کشور آرژانتین واقع در قاره آمریکای جنوبی و دارای سومین اقتصاد بزرگ آمریکای لاتین. پایتخت آن بوئنوس آیرس, واحد پولش پزو و زبان رسمی آن اسپانیا ای می باشد. همچنین این کشور مهد شخصیت های مشهور بسیار زیادی می باشد.

پرچم متحرک آرژانتین

والپیپر پرچم کشور آرژانتین

معرفی

آرژانتین واقع در قاره آمریکای جنوبی و دارای سومین اقتصاد بزرگ آمریکای لاتین. پایتخت آن بوئنوس آیرس, واحد پولش پزو و زبان رسمی آن اسپانیا ای می باشد. آرژانتین از لحاظ وسعت پس از برزیل دومین کشور آمریکای جنوبی و در بین کشورهای جهان هشتمین کشور از لحاظ وسعت است. آرژانتین سومین اقتصاد بزرگ آمریکای لاتین را دارد و سطح زندگی در آن بالا است. ۹۷ درصد از جمعیت آرژانتین اروپایی‌ تبار هستند که بیشترشان از نوادگان مهاجران ایتالیایی و اسپانیایی هستند. ۹۲ درصد از مردم این کشور مسیحی، ۱٫۹ درصد مسلمان و بقیه بی‌ دین یا پیرو ادیان دیگر هستند. منطقه کنونی آرژانتین پیش از این یکی از مستعمرات امپراتوری اسپانیا به نام «فرمانداری ریو دلا پلاتا» را تشکیل می‌داد. با درگرفتن جنگ استقلال آرژانتین، مردم این منطقه اعلام استقلال کردند و پس از استقلال جنگ‌های داخلی آرژانتین رخ داد که در خلال بخش اعظم سده نوزدهم ادامه یافت. این کشور در جریان سده بیستم با چندین کودتا و دوره‌های بی‌ثباتی سیاسی روبه‌ رو شد و بحران‌های اقتصادی نیز در آن رخ داد. مجمع‌ الجزایر فالکند در امتداد فلات آرژانتین قرار دارد و اما در کنترل بریتانیا است. این جزایر میان دو کشور مورد مناقشه هستند. ارتش آرژانتین در ۲ آوریل سال ۱۹۸۲ اقدام به تصرف جزایر فالکلند کرد، اما نیروهای بریتانیایی موفق شدند که در ۲۰ ماه مه همان سال جزایر را دوباره پس گیرند. در این جنگ ۲۵۰ سرباز بریتانیایی و ۶۵۰ سرباز آرژانتینی کشته شدند. پاپ فرانسیس اول، رهبر کنونی کاتولیک‌های جهان اهل آرژانتین است.

خیابان 9 جولای در بوئنوس آیرس

 


نام

اسپانیایی‌های مهاجم در سال ۱۵۱۶ میلادی وارد آرژانتین شدند و بسیاری از آنان با شنیدن شایعه وجود «کوه‌های نقره» در این منطقه به جستجوی این کوه‌های افسانه‌ای پرداختند. پیشینهٔ نام این کشور نیز از واژه لاتین argentum به معنای نقره گرفته شده‌ است.


