جام جهانی 1986 مکزیک که سیزدهمین دوره مسابقات بود و با قهرمانی آرژانتین به پایان رسید. از معروفترین تیم های غایب در این جام می توان به هلند اشاره کرد. همچنین تیم های دانمارک, عراق و کانادا برای نخستین بار وارد جام جهانی شدند.

والپیپر جام جهانی 1986 مکزیک

توضیحات

در ابتدا کشور کلمبیا میزبانی رقابت ها را به عهده گرفت اما در سال 1983 به دلیل مشکلات مالی مجبور شد از میزبانی انصراف بدهد. سپس کشور مکزیک جایگزین کلمبیا شد. در سپتامبر 1985 درست 8 ماه قبل از آغاز جام جهانی یک زلزله محیب در مکزیک رخ می دهد و چیزی حدود 20,000 نفر کشته می شوند اما ورزشگاه ها تحت تأثیر قرار نگرفتند. این کشور مانع ها را از سر راه برداشت و موفق شد مسابقات خوبی را برگزار کرد. جام جهانی یک بار دیگر برنامه مسابقات خود را تغییر داد. قالب گروهی دو مرحله ای که از سال 1974 استفاده می شد دیگر کنار گذاشته شد و با فرمت مرحله حذفی جایگزین شد. تمامی بازی ها بین ساعات 12 تا 4 ظهر برگزار می شد که اوج گرما و زیر آفتاب سوزان بود تا فیفا بتواند مخاطبین بیشتری را جذب کند.


 

(مرحله گروهی)

 

گروه A

بازی افتتاحیه بین ایتالیا قهرمان دوره قبلی و بلغارستان انجام شد. "آلتوبلی" بازیکن باشگاه اینتر گل افتتاحیه مسابقات را برای مدافع عنوان قهرمانی به ثمر رساند اما 5 دقیقه مانده به پایان بازی "ناسکو سیراکوف" که بعدا در جام جهانی 1994 برای بلغارستان گلزنی کرد بازی را به تساوی کشاند. آرژانتین در بازی بعد با 3 گل کره جنوبی را شکست داد. مارادونا هر 3 پاس گل تیمش را داد و ستاره آرژانتین در این بازی بود. ایتالیا در بازی بعدی مقابل آرژانتین قرار گرفت و علارغمه گلزنی "آلتوبلی" به مانند بازی قبل ایتالیا باز هم یک تساوی کسب کرد. مارادونا گل حساسی را برای کشورش زد. ایتالیا بازی آخرش را با نتیجه 3 بر 2 از کره جنوبی برد و "آلتوبلی" زننده 2 گل ایتالیا در این بازی بود. ضمن اینکه کره جنوبی بازی پایاپایی را برابر قهرمان جهان از خود به نمایش گذاشت. آرژانتین و ایتالیا به همراه بلغارستان 2 امتیازی از این گروه صعود کردند.

Group A

 

گروه B

گروه 2 جایی بود که کشور میزبان یعنی مکزیک در آن قرار داشت. مکزیک موفق شد تیم بلژیک را مغلوب کند و 2 امتیاز مهم دریافت کند. در بازی بعدی تیم عراق که نخستین حضورش در جام جهانی را تجربه می کرد با یک گل مغلوب پاراگوئه شد. پاراگوئه پس از 28 سال غیبت دوباره به جام جهانی بازگشته بود. مکزیک در بازی بعدی نتوانست پاراگوئه را شکست دهد و تنها یک امتیاز از این بازی کسب کرد. مکزیکی "هوگو سانچز" ستاره باشگاه رئال مادرید را از اسپانیا بازگردانده بودند تا خط حمله خود را تقویت کنند، اما "سانچز" بیشتر وقت خود را به شکایت از داور سپری کرد و جریمه های غیرضروری دریافت کرد. وی در هر دو بازی اول و دوم تیمش از داور اخطار گرفت. بلژیک با درخشش بازیکن جوان خود یعنی "انزو شیفو" که تنها 20 سال داشت توانست عراق را شکست دهد. در پایان مکزیک, پاراگوئه و بلژیک موفق به صعود از گروه خود شدند.

Group B

 

گروه C

فرانسه نخستین بازی خودش را برابر تیم نه چندان مطرح کانادا که برای اولین بار پای به جام جهانی گذاشت انجام داد و به زحمت با تک گل "ژن پیر پاپن" توانست پیروز این بازی شود. در بازی بعدی شوروی موفق شد با 6 گل تیم مجارستان را شکست دهد. فرانسه پس از تساوی که برابر شوروی گرفت به مصاف مجارستان رفت و با 3 گل این تیم را مغلوب کرد. شوروی بازی آخرش را با 2 دو گل از کانادا برد تا به عنوان صدرنشین و بالاتر از فرانسه راهی مرحله بعدی شود.

