق ایمیل زیر با ما در میان بگذارید تا به آنها پاسخ داده شود.
cyrus04corporation@gmail.com

 


(تاریخ انتشار صفحه: 11 دی 1400)
(تاریخ آخرین ویرایش: 17 خرداد 1402)


 

(لینکهای مرتبط با این موضوع):

 


 

(طبقه بندی موضوعات):

اسکرین سیور برای کامپیوتر

اسکرین سیور تقویم سال برای کامپیوتر

اسکرین سیور متفرقه برای کامپیوتر

نرم افزار کامپیوتر

انیمیشن و ویدیو

آمار تیم ها در جام جهانی فوتبال

بیوگرافی فوتبالیست ها

فوتبالی

فینال جام جهانی فوتبال

غیره مطالب فوتبالی

بیوگرافی بازیگران

ماه تولد

اطلاعات کشورهای جهان

عکس آدامس

ویتامین ها

مطالب و موضوعات متفرقه