کشور لهستان واقع در قاره اروپا. پایتخت آن ورشو, واحد پولش Złoty و زبان رسمی اش لهستانی می باشد. مهمترین صادرات لهستان را، ماشین‌ آلات و تجهیزات حمل و نقل، خواربار و حیوانات زنده و فراورده‌های کشاورزی تشکیل می‌ دهند.

پرچم متحرک لهستان

والپیپر پرچم کشور لهستان

معرفی

کشور لهستان از غرب با آلمان، از جنوب غربی با جمهوری چک، از جنوب با اسلوواکی، از شمال شرقی با لیتوانی و روسیه (منطقه برون‌ بومی کالینینگراد)، از شرق با بلاروس، از جنوب شرقی با اوکراین و از شمال با دریای بالتیک همسایه است. لهستان با حاکمیتی متمرکز دارای ۱۶ استان است و پایتخت آن ورشو نام دارد.

معرفی لهستان

 


 

نام

نام این کشور در بیشتر زبان‌های اروپایی صورتی از پول (Pole) است. در برخی زبان‌های اروپای شرقی به آن صورتی از «لخ» یا «له» می‌گویند. لخ یا له از نام قومی می‌آید که حدود بیش از یک هزار سال پیش در سرزمین کنونی لهستان زندگی می‌ کرده‌اند و به لخ (lęch) معروف بودند. به این کشور به زبان لیتوانیایی Lenkija، به زبان مجاری Lengyelország، به زبان ارمنی Lehastan، و به فارسی لَهستان یا لِهستان می‌ گویند.

 


تاریخ

لِهِستان بزرگ در سال ۹۶۶ میلادی توسط میزکوی اول بنا نهاده شد که متعلق به خاندان پیاسْت بود. قبایل جنوبی لهستان، لهستان کوچک را تشکیل دادند. دو لِهِستان در سال ۱۰۴۷ میلادی توسط کازیمیر اول با یکدیگر متحد شدند، لهستان با یک ازدواج سلطنتی در سال ۱۳۸۶ میلادی بین دختر پادشاه لهستان و پسر پادشاه لیتوانی با این کشور ادغام شد. این دولت لِهِستانی - لیتوانیایی بین قرون ۱۴ تا ۱۶ میلادی به اوج اقتدار خود رسید. این دولت توانست در مقابل قدرت‌های برتر آن زمان مانند شوالیه‌های آلمانی، توتنی‌ها، روس‌ها و ترک‌های عثمانی، موفقیت‌هایی حاصل کند. فقدان یک پادشاهی نیرومند در سده ۱۸ میلادی باعث شد که ابرقدرت‌های آن زمان مثل، روسیه، پروس و اتریش بتوانند، لهستان را سه بار در سالهای ۱۷۷۲، ۱۷۹۲ و ۱۷۹۵ میلادی تجزیه و تقسیم کنند، از آن پس دوران زوال لِهستان آغاز شد. در سال ۱۹۳۹ و پس از جنگ جهانی اول پیمان محرمانهٔ عدم تجاوز بین هیتلر (آلمان) و استالین (شوروی)، موسوم به پیمان مولوتوف - روبین تروپ امضا شد و این دو کشور لهستان را به طور مخفیانه بین خود تقسیم نمودند و با هم قرار گذاشتند که شوروی از شرق و آلمان از غرب لهستان را اشغال کنند، در ۱ سپتامبر ۱۹۳۹ همین اتفاق هم افتاد و شوروی و آلمان از شرق و غرب لهستان را اشغال کردند، و معاهدهٔ تقسیم لهستان در ۲۸ سپتامبر ۱۹۳۹ به امضای دو طرف رسید. والدیسلاو رازکیویس (Władysław Raczkiewicz) رهبر تبعیدی لهستان که به فرانسه تبعید شده بود در تبعید یک حکومت تشکیل داد، پس از شکست و اشغال فرانسه در سال ۱۹۴۰، رازکیویس به لندن نقل مکان کرد. در ژوئن ۱۹۴۱، ارتش هیلتر با نادیده گرفتن پیمان خود با شوروی به این کشور حمله برد، در جریان این حمله کلیهٔ خاک لهستان به اشغال نازی‌ها درآمد. در دوران اشغال لهستان، نازی‌ها تلاش داشتند با ریشه‌ کنی فرهنگ لهستانی، فرهنگ نازیستی را جایگزین آن کنند. با پیشروی ارتش شوروی به سمت ورشو، لهستانی‌های این شهر علیه اشغالگران نازی شورش کردند که به شورش ورشو مشهور هست. هدف این شورش این بود که اداره ورشو و لهستان پس از خروج آلمانی‌ها در دست لهستانی‌ها بماند. ارتش شوروی که از این شورش مطلع شده بود، از پیش روی به سوی ورشو بازایستاد و ارتش آلمان توانست این قیام را سرکوب کند. تنها کمکی که به شورشیان شد، به صورت مرسوله‌های هوایی بریتانیایی بود. ارتش آمریکا از ارسال محموله کمک رسانی به لهستانی‌ها خودداری کرد و شوروی نیز اجازه نداد که بریتانیایی‌ها از فرودگاه‌های تحت کنترل شوروی در عملیات کمک رسانی استفاده بکنند. امروزه مهمترین دغدغهٔ سیاست خارجی لهستان برپایی سامانهٔ دفاع ضد موشکی آمریکا در خاک این کشور است که با مخالفت شدید روسیه همراه شده‌ است.


