کشور کانادا که در شمال قاره آمریکای شمالی واقع شده و از10 استان و 3 قلمرو تشکیل شده‌ است. پایتخت آن اتاوا, واحد پولش دلار و زبان های رسمی اش فرانسوی و انگلیسی می باشد. مساحتش ۹٫۹۸ میلیون کیلومتر مربع و دومین کشور پهناور جهان به حساب می آید.

پرچم متحرک کانادا

والپیپر پرچم کشور کانادا

معرفی

این کشور از اقیانوس اطلس تا اقیانوس آرام و از شمال تا اقیانوس منجمد شمالی گسترده است. کانادا با مساحت ۹٫۹۸ میلیون کیلومتر مربع، دومین کشور پهناور جهان از نظر مجموع مساحت و چهارمین کشور پهناور جهان از نظر مساحت خشکی است. مرز مشترک کانادا با ایالات متحده، بلندترین مرز زمینی در جهان است. حکومت کانادا یک دموکراسی پارلمانی فدرال و یک پادشاهی مشروطه است که در حال حاضر ملکه الیزابت دوم رئیس کشور است. ساختار حکومت کانادا از پادشاه یا ملکهٔ بریتانیای کبیر، دولت فدرال، دو مجلس سنا و عوام، دولت‌های ایالتی و فرماندار کل که به عنوان نمایندهٔ ملکه الیزابت ایفای نقش می‌کند، تشکیل شده است. هرچند کانادا پس از روسیه بزرگترین کشور جهان است، اما جمعیت آن تنها حدود یک‌ پنجم جمعیت روسیه است. نزدیک به ۹۰ درصد از جمعیت این کشور در امتداد مرز جنوبی آن، تا فاصله ۲۰۰ کیلومتری آمریکا زندگی می‌کنند. پرجمعیت ترین شهرهای کانادا به ترتیب تورنتو، مونترآل و ونکوور هستند. کانادا منابع طبیعی فراوانی دارد. این کشور تا سال ۱۷۱۳ مستعمره فرانسه بود. در این سال انگلستان کنترل آن را در دست گرفت. در قرن 19ام کانادا استقلال یافت. این کشور عضو کشورهای همسود (مشترک‌ المنافع) است. کنفدراسیون کانادا، زیر تشریفات سلطنت مشروطه مرتبط با پادشاهی متحده اداره می‌شود. پایتخت سیاسی کانادا شهر اتاوا است، محلی که در آن مجلس فدرال کشور و خانهٔ فرماندار کل قرار دارد. او یک کانادایی است که به صورت تشریفاتی رئیس مملکت است و به عنوان نمایندهٔ ملکه الیزابت دوم در کانادا، مستعمرهٔ سابق بریتانیای کبیر، زندگی می‌کند. فرماندار کل، توسط پادشاه و به توصیهٔ نخست وزیر منصوب می‌شود.

 


نام

نام کانادا از واژهٔ سرخ‌ پوستی Kanata به معنی «دهکده» یا «سرپناه» می‌آید. در سال ۱۵۳۵، ساکنان این منطقه که اکنون با نام شهر کبک شناخته می‌شود، از این واژه استفاده کردند تا نشانی این محل را به ژاک کارتیه که مقصدش به سمت دهکده استاداکونا بود بدهند. کارتیه واژهٔ کانادا را هم برای آن دهکده و هم کل منطقه‌ای که در آن زمان به آن دونا کونا می‌ گفتند استفاده می‌کرد. در سال ۱۵۴۷ در نقشه‌ها نیز با همین عنوان کانادا ثبت شد.

 


تاریخ

آثار به‌ دست‌ آمده از زندگی نخستین بومیان کانادایی که در بخشی از این کشور به مدت طولانی ساکن بودند و نیز بررسی‌های باستان‌ شناسی در شمالی‌ ترین بخش کشور، یوکان نشان می‌دهد که زندگی در آن به ۲۶۵۰۰ سال پیش در جنوبی‌ ترین بخش به ۹۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد. در سال ۱۴۹۷، جان کابوت پس از رسیدن به سواحل نیوفوندلند، یک مستعمرهٔ بریتانیایی ایجاد کرد. حدود ۴۰ سال بعد، ژاک کارتیه به دهانه رود سن لوران (در نزدیکی شهر مونترال) قدم گذاشته و مستعمره‌ای فرانسوی بنا نهاد. از آن پس، مهاجران بریتانیایی بیشتر در سواحل دریا و خلیج هادسن مستقر شدند، در حالی که فرانسویان بیشتر به سوی مناطق داخلی کانادا روان شدند. در سال ۱۷۸۳، بریتانیا کنترل بخش فرانسوی‌ نشین کانادا (استان کبک کنونی) را نیز در اختیار گرفت.