Group C

 

گروه D

برزیل همانند جام جهانی گذشته تحت هدایت "تله سانتانا" بود و بازی های زیبا و تماشاگر پسندی را از خود به نمایش می گذاشت. آنها ابتدا با گل "دکتر سوکراتس" موفق شدند تیم خوب اسپانیا را شکست دهند. سپس الجزایر را بردند و با 3 گل تیم ایرلند شمالی را از پیش روی برداشتند. "کارکا" که بعدا هم تیمی مارادونا در ناپولی شد ستاره برزیل در این بازی بود. برزیل با 3 برد و بدون گل خورده با اقتدار راهی مرحله بعدی شد.

Group D

 

گروه E

پس از بازی های ضعیف آلمان غربی در یورو 1984 و حذف این تیم در همان مرحله گروهی فدراسیون فوتبال آلمان تصمیم گرفت "فرانس بکن بائر" را به عنوان مربی این تیم انتخاب کند. بکن بائر در جام جهانی 1986 مکزیک نخستین تورنومنت مهم خود را تجربه می کرد. آنها بازی اول را به سختی با گل دقایق پایانی "کلاوس آلوفس" توانستند با اروگوئه مساوی کنند. اما در بازی بعد موفق شدند تیم اسکاتلند را مغلوب کنند. رودی فولر و آلوفس گلهای آلمان را به ثمر رساندند. دانمارک پس از برد خفیفی که برابر اسکاتلند به دست آورده بود به مصاف اروگوئه رفت. دانمارک تا دقیقه 19 بازی 1 بر هیچ از حرفش پیش بود تا اینکه داور بازی "میگل بوسیو" بازیکن اروگوئه را از زمین اخراج کرد . دانمارک با نتیجه عجیب 6 بر 1 پیروز این بازی شد. "پربن الکیر لارسن" بازیکن باشگاه ورونا ایتالیا در این بازی 3 گل برای دانمارک زد و یک پاس گل هم داد. دانمارک که نشان می داد تیم قدرتمندی را به این مسابقات فرستاده توانست با نتیجه 2 بر 0 آلمان غربی را هم شکست دهد تا به عنوان سرگروه راهی مرحله بعدی شود. البته گفته می شود آلمان ها برای اینکه در دور بعدی با اسپانیای قدرتمند روبرو نشوند این بازی را به عمد به دانمارک واگذار کرده اند. در بازی آخر این گروه بین اروگوئه و اسکاتلند یک اتفاق عجیب در تاریخ جام جهانی رخ رد و "خوزه باتیستا" مدافع تیم اروگوئه در همان دقیقه 1 بازی توسط داور فرانسوی از زمین اخراج شد. دو تیم در پایان به نتیجه بدون گل به کار خود پایان دادند.

Group E

 

گروه F

شاگردان "بابی رابسون" در گروه آخر با تیمهای پرتغال, لهستان و تیم گمنام مراکش هم گروه بودند. کمتر کارشناسی روی مراکش حساب بازی می کرد. اما این تیم آفریقایی توانست با انجام یک بازی دفاعی لهستان و انگلیس را بدون گل متوقف کند و در بازی آخر با 3 گل تیم پرتغال را شکست دهد تا به عنوان سرگروه راهی مرحله 1/8 نهایی شود. اما انگلیس پس از شکست برابر پرتغال و تساوی بدون گل مقابل مراکش باید لهستان را می برد تا بتواند در جام باقی بماند. "گری لینکر" همان فرشته نجات بخش همیشگی انگلیس بود. وی زننده هر 3 گل تیمش در این بازی بود.

Group F

 


(مرحله 1/8 نهایی)

 

MEX vs BUL

نخستین بازی مرحله 1/8 بین مکزیک میزبان و بلغارستان و در استادیوم آستک انجام شد. در دقیقه 35 بازی "مانوئل نگرته" مهاجم مکزیک یک ضربه تماشایی قیچه برگردون را وارد دربازه بلغارستان کرد. این گل به یکی از زیباترین گلهای ماندگار تاریخ جام جهانی هم تبدیل شد. نگرته در ادامه یک پاس گل هم برای هم تیمی اش محیا کرد تا مکزیک 2 بر 0 پیروز این بازی شود.

