کشور هلند واقع در شمال غربی قاره اروپا, پایتخت آن شهر آمستردام است. این کشور به کشور آسیاب ها و گلهای لاله معروف است.

پرچم متحرک هلند

والپیپر زیبای پرچم کشور هلند

معرفی

هلند کشوری است کوچک از قلمروهای پادشاهی هلند در شمال غربی اروپا با شانزده و نیم میلیون جمعیت که بیشترشان مسیحی پروتستان هستند. جمعیت مسلمانان هلند نزدیک به یک میلیون نفر است. پایتخت هلند شهر آمستردام است، اما به منظور تمرکززدایی بسیاری از وزارتخانه‌ها و سفارتخانه‌ها در شهر لاهه یا پیرامون آن مستقر شده‌اند. تولید ناخالص داخلی هلند (نه تولید ملی) در سال ۲۰۰۶ بیش از پانصد میلیارد یورو بوده‌است و نرخ رشد اقتصادی در همین سال نزدیک به ۳ درصد بوده‌ است. رشد تورم در هلند از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ بطور میانگین حدود دو درصد گزارش شده‌ است. در کشور هلند در حدود ۳۰ هزار فارسی زبان ایرانی سکونت دارند، ۳۵ هزار نفر از کشور افغانستان هستند که آنها به زبانهای فارسی دری، پشتو، اردو، ترکی ازبکی صحبت می‌کنند. میانگین قد مردان هلندی ۱۸۴ سانتی‌ متر است که کشور هلند را در رتبه اول بلند قامت‌ ترین مردمان جهان قرار داده است، پس از هلند مردان نروژ نیز با ۱۸۳ سانتی‌ متر در جایگاه دوم جای دارند. هلند نقاش‌های شناخته شده‌ای داشته‌ است. در سده ۱۷ میلادی، در زمانی که جمهوری هلند در اوج خود بود، استادان بزرگی همچون رامبرانت، یوهانس ورمر، جان استین، جیکوب ایساکزون و بسیاری دیگر فعالیت می‌کردند. نقاش‌های مشهور سده ۱۹ و ۲۰ هلند، ون گوگ و پیت مپندریان بوده‌اند. موریس اشر هنرمند گرافیست این دوران بود. هلند خانهٔ فیلسوف‌های بزرگی چون اسپینوزا و دزیدریوس اراسموس بوده‌است. تمام کارهای اصلی دکارت در هلند انجام شده‌ است.

آسیاب و گل

 


نام

حدود ۵۰ درصد از زمین‌های هلند نیز ارتفاعی کمتر از یک متر از سطح دریا دارد. به این خاطر است که نام این کشور در زبان هلندی Nederland به معنی «سرزمین پست» (فروبوم) است. واژه هلند که در زبان فارسی برای این کشور به‌کار می‌رود در اصل نام منطقه‌ ای از این کشور بوده (مقایسه شود: پارس/ایران) که برای اشاره همه کشور به‌ کار رفته‌ است. واژه هلند Holland در زبان هلندی میانه به شکل holtland بود و معنی آن «سرزمین چوب» است.

 


جغرافیا

هلند کشوری است بسیار کم‌ ارتفاع و هموار، به‌ طوری‌ که حدود ۲۶ درصد از مساحت آن و ۲۱ درصد از جمعیت آن در زمین‌هایی زیر سطح دریاهای آزاد زندگی می‌کنند. حدود ۵۰ درصد از سرزمین هلند نیز تنها یک متر بالاتر از سطح دریا جای گرفته‌ است. اکثر نواحی زیر سطح دریا، توسط مردم هلند ایجاد شده‌اند، این کار در پی حفر زمین‌ها برای استخراج زغال‌ سنگ یا خشک کردن آب دریا و سدبندی جلوی دریا انجام شده‌ است. بخش اعظم خاک هلند بر اثر رسوبات سه رودخانه بزرگ اروپایی در ریزشگاه آن‌ها به دریا تشکیل شده‌ است. این 3 رودخانه عبارتند از راین، رود موز (ماس) و اسخلده. بخش جنوب غربی هلند تا به امروز همچنان دلتای این سه رودخانه است و دلتای راین-موز-اسخلده نامیده می‌شود.

جغرافیای هلند

 


اقتصاد

نرخ بیکاری در دورهٔ مشابه حدود 2% بوده‌ است (۴۰۰ هزار نفر و کمتر). هلند در پرورش و تجارتِ گُل مقام اول را در جهان داراست. دامداری و کشاورزی نیز از پایه‌های اقتصاد هلند محسوب می‌شود. هلندی‌ها علی‌رغم کوچکی کشورشان سهم بزرگی در تجارت و بانکداری جهانی دارند. ایالات متحدهٔ آمریکا یکی از بازارهای اصلی هلند است و کشورهای اتحادیه اروپا مهم‌ترین شرکای تجاری آن هستند. بیش از نیمی از سهام شرکت نفتی- گازی شل را هلند در اختیار دارد و مابقی را بریتانیا. این شرکت که بخش هلندی آن به رویال داچ شل معروف است در زمینهٔ استخراج و تجارت نفت و گاز در سراسر جهان از جمله ایران فعالیت می‌کند. هلند خود نیز دارای ذخایر گاز طبیعی است و بخش از آن را صادر می‌کند. کشتی‌سازی و صنایع شیمیایی از دیگر صنایع مادر در هلند هستند. از شرکت‌های بزرگ هلندی می‌توان به فیلیپس (صنایع الکترونیک)، هاینکن (یکی از عمده‌ ترین تولید کنندگان آبجو در جهان) و (صنایع شیمیایی مانند آکزونوبل) اشاره کرد. واحد پول هلند پیش از تبدیل به یورو، فلورن یا گیلدر هلندی بود.

