مواد غذایی دارای پروتئین به همراه مقدار پروتئین موجود, طبع آنها, فواید و عوارض کمبود آن برای بدن

فهرست مواد غذایی دارای پروتئین به ترتیب مقدار

 

سیتان

1. سیتان

در فهرست ما سیتان بیشترین مقدار پروتئین را در بین مواد غذایی دارد. در هر 100 گرم سیتان مقدار 75 گرم پروتئین وجود دارد. سیتان منبع خوبی از پروتئین است و می‌ تواند راهی سریع و راحت برای کمک به افرادی باشد که رژیم گیاهخواری دارند و نیازهای پروتئینی خود را برآورده می‌ کنند.

احتیاط  احتیاط

اگرچه سیتان سرشار از پروتئین است، اما می‌ تواند ترکیبات مشکوک دیگری نیز داشته باشد که ممکن است خواص تغذیه‌ای آن را کاهش دهد. اگر سیتان می خورید، بهتر است آن را در خانه درست کنید تا از سدیم اضافی و مواد اضافه شده خودداری کنید.
اگر به گلوتن حساس هستید، بیماری سلیاک دارید یا از رژیم غذایی بدون گلوتن پیروی می کنید، از خوردن سیتان خودداری کنید. کسانی که به گندم حساسیت دارند نیز باید از آن اجتناب کنند. علائم آلرژی سیتان می تواند شامل تورم، خارش، درد شکم، گرفتگی عضلات و اسهال باشد.
علاوه بر این، سیتان نباید به عنوان تنها منبع پروتئین در رژیم های گیاهخواری و وگان استفاده شود. اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما شامل سایر پروتئین های گیاهی مانند تمپه، ناتو، حبوبات و مخمرهای مغذی برای دریافت طیف گسترده ای از مواد مغذی و بهینه سازی رژیم غذایی شما باشد.

سیتان

 

2. اسپیرولینا خشک شده

اسپیرولینا خشک شده در رتبه دوم فهرست ما قرار دارد و حاوی 57 گرم پروتئین و نوع تازه آن حاوی 6 گرم پروتئین می باشد. اسپیرولینا یک جلبک سبز-آبی است که به نام سیانوباکتری شناخته می شود و دارای مواد مغذی بسیار متراکم و غنی از مس است. اسپرولینا به شکل پودر است و می توان آن را به اسموتی ها اضافه کرد. مصرف اسپیرولینا ممکن است در بعضی موارد باعث سردرد، واکنش های آلرژیک، درد عضلانی، تعریق و بی خوابی شود. افرادی که به غذاهای دریایی، جلبک های دریایی و سایر سبزیجات دریایی حساسیت دارند، از مصرف اسپیرولینا خودداری کنند.

اسپیرولینا خشک شده

 

3. آرد کنجد

آرد کنجد در رتبه سوم فهرست ما قرار دارد و دارای 46 گرم پروتئین می باشد. آرد کنجد یک آرد بدون گلوتن، غنی از مواد معدنی و دارای طعمی غلیظ و آجیلی است که از دانه های کنجد کم چربی تهیه می شود. این آرد منبع پروتئین گیاهی است و حاوی تنها یک سوم چربی دانه های کنجد معمولی است که آن را به عنوان یک ماده “سبک” برای پخت و پز تبدیل می‌کند بنابراین، تقاضای زیادی در بین گیاهخواران و ورزشکاران دارد. خوردن بیش از حد دانه‌های کنجد می‌ تواند منجر به واکنش‌های آلرژیک، دریافت کالری بالا، تشکیل سنگ کلیه و تداخلات دارویی احتمالی شود.

آرد کنجد

 

4. آجیل سویا

آجیل سویا در رتبه چهارم فهرست ما جای دارد و حاوی 43 گرم پروتئین می باشد.

آجیل سویا

 

5. آرد سویا

آرد سویا در رتبه پنجم فهرست ما جای دارد و حاوی 38 گرم پروتئین می باشد. آرد سویا بطور کلی به دو گروه تقسیم می شوند: 1. آرد سویا چربی دار 2. آرد سویا بدون چربی. آرد سویا چربی دار از آسیاب دانه سویا بدست می آید. اما آرد بدون چربی از همان پروتئین بافت دار سویا به دست می آید که به صورت آرد می باشد.

