مواد غذایی دارای لوتئین و زی زانتین به همراه مقدار لوتئین و زی زانتین موجود, طبع آنها, فواید و عوارض کمبود آن برای بدن

فهرست مواد غذایی دارای لوتئین و زی زانتین به ترتیب مقدار

 

کلم کیل

1. کلم کیل

در فهرست ما کلم کیل بیشترین مقدار لوتئین و زی زانتین را در بین مواد غذایی دارد. در هر 100 گرم آن مقدار ug 39,550 لوتئین و زی زانتین وجود دارد. (کلم کیل دارای طبع گرم و خشک می باشد)

احتیاط  احتیاط

کلم کیل به دلیل دارا بودن اگزالات، می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد. کلم کیل حاوی گواتروژن است، موادی که مانع از سنتز هورمون تیروئید می شود. بنابراین، مصرف آن می تواند خطر کمبود ید را افزایش دهد و از آنجایی که سرشار از آهن است، مصرف بیش از آن می تواند منجر به مسمومیت با آهن شود.

کلم کیل

 

2. سبزی قاصدک

سبزی قاصدک در رتبه دوم فهرست ما قرار دارد و در هر 100 گرم آن مقدار 13,610 ug لوتئین و زی زانتین وجود دارد. سبزی قاصدک برگهای قرمز و سبزی است که از ساقه توخالی گیاه قاصدک رشد می کند. این سبزی ها به عنوان "مامان سوئدی" نیز شناخته می شوند. این گیاه به خانواده آفتابگردان تعلق دارد. (سبزی قاصدک دارای طبع سرد و تر می باشد)

سبزی قاصدک

 

3. شاهی

شاهی در رتبه سوم فهرست ما قرار دارد و در هر 100 گرم آن مقدار 12,500 ug لوتئین و زی زانتین وجود دارد. شاهی گیاهی است که به سرعت در حضور آب رشد می کند و گفته می شود یکی از قدیمی ترین سبزیجات شناخته شده برای انسان است. این گیاه دارای رنگ سبز تیره و برگ دار است. شاهی حاوی مقدار قابل توجهی کافئین است و مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب، اضطراب، بی خوابی و اختلالات معده‌ای شود. (شاهی دارای طبع گرم و خشک می باشد)

شاهی

 

4. اسفناج

اسفناج در رتبه چهارم فهرست ما قرار دارد و دارای 12,198 ug لوتئین و زی زانتین می باشد. اسفناج یک گیاه گلدار سبز برگ بومی آسیای مرکزی و غربی است. اسفناج نسبت به سرمای زمستان مقاوم بوده و در دو نوع پائیزه و بهاره کاشته می‌ شود. گفته می شود اسفناج با برخی داروها مانند گلیمپرید (آماریل)، گلیبورید (دیابتا، گلیناز پرس‌تاب، میکروناز)، انسولین، پیوگلیتازون (آکتوس)، روزیگلیتازون (آواندیا)، کلرپروپامید (دیابینیز)، گلی‌پیزید (گلوکوتورول) و غیره تداخل دارد و قبل از مصرف باید با پزشک خود مشورت کنید. (اسفناج دارای طبع سرد و تر می باشد)

اسفناج

 

5. جعفری

جعفری در رتبه پنجم فهرست ما قرار دارد و دارای 5,561 ug لوتئین و زی زانتین می باشد. جعفری نوعی سبزی خوراکی است که در انواع غذا و سوپ مورد استفاده قرار می‌ گیرد. جعفری معمولاً به صورت تر و خشک عرضه و مصرف می‌ شود و فواید بسیاری نیز دارد. جعفری به عنوان یک داروی ضد نفخ برای کاهش نفخ نیز استفاده می شود. (جعفری دارای طبع گرم و خشک می باشد)

جعفری

 

6. نخود پخته شده

نخود پخته شد در رتبه ششم فهرست ما قرار دارد و دارای 2,593 ug لوتئین و زی زانتین می باشد. (نخود دارای طبع گرم و خشک می باشد)

نخود پخته شده

 

7. نخود فرنگی خام

نخود فرنگی خام در رتبه هفتم فهرست ما قرار دارد و دارای 2,477 ug لوتئین و زی زانتین می باشد. مصرف بیش از حد فرنگی ممکن است به مشکل نفخ معده منجر شود. طبق مطالعه ای در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، نخود فرنگی نپخته حاوی چندین ماده ضد مغذی مانند لکتین و فیتیک است که ممکن است منجر به نفخ، گاز و نفخ شود. (نخود فرنگی دارای طبع سرد و تر می باشد)

نخود فرنگی خام

 

