فینال جام جهانی 1990 ایتالیا بین تیمهای آلمان غربی و آرژانتین در شهر رم و استادیوم Olimpico با قضاوت Edgardo Mendez داور مکزیکی برگزار شد و با قهرمانی آلمان غربی به اتمام رسید.

والپیپر فینال جام جهانی 1990 ایتالیا

توضیحات

این فینال تکرار فینال 4 سال پیش مکزیک بود, با این تفاوت که آرژانتین اون تیم قدرتمند 4 سال پیش نبود. اونها در همون بازیه افتتاحیه درحالی که کامرون 9 نفره بازی می کرد بازی را 1 بر 0 به حریف واگذار کردند, و در بازی آخر هم با رومانی تن به یه تساوی دادند. و در دور 1/4 هم در ضربات پنالتی یوگوسلاوی را شکست دادند. در مجموع آرژانتین 90 یه تیم کاملا دفاعی بود که توانسته بود با دفاع خوب خود و به خصوص دربازه بانی منحصر به فرد سرجیو گوی‌کوچه‌آ به فینال برسد. آرژانتین در مجموع 7 بازی تنها 5 گل زد و 4 گل هم دریافت کرد و تنها 2 برد به همراه 3 تساوی و 2 شکست بدست آورد, این درحالی بود که در جام قبلی 14 گل زده به همراه 6 برد و تنها 1 تساوی در کارنامه خود ثبت کرده بود. در سوی دیگر آلمان غربی مقتدر قرار داشت. بکن بائر تیم 4 سال پیش را بسیار تکمیل کرده بود و تعدادی بازیکن جوان و با استعداد نظیر کلینزمن, هسلر, ایلگنر, ریدله و مولر را به تیم دعوت کرده بود. آلمان ها تیمی هجومی با خط حملهء آتشین ماتئوس, کلینزمن و فولر را در اختیار داشتند که در مرحله گروهی در 3 بازی 10 گل زده بودند و در پایان رقابت ها هم با 15 گل قویترین خط حمله مسابقات را رقم زدند. شاکله اصلی آلمان را لژیونرهای آن تشکیل می دادند که همگی در لیگ سری A ایتالیا بازی می کردند.


بازی

بازی با حملات مکرر آلمان ها شروع شد و از چپ و راست موقعیت خلق می کردند و آرژانتین به دلیل محرومیت چند بازیکن خود مجبور به عقب نشینی بود. آرژانتین به دلیل بازی خشن خود در نیمه نهایی برابر ایتالیای میزبان تعدادی از بازیکنان کلیدی خود را در اختیار نداشت و هنگام ورود با زمین با فحشاگری و اعتراض تماشاچی های رمی مواجه شده بودند, همچنین هنگام پخش سرود آرژانتین صداهای هو و الفاظ زشت از همه جا به گوش می رسید و بیشتر هم گریبان مارادونا را گرفته بودند. بازیکنی که در تیم ناپولی ایتالیا تمامی افتخارات را برای این شهر به دست اورده بود. نیمهء دوم هم با حملات ژرمن ها ادامه پیدا کرد. مشخص بود که آرژانتین اومده بود بازی رو به ضربات پنالتی بکشونه تا با کمک دربازه بان پنالتی گیر خود یعنی گوی‌کوچه‌آ که در دو بازی قبلی هم ستاره تیمش بود قهرمان جهان شود. آرژانتینی های خشن که در پایان جام هم با 22 اخطار و 3 اخراجی عنوان خشنترین تیم جام رو هم به دست آورده بودند در این بازی هم مثل بازی قبل برابر ایتالیا خشن بازی کردند. در دقیقه 65 کلینزمن مهاجم آلمانی در کنار زمان فراری را انجام داد که با خطای پدرو مونزون مواجه شد, مهاجم آلمانی با حرکتی نمایشی داور بازی رو مجاب کرد که اولین اخراج فینال جام جهانی رو رقم بزند. در دقیقه 83 "ماتئوس"  رودی فولر را در محوطه جریمه صاحب توپ کرد و یک خطای مشکوک باعث شد تا آلمان یه پنالتیه حساس بدست آورد. بازیکنان آرژانتین به شدت اعتراض می کردند. "ماتئوس" پنالتی زن اول آلمان پنالتی رو نزد و طبق صحبتهایی که خودش بعدا اعلام کرد گفت: در نیمه اول کفشم خراب شده بود و با کفش جدیدم احساس امنیت نمی کردم. وی پنالتی رو به "اندریاس بره مه" یکی از موثرترین بازیکنان آلمان در این جام واگذار کرد. "گوی‌کوچه‌آ" مسیر پنالتی رو درست حدث زد ولی پنالتی بره مه با دقت بسیار بالایی در درون دربازه آرژانتین قرار گرفت. آلمان در آستانه سومین قهرمانی خود قرار داشت. 3 دقیقه بعد دزوتی با حرکت وحشیانه گلوی یورگن کهلر را گرفت و وی را به زمین زد و مندز داور بازی وی را از زمین اخراج کرد. آرژانتین 9 نفره که 1 بر 0 هم از حریف خود عقب بود, دست به خشونت بیشتر می زد و به تک تک سوتهای داور معترض بود. در دقیقه 87 بازی آخرین کارت زرد جام هم به مارادونا تعلق گرفت. آلمان غربی در نهایت قهرمان شد. بعد بازی هم اکثر نیمکت نشینان و بازیکنان آرژانتین به شدت به داور اعتراض می کردند. درست بعد از همین بازی بود که مارادونای افسانه ای دچار مشکلات بسیاری شد و از دوران اوج خود فاصله گرفت. مارادونا بعد بازی گفت: مردان سیاه پوش این بازی باختند, نیروی قدرتمندی که در تیم حریف بازی می کرد. مراسم زیبای ورزشگاه قهرمانی آلمان ها رو لذت بخش ترم کرده بود. کپتاین ماتئوس جام قهرمانی را بالای سر برد تا یکی از لحضات تاریخی را برای کشورش رقم زند.