Second Round 1/8

 

BEL vs SOV

در پانزدهم جون بلژیک و شوروی یک بازی هجومی و پرگل را به نمایش گذاشتند. بازی تا 90 دقیقه قانونی 2 بر 2 مساوی بود. کار به وقتهای اضافه رفت و بلژیک موفق شد 2 بار دیگر دربازه شوروی را باز کند و در آخر با نتیجه 4 بر 3 پیروز این مسابقه شود.

Second Round 1/8

 

BRA vs POL

برزیل "تله سانتانا" هم موفق شد فوتبالی زیبا و تماشاگر پسند را مقابل تیم لهستان نمایش دهد و با 4 گل برنده این بازی شود.

Second Round 1/8

 

ARG vs URU

یاران مارادونا اولین بازی مرحله حذفی خود را برابر تیم خشن اروگوئه انجام دادند و به زحمت با تک گل "پدرو پاسکولی" بازیکن باشگاه لچه ایتالیا موفق به شکست این تیم شدند. اروگوئه در پایان مسابقات با 11 اخطار و 2 اخراجی عنوان خشنترین تیم حاضر را کسب کرد.

Second Round 1/8

 

FRA vs ITA

فرانسه با رهبری ستاره مشهور خودش یعنی "میشل پلاتینی" که آخرین جام جهانی خود را تجربه می کرد به مصاف ایتالیا رفت. پلاتینی توانسته بود در باشگاه یوونتوس ایتالیا برای خودش اسم و رسمی در دنیای فوتبال دست و پا کند. وی 3 سال پشت هم در سالهای 1983, 1984, 1985 برنده جایزه بهترین بازیکن سال اروپا شده بود. در همان نیمه نخست و در دقیقه 15 پلاتینی دربازه ایتالیا را فرو ریخت و در نیمه دوم هم "یانیک استوپیرا" گل دوم فرانسه را زد تا مدافع عنوان قهرمان از مسابقات کنارر رود.

Second Round 1/8

 

FRG vs MOR

آلمان غربی در شهر مونتری به مصاف تیم سراسر دفاعی و شگفتی ساز مراکش رفت. تنها 2 دقیقه به پایان بازی مانده بود که لوتار ماتئوس با یک ضربه ایستگاهی از راه دور گل نجات بخش آلمان را زد تا تیم "بکن بائر" راهی مرحله 1/4 نهایی شود.

Second Round 1/8

 

ENG vs PAR

گری لینکر که در بازی حساس قبلی تیمش برابر لهستان هتریک کرده بود, در این بازی هم 2 گل برای کشورش زد تا قابلیت های بالای خودش را به رخ همگان بکشد.

Second Round 1/8

 

SPA vs DEN

دانمارک در آخرین بازی مرحله 1/8 به مصاف اسپانیا رفت و با  5 گل مغلوب این تیم شد تا از مسابقات خداحافظی کند. دانمارک در بازی آخر مرحله گروهی اش آلمان غربی را شکست داد تا به عنوان سرگروه برابر اسپانیا قرار گیرد اما اگر اون بازی را واگذار می کرد می توانست با قرعه راحتری یعنی مراکش روبرو شود. "امیلیو بوتراگوئنو" بازیکن مشهور باشگاه رئال مادرید در این بازی 4 گل برای اسپانیا زد. رکوردی که هنوز هم هیچ اسپانیایی موفق به کسب آن نشده است.

Second Round 1/8

 


(مرحله 1/4 نهایی)

 

FRA vs BRA

فرانسه تحت هدایت "هنری میشل" به مصاف برزیل "تله سانتانا" رفت. این بازی در پایان 120 دقیقه در حالی مساوی تمام شد که "زیکو" بازیکن برزیل یک پنالتی مهم را از دست داد. همچنین داور بازی یک پنالتی مسلم را برای فرانسه نگرفت. بازی به ضربات مرگبار پنالتی رفت و "دکتر سوکراتس" نخستین پنالتی تاریخ برزیل در جام جهانی را خراب کرد. در ادامه "میشل پلاتینی" با تجربه پشت توپ استاد و پنالتی خود را به طرز عجیبی به آسمان کوبید. امیداها دوباره برای برزیل زنده شد اما "جولیو سزار" مدافع برزیل پنالتی خود را به بیرون زد. اکنون "لوئیز فرناندز" بازیکن باشگاه پاریس سنت ژرمن می توانست کشورش را به نیمه نهایی جام جهانی ببرد. وی با خوش شانسی و کمک تیر دربازه موفق شد پنالتی خودش را تبدیل به گل کند تا تیم با کیفیت برزیل از دور مسابقات کنار رود. برزیل در پایان مسابقات برنده جایزه بازی جوانمردانه از طرف فیفا شد.