آرد سویا

 

6. پنیر پارمزان

پنیر پارمزان در رتبه ششم فهرست ما قرار دارد و دارای 38 گرم پروتئین می باشد. پنیر پارمزان یک پنیر سفت و دانه‌ دار ایتالیایی است که از شیر گاو تولید می‌ شود و حداقل 12 ماه سن دارد. پنیر پارمزان تاریخچه‌ ای طولانی دارد و تولید آن به قرون وسطی باز می‌ گردد.

پنیر پارمزان

 

7. بیکن در تابه

بیکن در تابه (گوشت خوک) در رتبه هفتم فهرست ما جای دارد و دارای 38 گرم پروتئین می باشد. مصرف زیاد بیکن و سایر غذاهای شور باعث افزایش فشار خون در افراد حساس به نمک می شود. همچنین ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهد. (بیکن دارای طبع گرم و تر می باشد)

بیکن در تابه

 

8. سویا

سویا در رتبه هشتم فهرست ما قرار دارد و دارای 36 گرم پروتئین می باشد. شایع ترین عوارض جانبی سویا ناراحتی های گوارشی مانند یبوست و اسهال است. سویا ممکن است عملکرد تیروئید را در افرادی که کمبود ید دارند تغییر دهد. شواهد کنونی نشان می دهد که خوردن غذاهای سویا برای زنانی که سرطان سینه داشته اند یا در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند بی خطر است.

سویا

 

9. شانه آب پز بره

شانه بره در رتبه نهم فهرست ما جای دارد و حاوی 34 گرم پروتئین می باشد. شانه بره برش گوشت از شانه بره است. یک برش لطیف و خوش طعم است که در بسیاری از غذاهای سراسر جهان رایج است. این گوشت به دلیل سنگ مرمر غنی خود مشهور است که باعث افزایش طعم و مزه آن می شود. (شانه بره دارای طبع گرم و تر می باشد)

شانه آب پز بره

 

10. تخم کنف (شاه دانه)

تخم کنف یا شاه دانه در رتبه دهم فهرست ما قرار دارد و دارای 31 گرم پروتئین می باشد. (تخم کنف دارای طبع گرم و خشک می باشد)

تخم کنف (شاهدانه)

 


توضیحات

پروتئین بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم است. پروتئین ها از بلوک های شیمیایی به نام اسیدهای آمینه ساخته شده اند. بدن شما از اسیدهای آمینه برای ساخت و ترمیم ماهیچه ها و استخوان ها و ساخت هورمون ها و آنزیم ها استفاده می کند. بیست نوع مختلف از این واحدهای سازنده اسید آمینه وجود دارد که معمولاً در گیاهان و حیوانات یافت می شود. یک پروتئین معمولی از 300 یا بیشتر اسید آمینه تشکیل شده است و تعداد و توالی خاصی از اسیدهای آمینه برای هر پروتئین منحصر به فرد است. اسیدهای آمینه به دو دسته ضروری یا غیر ضروری طبقه بندی می شوند. همانطور که از نام آن پیداست، اسیدهای آمینه ضروری توسط بدن تولید نمی شوند و بنابراین باید از رژیم غذایی ما تامین شوند. در حالی که آمینو اسیدهای غیر ضروری می توانند توسط بدن تولید شوند و بنابراین نیازی به تهیه آنها از رژیم غذایی نیست. آنها همچنین می توانند به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار گیرند. پروتئین برای همه چیز ضروری است، از عضله سازی گرفته تا ترمیم بافت و تولید هورمون، بنابراین دریافت کافی در رژیم غذایی شما کاملاً حیاتی است. پروتئین های گیاهی و حیوانی از نظر کیفیت و قابلیت هضم متفاوت هستند. از آنجایی که پروتئین برای رشد سلول و بافت ضروری است، دریافت کافی پروتئین به ویژه در دوره‌های رشد سریع یا افزایش تقاضا، مانند دوران کودکی، نوجوانی، بارداری و شیردهی اهمیت دارد.