جغرافیا

آرژانتین در فهرست وسعت کشورها هشتم در جهان است. آرژانتین وسعتی به مساحت ۲۷۹۱۸۱۰ کیلومتر مربع از این قاره را اشغال کرده که بین آند (رشته کوه) در غرب و اقیانوس اطلس جنوبی در شرق و جنوب واقع شده‌ است. این کشور از شمال با پاراگوئه و بولیوی، از شمال شرق با برزیل و اروگوئه، و از جنوب و غرب با شیلی مرز مشترک دارد. بلندترین نقطه از سطح دریا در آرژانتین در ایالت مندوزا قرار دارد. کوه آکنکاگوا، در ارتفاع ۶٬۹۶۰ متر از سطح دریا، مرتفع‌ ترین کوه کشورهای آمریکایی، در نیمکره جنوبی می‌ باشد، و پست‌ ترین نقطه در لاگونا دلکاربیون در ایالت سانتاکروز با ارتفاع ۱۰۵- متر (۳۴۴- فوت) زیر سطح دریا است. این نقطه همچنین پست‌ ترین نقطه بر روی قاره آمریکای جنوبی می‌باشد. مرکز جغرافیایی کشور در بخش مرکزی جنوب لاپالما واقع شده‌ است. این کشور مدعی مالکیت محدوده‌های جزایر فالکلند (به اسپانیایی: جزایر مالویناس) و جزایر جورجیای جنوبی و ساندویچ جنوبی می‌باشد. تحت عنوان جنوبگان آرژانتین، این کشور مدعی حاکمیت ² ۹۶۹۴۶۴ مایل مربع (۳۷۴۳۱۲ کیلومتر مربع) از قاره جنوبگان (قطب جنوب) است، که ادعاهای دیگری نیز دربارهٔ آنها از سوی شیلی و بریتانیای کبیر مطرح شده‌ است. این کشور نسبت به بخشی از جنوبگان ادعای ارضی دارد، جایی که برای مدت بیش از یک قرن پایگاه اورکاداس از آغاز سال ۱۹۰۴، تحت حضور اشغالگرانه و پیوسته دیگر کشورها قرار گرفته‌ است.

آبشار ایگواسو در مرز آرژانتین با برزیل

 


اقتصاد

آرژانتین از منابع طبیعی غنی، جمعیت باسواد با درصد بالا، بخش کشاورزی صادرات محور، و پایه صنعتی متنوع بهره می‌برد. کشور از لحاظ تاریخی دارای طبقه متوسط فراوانی در مقایسه با دیگر کشورهای آمریکای لاتین می‌باشد، اما این بخش از جمعیت در اثر سلسله‌ ای از بحرانهای اقتصادی از بین رفته‌ اند. امروز، درحالی که بخش مهمی از جمعیت هنوز از لحاظ مالی ثروتمند هستند، آنها در موضعی از یک مقایسه حاد با میلیونها نفر از افرادی قرار می‌ گیرند که شاهد آن هستند که قدرت خریدشان به شدت کاهش یافته‌ است. از سال ۲۰۰۲ به بعد، بهبود در وضعیت بخش‌های فقیرتر و نیز یک بازگشت عمده در طبقه متوسط جامعه پدید آمده‌ است. سیستم بزرگراه آرژانتین بسیار خوب توسعه یافته و جاده‌هایی دارد که به تمام گوشه و کنار کشور راه دارد. در این کشور تقریباً ۶۴۰هزار کیلومتر بزرگراه و جاده وجود دارد. بزرگراه‌های چندبانده هم اکنون شماری از شهرهای اصلی را به هم متصل نموده و نمونه‌های بیشتری از آن نیز هم اکنون در دست احداث می‌ باشند. شبکه خط ریلی آن با حدود ۴۰ هزار کیلومتر خط راه آهن، یکی از بزرگ‌ ترین نمونه‌ها در دنیا است. پس از دهه‌ها خرابی سرویس و فقدان عملیات تعمیر و نگهداری، بیشتر سرویسهای مسافری آن در سال ۱۹۹۲ تعطیل بود زمانی که شرکت راه آهن خصوصی شد، و هزاران کیلومتر خط ریلی آن هم اکنون نیاز به تعمیر دارد. فعلاً، در راستای عملیات ارتقاء در سیستم، سرویسهای خط آهن بین شهرهای متعددی مجدداً به فعالیت پرداخته‌ اند. یک پروژه قطار سریع‌ السیر بین بوینس آیرس و روزاریو برای بهره‌برداری در سال ۲۰۰۷ در دست اقدام می‌ باشد.