تاریخ کانادا

 


جغرافیا

کانادا دومین کشور بزرگ دنیاست، ولی جمعیت نسبتاً کمی دارد. با آنکه گستردگی کانادا از همسایه‌ اش آمریکا بیشتر است، جمعیتی برابر ۱۱ درصد جمعیت آمریکا دارد. بخش زیادی از خاک کانادا به دلیل سرمای هوا و نزدیکی به قطب شمال، خالی از سکنه است. کانادا کشوری نوین و دارای فناوری پیشرفته است و توان فراهم کردن انرژی سوختی خود از منابع درون‌ مرزی را دارد. این کشور دارای منابع گستردهٔ طبیعی است، و برخی از استان‌های آن وابستگی سنگینی به بهره‌ گیری از این منابع دارند. آب و هوای کانادا روی هم رفته سرد و در بیشتر جاها قطبی است. البته آب و هوا در بخش جنوب غربی، جایی که شهر ونکوور و جزیره ونکوور از استان بریتیش کلمبیا در آن قرار دارند، معتدل است. تورنتو نیز که از شهرهای مهم این کشور است از نظر پویندگی‌های بورسی در جهان بین ۱۰ کشور نخست از نظر بورس است. آب و هوای تورنتو سرد و جنگل‌های تایگا در این کشور دیده می‌شود برج سی ان در تورنتو نخستین برج بلند مخابراتی جهان است.

پارک ملی بنف در آلبرتا

 


اقتصاد

کانادا با تولید ناخالص داخلی آسمی در حدود ۱/۷۹ تریلیون دلار در رده یازدهم بزرگ‌ ترین اقتصادهای جهان در سال ۲۰۱۵ قرار گرفت. کانادا یکی از کشورهای عضو گروه هشت و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه است. این کشور دارای منابع معدنی غنی، صنایع پیشرفته (همچون خودروسازی، صنایع شیمیایی و نفت، صنایع غذایی، چوب و کاغذ، صنایع معدنی و فلزی و شیلات) و محصولات فراوان کشاورزی (از جمله گندم، دانه‌های روغنی، میوه، سبزیجات و توتون) است. این کشور از نظر صنعت و فناوری، کشوری پیشرفته است که سیستم اقتصادی آن به شدت به خصوص در بخش بازرگانی و داد و ستد به ایالات متّحده وابسته است، به نحوی که باعث شده این کشور رابطهٔ اقتصادی پیچیده و بلندمدتی را با این کشور داشته باشد - وابستگی این کشور به بخش منابع طبیعی گران‌ بهایش نیز بسیار زیاد است.


 

پرچم متحرک کانادا

(مشخصات)

قاره: آمریکای شمالی
پایتخت: Ottawa
واحد پول: Canadian Dollar
اهلیت: Canadian
زبان رسمی: English, French
حکومت: Federal parliamentary system under a constitutional monarchy
مساحت: 9,984,670 km2 (3,855,100 sq mi)
تنظیم ساعت: (UTC−3.5 to −8)
جهت رانندگی: سمت راست
کد تلفن: 1+

 

آدرس سفارت در تهران: خیابان آفریقا (جردن), بلوار گل آذین, پلاک 4
تلفن سفارت: 6-22051255

پاسپورت کانادا

 


شخصیت های معروف کشور کانادا:

Avril Lavigne: خواننده مشهور و نوازندهء گیتار الکتریک که از معروفترین آهنگ های وی می توان به Don't Tell Me, My Happy Ending, Girlfriend اشاره کرد.

Bryan Adams: یکی از برجسته ترین خوانندگان سبک راک در دهه 80 و 90 میلادی. خالق آهنگ فیلم رابین هود. از معروفترین کارهای وی می توان به آهنگهای Here I Am, Can't Stop This Thing We Started, Heaven و I Do It For You اشاره کرد.

Celine Dion: از مشهورترین خوانندگان زن موسیقی جهان.وی همچنین از پر کارترین خوانندگان جهان نیز به شمار می آید.

Frederick Banting: کاشف داروی نجات بخش انسولین و پزشک و زیست شناسی معروف.

Jim Carrey: هنرپیشهء مشهور سینمای کمدی جهان که با فیلم The Mask شهرت جهان کسب کرد.

Justin Bieber: خواننده جوان و بسیار مشهور.

 


 

(مشخصات والپیپر)

سازنده: ® Cyrus

رزولوشن: 4200x2400

حجم: 2.03 مگابایت

فرمت: jpeg

سال ساخت: 2019

لینک دانلود:  دانلود والپیپر

 

جهت دانلود در سایز اصلی بر روی عکس کلیک راست کرده و گزینهء Save Image As را بزنید.
مشکلات, پیشنهادات و نظرات خود را در همین پست یا از طریق ایمیل زیر با ما در میان بگذارید تا به آنها پاسخ داده شود.
cyrus04corporation@gmail.com

 


(تاریخ انتشار صفحه:  16 تیر 1396)
(تاریخ آخرین ویرایش:  13 بهمن 1397)


 

(لینکهای مرتبط با این مطلب):

 

 


 

(طبقه بندی موضوعات):

اسکرین سیور برای کامپیوتر

اسکرین سیور تقویم سال برای کامپیوتر

اسکرین سیور متفرقه برای کامپیوتر

نرم افزار کامپیوتر

انیمیشن و ویدیو

آمار تیم ها در جام جهانی فوتبال

بیوگرافی فوتبالیست ها

فوتبالی

فینال جام جهانی فوتبال

غیره مطالب فوتبالی

بیوگرافی بازیگران

ماه تولد

اطلاعات کشورهای جهان

عکس آدامس

ویتامین ها

مطالب و موضوعات متفرقه