8. کدو سبز

کدو سبز در فهرست هشتم فهرست ما قرار دارد و حاوی 2,125 ug لوتئین و زی زانتین می باشد. کدو سبز به طور کلی سالم و بدون خطرات قابل توجه است، اگرچه می تواند باعث مشکلات گوارشی در افراد مبتلا به بیماری های گوارشی شود. علاوه بر این، خوردن کدو سبز خام به دلیل محتوای فیبر می‌ تواند باعث نفخ در افراد خاص شود. (کدو سبز دارای طبع سرد و تر می باشد)

کدو سبز

 

9. کاهو

کاهو در رتبه نهم فهرست ما قرار دارد و دارای 1,730 ug لوتئین و زی زانتین می باشد. کاهو اغلب برای سالاد استفاده می شود، اگرچه در انواع دیگر غذاها مانند سوپ، ساندویچ و بسته بندی نیز دیده می شود. زیاده‌ روی و افراط در مصرف کاهو می‌ تواند موجب بروز عوارضی از جمله کاهش قدرت جنسی، فراموشی، ضعف بینایی و نفخ شکم شود. کاهو همچنین ممکن است موجب تشدید بیماری‌های پروستات و گلوکوم شود. (کاهو دارای طبع سرد  تر می باشد)

کاهو

 

10. کلم بروکسل

کلم بروکسل در رتبه دهم فهرست ما قرار دارد و دارای 1,590 ug لوتئین و زی زانتین می باشد. مصرف بیش از حد کلم بروکسل ممکن است برای افرادی که داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین مصرف می کنند مناسب نباشد، زیرا حاوی ویتامین K، یک عامل انعقاد خون است. (کلم بروکسل دارای طبع گرم و خشک می باشد)

کلم بروکسل

 


توضیحات

لوتئین و زی زانتین می‌ توانند نور آبی را فیلتر کنند تا از تشکیل گونه‌های فعال اکسیژن، به‌ ویژه اکسیژن منفرد، در شبکیه چشم جلوگیری کنند و می‌ توانند با خاموش کردن مستقیم اکسیژن منفرد و رادیکال‌های آزاد مرتبط در شبکیه چشم، اکسیداسیون را کاهش دهند. لوتئین نوعی رنگدانه آلی به نام کاروتنوئید است که این مربوط به بتاکاروتن و ویتامین A است. بسیاری از مردم لوتئین را به عنوان "ویتامین چشم" تصور می کنند. لوتئین معمولاً برای پیشگیری از بیماری های چشمی، از جمله آب مروارید و بیماری که منجر به از دست دادن بینایی در افراد مسن می شود استفاده می شود.


مقدار لوتئین و زی زانتین مورد نیاز برای بدن

لوتئین 10 میلی گرم و زی زانتین 2 میلی گرم در روز توصیه می شود


عوارض و علائم کمبود لوتئین و زی زانتین برای بدن

علائم جدی چشم مانند از دست دادن ناگهانی بینایی، تاری دید، دید تونلی، درد یا تورم چشم، یا دیدن هاله در اطراف نور. علائم جدی قلب شامل ضربان قلب سریع، نامنظم یا تپنده است. بال زدن در قفسه سینه؛ تنگی نفس؛ سرگیجه ناگهانی، سبکی دل، یا از حال رفتن.


 

(مشخصات والپیپر)

سازنده: ® Cyrus

رزولوشن: 2800x1575

حجم: 2.82 مگابایت

فرمت: JPEG

سال ساخت: 1402

آپدیت:

لینک دانلود:  دانلود والپیپر

 

جهت دانلود در سایز اصلی بر روی عکس کلیک راست کرده و گزینه Save Image As را بزنید.
مشکلات, پیشنهادات و نظرات خود را در همین پست یا از طریق ایمیل زیر با ما در میان بگذارید تا به آنها پاسخ داده شود.
cyrus04corporation@gmail.com

 


(تاریخ انتشار صفحه: 13 دی 1402)
(تاریخ آخرین ویرایش: 28 تیر 1403)


 

(لینکهای مرتبط با این موضوع):

 


 

(طبقه بندی موضوعات):

اسکرین سیور برای کامپیوتر

اسکرین سیور تقویم سال برای کامپیوتر

اسکرین سیور متفرقه برای کامپیوتر

نرم افزار کامپیوتر

انیمیشن و ویدیو

آمار تیم ها در جام جهانی فوتبال

بیوگرافی فوتبالیست ها

فوتبالی

فینال جام جهانی فوتبال

مطالب فوتبالی غیره

بیوگرافی بازیگران

ماه تولد

اطلاعات کشورهای جهان

عکس آدامس

مواد غذایی

مطالب و موضوعات متفرقه