اقتصاد

مهمترین صادرات لهستان را، ماشین‌ آلات و تجهیزات حمل و نقل، خواربار و حیوانات زنده و فراورده‌های کشاورزی تشکیل می‌ دهند.


جغرافیا

جنوب لهستان را کوه‌های کارپات دربر گرفته‌اند، رودهای اودر (Oder) و نیسه (Neisse) هم نیز در غرب لهستان جریان دارند، از جمله رودهای مهم لهستان می‌توان به، ویستولا (Vistula)، وارتا (Warta) و باگ (Bug) اشاره کرد که نقش مهمی در تجارت لهستان ایفا می‌کنند. بلندترین نقطهٔ لهستان، کوه ریسی (Rysy) با ارتفاع ۲۴۹۹ متر می‌باشد که در جنوب لهستان و هم‌ مرز با اسلوواکی در میان کوهستان کارپات قرار دارد.


ورزش

ورزش در لهستان شامل تقریباً تمام رشته‌های ورزشی است، به ویژه: جاده سریع‌ السیر، بسکتبال، بوکس، شمشیربازی، فوتبال، فوتبال آمریکایی، هندبال، هاکی روی یخ، شنا، سوارکاری، والیبال، وزنه‌برداری، اسکی، دوچرخه‌ سواری، دومیدانی و فرمول یک. والیبال ورزش اول لهستان و فوتبال و والیبال محبوب‌ ترین ورزش‌های کشور لهستان محسوب می‌ شوند.

 


 

پرچم متحرک لهستان

(مشخصات)

قاره: اروپا
پایتخت: Warsaw
واحد پول: Złoty
اهلیت: Polish, Pole

زبان رسمی: Polish
حکومت: Unitary parliamentary republic
مساحت: 312,679 km2 (120,726 sq mi)
تنظیم ساعت: CET (UTC+1)
جهت رانندگی: سمت راست
کد تلفن: 48+

 

آدرس سفارت در تهران: خیابان آفریقا, بلوار مینا, کوچه پیروز, پلاک 2
تلفن سفارت: 4-88787262

پاسپورت لهستان


شخصیت های معروف کشور لهستان:

Marie Curie: فیزیک دان و شیمی دان مشهور و کاشف عنصرهای پولونیوم, اورانیوم, رادیوم.

Nicolaus Copernicus: ستاره شناس و دانشمند معروف. نظریه انقلابی کپرنیک یکی از درخشان‌ ترین کشفیات عصر رنسانس است که نه فقط آغازگر ستاره‌ شناسی نوین بود، بلکه دیدگاه بشر را دربارهٔ جهان هستی دگرگون کرد. وی اولین کسی بود که اضحار کرد زمین در مرکز کائنات قرار ندارد، بلکه این خورشید است که در مرکز منظومه شمسی است و سایر سیارات از جمله زمین به دور آن در حال گردشند.

Robert Lewandowski: از مشهورترین ستاره گان این روزهای بوندسلیگا و فوتبال اروپا.

Samuel Reshevsky: استاد بزرگ شطرنج آمریکایی بود که از دههٔ ۱۹۳۰ تا ۱۹۶۰ یکی از برترین شطرنج‌ بازان جهان به شمار می‌ رفت.


 

(مشخصات والپیپر)

سازنده: ® Cyrus

رزولوشن: 2650x1500

حجم: 1.12 مگا بایت

فرمت: jpeg

سال ساخت: 2015

لینک دانلود:   دانلود والپیپر

 

جهت دانلود در سایز اصلی بر روی عکس کلیک راست کرده و گزینهء Save Image As را بزنید.
مشکلات, پیشنهادات و نظرات خود را در همین پست یا از طریق ایمیل زیر با ما در میان بگذارید تا به آنها پاسخ داده شود.
cyrus04corporation@gmail.com

 


(تاریخ انتشار صفحه:  18 تیر 1396)
(تاریخ آخرین ویرایش:  7 مرداد 1397)


 

(لینکهای مرتبط با این مطلب):

 

 


 

(طبقه بندی موضوعات):

اسکرین سیور برای کامپیوتر

اسکرین سیور تقویم سال برای کامپیوتر

اسکرین سیور متفرقه برای کامپیوتر

نرم افزار کامپیوتر

انیمیشن و ویدیو

آمار تیم ها در جام جهانی فوتبال

بیوگرافی فوتبالیست ها

فوتبالی

فینال جام جهانی فوتبال

غیره مطالب فوتبالی

بیوگرافی بازیگران

ماه تولد

اطلاعات کشورهای جهان

عکس آدامس

ویتامین ها

مطالب و موضوعات متفرقه