اقتصاد آرژانتین

 


غیره

آرژانتین، میزبان بزرگ‌ ترین جامعه یهودیان در آمریکای لاتین است. انفجار مرکز همیاری یهودیان واقعه‌ای تروریستی در ۱۸ ژوئیه ۱۹۹۴ برابر با ۲۷ تیر ۱۳۷۳ بود که در جریان آن ۸۵ نفر از شهروندان یهودی تبار آرژانتینی جان خود را از دست دادند و بیش از 300 نفر زخمی شدند. این بمبگذاری علاوه بر تأثیرگذاری بر وجهه جهانی جمهوری اسلامی و روابط با آرژانتین، تبعاتی نیز برای سیاست داخلی آرژانتین داشته است. از جمله یکی از قضات بررسی در مورد این پرونده به اتهام اقدام در ارائه شواهد کذب از کار برکنار شده و در سال ۲۰۱۲، قوه قضاییه آرژانتین، کارلوس منم، رئیس جمهوری وقت این کشور را در ارتباط با پیگیری این بمب‌ گذاری تحت پیگرد قانونی قرار داد. منم متهم شد که با دریافت رشوه، کوشیده بود شواهد مربوط به ارتباط حزب‌ الله لبنان و دولت جمهوری اسلامی ایران با این بمب‌ گذاری‌ها را پنهان کند.

 


 
پرچم متحرک آرژانتین

(مشخصات)

قاره: آمریکای جنوبی
پایتخت: Buenos Aires
واحد پول: Peso
اهلیت: Argentine, Argentinian
زبان رسمی: Spanish
حکومت: Federal presidential constitutional republic
مساحت: 2,780,400 km2 (1,073,500 sq mi)
تنظیم ساعت: ART (UTC−3)
جهت رانندگی: سمت راست
کد تلفن: 54+

 

آدرس سفارت در تهران: دروس, بلوار شهرزاد, خیابان یار محمدی, کوچه قو, پلاک 6
تلفن سفارت: 22577433, 22577932, 22575555

پاسپورت آرژانتین


شخصیت های معروف آرژانتین:

Alfredo Di Stéfano: گلولهء مرگبار تیم رئال مادرید در دهه 50 و 60 میلادی و جزء 10 فوتبالیست برتر تاریخ جهان.

Che Guevara: سیاست مدار و مبارز معروف و از ارکان اصلی انقلاب کشور کوبا.

Chris de Burgh: خوانندهء مشهور موسیقی پاپ جهان. از آثار برجستهء وی می توان به ترانه های (Missing You, The Lady in Red) اشاره نمود.

Diego Maradona: وی را بهترین بازیکن تاریخ فوتبال می دانند. وی در سال 86 به تنهایی آرژانتین را قهرمان جهان کرد و 4 سال بعد تیمش را دوباره فینال رقابت ها رساند.

Juan Manuel Fangio: رانندهء مشهور مسابقات فرمول 1. وی با 5 عنوان قهرمانی بعد از شوماخر آلمانی پرافتخارترین رانندهء این مسابقات به شمار می آید.

Lionel Messi: فوتبالیست مشهور این روزهای جهان که 4 بار به عنوان بهترین بازیکن اروپا شناخته شده است.


 

(مشخصات والپیپر)

سازنده: ® Cyrus

رزولوشن: 2650x1500

حجم: 696 کیلوبایت

فرمت: jpeg

سال ساخت: 2019

لینک دانلود:  دانلود والپیپر

 

جهت دانلود در سایز اصلی بر روی عکس کلیک راست کرده و گزینهء Save Image As را بزنید.
مشکلات, پیشنهادات و نظرات خود را در همین پست یا از طریق ایمیل زیر با ما در میان بگذارید تا به آنها پاسخ داده شود.
cyrus04corporation@gmail.com

 


(تاریخ انتشار صفحه:  17 تیر 1396)
(تاریخ آخرین ویرایش:  11 دی 1397)


 

(لینکهای مرتبط با این مطلب):

 

 


 

(طبقه بندی موضوعات):

اسکرین سیور برای کامپیوتر

اسکرین سیور تقویم سال برای کامپیوتر

اسکرین سیور متفرقه برای کامپیوتر

نرم افزار کامپیوتر

انیمیشن و ویدیو

آمار تیم ها در جام جهانی فوتبال

بیوگرافی فوتبالیست ها

فوتبالی

فینال جام جهانی فوتبال

غیره مطالب فوتبالی

بیوگرافی بازیگران

ماه تولد

اطلاعات کشورهای جهان

عکس آدامس

ویتامین ها

مطالب و موضوعات متفرقه