مقدار پروتئین مورد نیاز برای بدن

2 تا 3 سال:  13 گرم
4 تا 8 سال:  19 گرم
9 تا 13 سال:  34 گرم
14 تا 70 سال زنان:  46 گرم
14 تا 18 سال پسران:  52 گرم
19 تا 70 سال آقایان:  56 گرم


خطرات مصرف بیش از حد پروتئین

مصرف پروتئین زیاد می تواند علائمی مانند ناراحتی روده، کم آبی بدن، حالت تهوع، خستگی، سردرد و غیره را ایجاد کند. همچنین می تواند خطر ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری های قلبی عروقی، اختلالات عروق خونی، مشکلات کبدی و کلیوی و تشنج را افزایش دهد.


عوارض و علائم کمبود پروتئین برای بدن

کمبود پروتئین می تواند علائمی مانند تورم، توقف رشد، ضعف سیستم ایمنی، تغییرات پوست و مو و از دست دادن استخوان و عضله را ایجاد کند. مقدار پروتئین مورد نیاز شما به عواملی مانند سن و سطح فعالیت بستگی دارد. سارکوپنی یک اختلال است که با از دست دادن پیشرونده توده عضلانی و عملکرد فیزیکی مشخص می شود که معمولاً با افراد مسن مرتبط است. سارکوپنی با افزایش ضعف، خطر افتادن، زوال عملکرد و حتی مرگ زودهنگام همراه است. از آنجایی که پروتئین برای ترمیم و حفظ توده عضلانی ضروری است، تعجبی ندارد که مصرف کم پروتئین با افزایش خطر ابتلا به سارکوپنی مرتبط باشد. به طور مشابه، افزایش مصرف پروتئین و همچنین افزایش فعالیت بدنی می تواند به حفظ توده عضلانی و قدرت با افزایش سن کمک کند و خطر سارکوپنی و اختلالات اسکلتی را کاهش دهد.


پروتئین را با کدام ماده غذایی نباید مصرف کرد

پروتئین‌ و نشاسته را نباید با هم مخلوط کنیم. مصرف پروتئین حیوانی با کربوهیدرات مانند گوشت همراه با نان یا سیب زمینی تأثیرگذاری یکدیگر را خنثی می‌ کند و باعث ایجاد گاز معده و نفخ در سیستم گوارشی است، اما ممکن است بدن برخی افراد به ترکیب این دو نوع غذا از جمله گوشت و سیب زمینی عادت دارد.


 

(مشخصات والپیپر)

سازنده: ® Cyrus

رزولوشن: 2800x1575

حجم: 1.97 مگابایت

فرمت: JPEG

سال ساخت: 1402

آپدیت:

لینک دانلود:  دانلود والپیپر

 

جهت دانلود در سایز اصلی بر روی عکس کلیک راست کرده و گزینه Save Image As را بزنید.
مشکلات, پیشنهادات و نظرات خود را در همین پست یا از طریق ایمیل زیر با ما در میان بگذارید تا به آنها پاسخ داده شود.
cyrus04corporation@gmail.com

 


(تاریخ انتشار صفحه: 22 دی 1402)
(تاریخ آخرین ویرایش: 30 تیر 1403)


 

(لینکهای مرتبط با این موضوع):

 


 

(طبقه بندی موضوعات):

اسکرین سیور برای کامپیوتر

اسکرین سیور تقویم سال برای کامپیوتر

اسکرین سیور متفرقه برای کامپیوتر

نرم افزار کامپیوتر

انیمیشن و ویدیو

آمار تیم ها در جام جهانی فوتبال

بیوگرافی فوتبالیست ها

فوتبالی

فینال جام جهانی فوتبال

مطالب فوتبالی غیره

بیوگرافی بازیگران

ماه تولد

اطلاعات کشورهای جهان

عکس آدامس

مواد غذایی

مطالب و موضوعات متفرقه