موضوعات جالب

* درست 3 ماه بعد از این فینال دیوار برلین پس از 29 سال فرو ریخت و دو آلمان غربی و شرقی دوباره با هم متحد شدند و پس از اتحاد دو آلمان, آلمان به مدت 24 سال دیگر رنگ طلایی جام قهرمانی را ندید.

* بعد از این فینال مارادونا متهم به استفاده از کوکائین شد و فیفا وی را به مدت 15 ماه محروم کرد. سپس پلیس ناپل ادعا کرد متن ظبط شده ای از مارادونا با سران سازمان مافیا در اختیار دارد, مارادونا از ایتالیا فرار کرد و به بوئنوس آیرس پناه برد که اونجا هم مورد هجوم پلیس آرژانتین قرار گرفت که گفته می شد در خانه اش مقداری زیادی مواد مخدر کشف شده.


 

نماشا

ویدیو فینال جام جهانی 1990:

 

فینال جام جهانی 1990 ایتالیا (بین تیمهای آلمان غربی و آرژانتین)

 

 

<<< کانال نماشا من جهت دیدن ویدیوهای بیشتر >>>

 


 

(مشخصات والپیپر)

سازنده: ® Cyrus

رزولوشن: 2550x1440

حجم: 496 کیلوبایت

فرمت: jpeg

سال ساخت: 2020

آپدیت: May 2023

لینک دانلود:  دانلود والپیپر

 

جهت دانلود در سایز اصلی بر روی عکس کلیک راست کرده و گزینه Save Image As را بزنید.
مشکلات, پیشنهادات و نظرات خود را در همین پست یا از طریق ایمیل زیر با ما در میان بگذارید تا به آنها پاسخ داده شود.
cyrus04corporation@gmail.com

 


(تاریخ انتشار صفحه:  11 اسفند 1398)
(تاریخ آخرین ویرایش:  12 اسفند 1398)


 

(لینکهای مرتبط با این موضوع):


 

(طبقه بندی موضوعات):

اسکرین سیور برای کامپیوتر

اسکرین سیور تقویم سال برای کامپیوتر

اسکرین سیور متفرقه برای کامپیوتر

نرم افزار کامپیوتر

انیمیشن و ویدیو

آمار تیم ها در جام جهانی فوتبال

بیوگرافی فوتبالیست ها

فوتبالی

فینال جام جهانی فوتبال

غیره مطالب فوتبالی

بیوگرافی بازیگران

ماه تولد

اطلاعات کشورهای جهان

عکس آدامس

ویتامین ها

مطالب و موضوعات متفرقه