Quarterfinals 1/4

 

FRG vs MEX

مصاف آلمان و غربی و مکزیک هم به مانند بازی فرانسه و برزیل به ضربات پنالتی کشیده شد. ضمن اینکه آلمان از دقیقه 84 و مکزیک از دقیقه 100 ده نفره شدند. آلمان ها به مانند جام جهانی قبلی پیروز ضربات پنالتی شدند و راهی نیمه نهایی مسابقات شدند. "شوماخر" سنگربان آلمان که در پایان مسابقات هم به عنوان دومین بازیکن برتر جام را پس از دیگو مارادونای آرژانتینی کسب کرد ستاره کشورش در این بازی بود.

Quarterfinals 1/4

 

ARG vs ENG

در روز 22 جون و در استادیوم آستک شهر مکزیکو سیتی یک بازی تاریخی در پیش روی بود. "بابی رابسون" موفق شده بود تیم خوبی را به مسابقات بیاورد و "گری لینکر" هم تا اینجا 5 گل زده بود از امیدهای اصلی تیمش به حساب می آمد. اما آرژانتین هم دیگو مارادونا را در اختیار داشت که در بهترین فرم ممکن بود. نیمه اول گلی در برد نداشت اما نیمه دوم آبستن حوادث زیادی بود. در دقیقه 51 بازی مارادونا حمله ای رو آغاز کرد و "پیتر رید" بازیکن باشگاه اورتون پاسی را برای دربازه بان خود پیتر شیلتون فرستاد. دیگوی فرصت طلب متوجه آن شد و برای زدن ضربه سر به بالا پرید. درسته مارادونا کاملا در آفساید قرار داشت اما پاس را مدافع انگلیس برای او فرستاده بود. مارادونای 1.65 با ضربه دست توپ را وارد دربازه انگلیس کرد. این گل ناجوانمردانه کاملا در مقابل چشمان داور زده شد اما "علی بن ناصر" داور تونسی گل را سالم اعلام کرد. (مارادونا بعدا در مصاحبه ای عنوان کرد که این گل دست خدا بوده و برای انتقام آرژانتین از انگلیس در جنگ فالکلند زده شده. همچنین فدراسیون فوتبال فیفا سالها بعد این گل را به عنوان گل قرن 20 انتخاب کرد) 4 دقیقه بعد مارادونا یک حرکتی را در میانه زمین آغاز کرد و پس دریبل چندین بازیکن انگلیس و جای گذاشتن پیتر شیلتون سنگربان این تیم دربازه را باز کرد. گری لینکر در دقیقه 81 یکی از گلها را جبران کرد و با همین گل توانست جایزه کفش طلایی مسابقات را بدست آورد. آرژانتین این بازی مهم را برد و به جمع 4 تیم پایانی رسید.

Quarterfinals 1/4

 

BEL vs SPA

4 ساعت پس از بازی آرژانتین و انگلیس دو تیم بلژیک و اسپانیا به مصاف هم رفتند. بازی با نتیجه 1 بر 1 در 120 دقیقه به پایان رسید. کار به ضربات پنالتی کشید و "الوی" مهاجم اسپانیا تنها بازیکن در بین 10 زننده پنالتی بود که نتوانست پنالتی خود را تبدیل به گل کند. (اسپانیا در این بازی ها 11 گل زد که این تعداد گل بهترین رکورد اسپانیا در تاریخ جام های جهانی اش تا به امروز به حساب می آید)

Quarterfinals 1/4

 


(نیمه نهایی)

 

FRG vs FRA

آلمان غربی و فرانسه اولین بازی مرحله نیمه نهایی را انجام دادند. آلمان ها خیلی زود در دقیقه 9 توسط ضربه ایستگاهی "آندریاس بره مه" به گل رسیدند. نیمه اول با همان گل به پایان رسید. در نیمه دوم امید می رفت بازی با همان گل تمام شود اما "شوماخر" سنگربان مشهور آلمان با پرتاب بلند دستش ضمینه گل دوم آلمان را فراهم کرد و رودی فولر موفق شد دومین گل خودش را در این جام به ثمر برساند. این شکست تلخ آخرین بازی اسطوره فرانسوی یعنی "میشل پلاتینی" در جام جهانی بود.

Semifinals 1/2

 

ARG vs BEL

آرژانتین برای رسیدن به فینال باید از صد بلژیک می گذشت. زننده هر دو گل این بازی کسی نبود جزء دیگو مارادونا. بلژیک به ناچار راهی بازی رده بندی برابر فرانسه شد. "گای تیس" مربی بلژیک توانسته بود 6 سال قبل کشورش را نایب قهرمان اروپا کند. همچنین وی 3 دوره متوالی در سالهای 1982,1986,1990 توانست بلژیک را به جام جهانی ببرد.