بندر روتردام

 


فرهنگ

این کشور نقاش‌های شناخته شده‌ای داشته‌ است. در سده ۱۷ میلادی، در زمانی که جمهوری هلند در اوج خود بود، استادان بزرگی همچون رامبرانت، یوهانس ورمر، جان استین، جیکوب ایساکزون و بسیاری دیگر فعالیت می‌کردند. نقاش‌های مشهور سده ۱۹ و ۲۰ هلند، ون گوگ و پیت موندریان بوده‌اند. موریس اشر هنرمند گرافیست این دوران بود. هلند خانهٔ فیلسوف‌های بزرگی چون اسپینوزا و دزیدریوس اراسموس بوده‌ است. تمام کارهای اصلی دکارت در هلند انجام شده‌ است.

دختر با یک گوشواره مروارید اثر یوهانس ورمر

 


فوتبال

فوتبال ورزش نخست هلند است. در دهه 70 میلادی فوتبال در هلند بسیار پیشرفت کرد و مدارس فوتبال هلند به خصوص آژاکس همواره بهترین فوتبالیسهای جهان را مانند (کرایف, فان باستن, برگکمپ, اورمارس, نیسترروی و ...) را به دنیا معرفی کرده اند. آژاکس به تنهایی 4 بار باشگاه های قهرمان اروپا شده و هلند هم یک قهرمانی در یورو و 3 نایب قهرمانی در جام های جهانی دارد. از بازیکنان مشهور اخیر هلندی می توان به (آرین روبن, فان پرسی و هانتلار) اشاره کرد.

مقام سومی جام جهانی 2014

 


 

پرچم متحرک هلند

(مشخصات)
قاره: اروپا
پایتخت: Amsterdam
واحد پول: Euro; US dollar
اهلیت: Dutch
زبان رسمی: Dutch
حکومت: Unitary Parliamentary Constitutional Monarchy
مساحت: 41,543 km2 (16,040 sq mi) (131st)
تنظیم ساعت: UTC+1 (CET) UTC−4 (AST)
جهت رانندگی: سمت راست
کد تلفن: 31+

 

آدرس سفارت در تهران: خیابان دیباجی شمالی غربی, شماره 60, سفارت پادشاهی هلند
تلفن سفارت: 23660000

پاسپورت هلند

 


شخصیت های معروف هلند:

Rembrandt: وی یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین نقاشان طول تاریخ است که در اوایل قرن 17 میلادی و در دوران طلایی هنر در هلند زندگی می‌کرد. او استاد سایه روشن است و صداقت عجیب و غریبی در کارهایش دیده می‌شود. حکاکی‌ها و صحنه‌هایی که از کتاب مقدس کشیده نیز جزو آثار درجه یک او به شمار می‌روند.

Johannes Vermeer: وی مهارت بسیاری در استفاده از نور و وفاداری در به تصویر کشیدن آن بر روی بوم نقاشی داشته. معروترین اثر وی دختری با گوشواره‌ی مروارید می باشد.

Van Gogh: نقاش پسادریافتگر هلندی که کارش تأثیر گسترده‌ای بر هنر قرن بیستم داشت. کار او شامل پرتره‌ها، خودنگاره‌ها، مناظر، طبیعت بی‌جان، سروها، مزارع گندم و گل‌های آفتاب‌ گردان است.

Johan Cruijff: وی مشهورترین پیرو فلسفهٔ فوتبال موسوم به توتال فوتبال بود که توسط رینوس میشل پایه‌گذاری شد. وی 3 بار برندهء توپ طلای اروپا شده.

Marco Van Basten: مهاجم سرشناس هلندی در دهه 90 و باشگاه ای سی میلان. او در طول دوران بازیگری خود یکی از بزرگترین بازیکنان دوران خود بود و توانست ۳ بار توپ طلای اروپا را از آن خود کند.

 


 

(مشخصات والپیپر)

سازنده: ® Cyrus

رزولوشن: 2550x1436

حجم: 2.18 مگا بایت

فرمت: jpeg

سال ساخت: 2017

لینک دانلود:  دانلود والپیپر

 

جهت دانلود در سایز اصلی بر روی عکس کلیک راست کرده و گزینهء Save Image As را بزنید.
مشکلات, پیشنهادات و نظرات خود را در همین پست یا از طریق ایمیل زیر با ما در میان بگذارید تا به آنها پاسخ داده شود.
cyrus04corporation@gmail.com

 


(تاریخ انتشار صفحه:  19 تیر 1396)
(تاریخ آخرین ویرایش:  1 مرداد 1398)


 

(لینکهای مرتبط با این مطلب):

 

 


 

(طبقه بندی موضوعات):

اسکرین سیور برای کامپیوتر

اسکرین سیور تقویم سال برای کامپیوتر

اسکرین سیور متفرقه برای کامپیوتر

نرم افزار کامپیوتر

انیمیشن و ویدیو

آمار تیم ها در جام جهانی فوتبال

بیوگرافی فوتبالیست ها

فوتبالی

فینال جام جهانی فوتبال

غیره مطالب فوتبالی

بیوگرافی بازیگران

ماه تولد

اطلاعات کشورهای جهان

عکس آدامس

ویتامین ها

مطالب و موضوعات متفرقه