Semifinals 1/2

 


(رده بندی)

 

FRA vs BEL

هر دو تیم فرانسه و بلژیک از تیمهای شایسته ان مسابقات بودند که برای اینکه دست خالی از مکزیک بیرون نروند باید با هم بازی می کردند. گل اول بازی را "یان کولمانس" برای بلژیک زد اما "ژان مارک فراری" بازی را به تساوی کشاند و "ژان پیر پاپن" فرانسه را به برتری 2 بر 1 رساند. بلژیکی ها بازی را دوباره برابر کردند. بازی به وقتهای اضافه رفت و فرانسوی ها موفق شدند 2 گل دیگر هم بزنند تا با خاطره ای خوش جام را ترک کنند. فرانسه در این جام تیمهای قدرتمندی نظیر ایتالیا, برزیل و بلژیک را شکست داده بود و علارغمه آنکه امیدهای بسیار زیادی به نسل آتی آن می رفت این تیم حتی نتوانست در مسابقات یورو 1988 و جام جهانی 1990 و 1994 صعود کند. بعد از پایان جام جهانی 1986 دوران افول و کابوس وار فوتبال فرانسه آغاز شد و تا سالیان سال ادامه داشت. "ژان ماری فاو" دربازه بان بلژیک در این جام جهانی به تنهایی 15- گل دریافت کرد اما سالها بعد فیفا وی را به عنوان بهترین دربازه بان جام جهانی 1986 مکزیک انتخاب کرد.

Third Place

 


 

(فینال)

 

ARG vs FRG

29 جون روز پایانی مسابقات بود. آرژانتین به مربیگری "کارلوس بیلاردو" در مقابل آلمان غربی با هدایت "فرانس بکن بائر". گل اول بازی در دقیقه 22 روی خروج اشتباه "شوماخر" دربازه بان آلمان و ضربه سر "خوزه لوئیز بران" بدست آمد. در نیمه دوم "خورخه والدانو" آرژانتین را به برتری 2 بر 0 رساند. رومینیگه ستاره پرآوازه اون سالهای فوتبال جهان که هنوز پاش به گلزنی در این جام باز نشده بود یکی از گلها رو جبران کرد. (رومینیگه جام جهانی را با زانوی آسیب دیده آغار کرد) پاس گل وی را رودی فولر تعویضی ارسال کرد. رودی فولر خود 7 دقیقه بعد گل تساوی آلمان را زد. (هر دو گل آلمان روی ضربه کرنر ارسالی "اندریاس بره مه" حاصل شد) آرژانتین در دقیقه 84 گل سوم را توسط "بوروچاگا" زد تا مارادونا به عنوان کاپیتان کشورش جام را بالای سر ببرد. مارادونا در پایان مسابقات برنده جایزه بهترین بازیکن جام شد. (پس از این این جام آرژانتین 36 سال انتظار کشید تا بتواند دوباره قهرمان جهان شود. درست 2 سال پس از مرگ مارادونا)

Final

 


 

(جوایز)

جوایز جام جهانی 1986 مکزیک

 

 


 

(مشخصات والپیپر)

سازنده: ® Cyrus

رزولوشن: 2800x1568

حجم: 1.30 مگابایت

فرمت: JPEG

سال ساخت: 2024

آپدیت:

لینک دانلود:  دانلود والپیپر

 

جهت دانلود در سایز اصلی بر روی عکس کلیک راست کرده و گزینه Save Image As را بزنید.
مشکلات, پیشنهادات و نظرات خود را در همین پست یا از طریق ایمیل زیر با ما در میان بگذارید تا به آنها پاسخ داده شود.
cyrus04corporation@gmail.com

 


(تاریخ انتشار صفحه:  28 شهریور 1403)
(تاریخ آخرین ویرایش:  28 شهریور 1403)


 

 

(لینکهای مرتبط با این موضوع):

 


 

(طبقه بندی موضوعات):

اسکرین سیور برای کامپیوتر

اسکرین سیور تقویم سال برای کامپیوتر

اسکرین سیور متفرقه برای کامپیوتر

نرم افزار کامپیوتر

انیمیشن و ویدیو

آمار تیم ها در جام جهانی فوتبال

بیوگرافی فوتبالیست ها

فوتبالی

فینال جام جهانی فوتبال

مطالب فوتبالی غیره

بیوگرافی بازیگران

ماه تولد

اطلاعات کشورهای جهان

عکس آدامس

مواد غذایی

مطالب و موضوعات متفرقه