کشور فرانسه واقع در غرب قاره اروپا. پایتخت آن شهر پاریس, واحد پولش یورو و زبان رسمی آن فرانسوی می باشد. به دلیل شکل نقشهٔ این کشور، در زبان فرانسوی به آن لقب l’Hexagone (معنی 6 ضلعی) را داده‌اند.

پرچم متحرک فرانسه

والپیپر پرچم کشور فرانسه

معرفی

فرانسه یکی از 3 کشوری است که دارای سواحلی هم در دریای مدیترانه و نیز اقیانوس اطلس می‌باشد (دو کشور دیگر عبارتند از اسپانیا و مراکش). به دلیل شکل نقشهٔ این کشور، در زبان فرانسوی به آن لقب l’Hexagone (معنی: شش‌ ضلعی) را داده‌اند. پس از پایان قرون وسطا، فرانسه تبدیل به یکی از نیروهای برتر در منطقهٔ اروپا شد به گونه‌ای که در سده‌های ۱۹ و ۲۰ دارای کلونی‌ها و مناطق تحت استعمار بسیاری بود. همچنین در طول تاریخ طولانی این کشور، فرانسه تبدیل به مهمترین کانون پرورش بسیاری از هنرمندان، اندیشمندان و دانشمندان در زمینه‌های گوناگون گردید تا جایی که این کشور را مرکز پیدایش و شکوفایی فرهنگ مدرن جهان می‌ پندارند. فرانسه همچنین از کشورهای مؤسس سازمان ملل متحد بوده و یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل نیز می‌باشد. فرانسه در چندین گروه و نهاد بین‌المللی دیگر چون فرانسه‌ زبانی، گروه هشت، گروه بیست، ناتو، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، سازمان تجارت جهانی و اتحادیهٔ لاتین عضویت دارد. این کشور همچنین از کشورهای پیشرو در تأسیس اتحادیۀ اروپا بوده است. فرانسه معروفیت بسیاری در جهان دارد. از نون کروسان و شیرینی ناپلئونیش گرفته تا برج ایفل و موزه لوور و کاخ الیزه.

برج ایفل در شهر پاریس

 


نام

واژه فرانسه (France) برگرفته شده از واژه لاتین Francia به معنای کشور فرانک‌ها است. البته دربارهٔ ریشهٔ واژه فرانک نیز دیدگاه‌های گوناگونی وجود دارد. یکی از این نگری‌ها اشاره به این دارد که واژهٔ فرانک برگرفته شده از کلمهٔ frankon می‌باشد. نگرهٔ دیگری نیز به این موضوع اشاره می‌کند که فرانک در زبان باستانی ژرمنی به معنای آزاد است. واژه‌ای مخالف برده و برده‌ داری. برپایه گفته‌های یک تاریخ‌ شناس اهل جمهوری چک، نام فرانسه برگرفته شده از Franci (یا Francio) یکی از پادشاهان کهن ژرمن است که قلمروش تا استراسبورگ و بلژیک گسترش یافته بود. ژولیوس سزار نیز از نام Francio برای نام بردن از این سرزمین در یادداشت‌های خود استفاده می‌ کرده است.


تاریخ

برپایه کهن‌ ترین مدارک بدست آمده، انسان‌هایی در منطقه‌ای که امروزه با عنوان کشور فرانسه شناخته می‌شود در حدود ۱٫۸ میلیون سال گذشته می‌ زیسته‌ اند. این انسان‌ها در رویارویی با عوامل مختلف آب‌ وهوایی شروع به زندگی عشایری و شکارچی-گردآورنده کرده‌اند. فرانسه دارای غارهای زیادی چون لاسکو است که پیشینه آثار شکل گرفتهٔ روی آن به دوران پارینه‌ سنگی می‌ رسد.

نبرد فلوروس ناپلئون بناپارت در سال 1794

 


جغرافیا

فرانسه از شمال و شمال‌ غربی دارای مرزهای مشترک با بلژیک، لوکزامبورگ، آلمان، سوئیس, ایتالیا، موناکو, اسپانیا و آندورا است. خاک کشور فرانسه در اروپا شامل مساحتی ۵۴۷٫۰۳۰ کیلومتر مربعی می‌شود که با این شمار، فرانسه بزرگ‌ ترین کشور در بین اعضای اتحادیه اروپا، از دید مساحت است. فرانسه همچنین دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری همچون جاذبه‌های ساحلی در مناطق شمالی و غربی و مناظر کوهستانی عمدتاً مربوط به رشته‌ کوه‌های آلپ در بخش شرقی است. بخش‌های شمالی و شمال شرقی فرانسه دارای آب‌ وهوای معتدل است. بخشهای جنوبی نیز آب‌ وهوای مدیترانه‌ای دارند. بخش‌های غربی فرانسه دارای اقلیم اقیانوسی است که یعنی این مناطق دارای میزان بارش بالایی بوده و زمستان‌هایی معتدل و تابستان‌هایی گرم را تجربه می‌کنند. سایر مناطق نیز معمولاً از تابستان‌ هایی گرم و گاهی طوفانی و زمستان‌هایی سرد برخوردارند.

جغرافیای فرانسه

 


اقتصاد

دولت سوسیالیست، بسیاری از شرکت‌های بزرگ، بانک‌ها و بیمه‌ها را خصوصی اعلام نمود؛ ولی چندین شرکت بزرگ همچون ایرفرانس، فرانس تله‌کوم، رنو و تالس در اختیار دولت است و در برخی از امور بویژه نیرو، ترابری همگانی و صنایع دفاعی دولت حاکمیتی دارد. از جمله مهم‌ ترین صنایع کشور می‌توان به صنایع فلزکاری، ماشین‌آلات، شیمیایی، وسائط نقلیه، مواد خوراکی و مشروبات، منسوجات و البسه، هواپیماسازی، کشتی‌سازی، پتروشیمی، الکتریکی، اتمی و نظامی اشاره نمود. گندم، جو، سیب‌زمینی، چغندرقند، سیب، ذرت، برنج، انگور، ماهی، گاو و خوک نیز مهم‌ ترین محصولات کشاورزی و دامپروری کشور را تشکیل می‌دهند. فرانسه در سال ۲۰۱۳ با ۸۴٫۷ میلیون گردشگر خارجی محبوب‌ ترین مقصد گردشگری جهان و سومین کشور پر درآمد گردشگری نام گرفت. مهم‌ترین معادن کشور آهن، بوکسیت، پتاس، زغال سنگ، نیکل، نمک، نفت، گازطبیعی، سولفور، ماده اولیه ساختمانی، سرب و روی، فسفات، پیریت و اورانیوم می‌باشد. ذخایر زیرزمینی نفت فرانسه نیز به ۵۰ میلیون بشکه می‌رسد. در کشور فرانسه بالغ بر ۸۴۰ هزار کیلومتر راه آسفالته و بزرگراه وجود دارد. طول راه‌ آهن مورد استفاده نیز بیش از ۵۵۵، ۴۲ کیلومتر بوده و ارتباطات هوایی بین‌ المللی این کشور توسط شرکتهای هواپیمایی ایرفرانس، (UTA) و پروازهای داخلی توسط ایر- اینتر صورت می‌ پذیرد. سالانه بیش از ۸۴۰/۲۶ هزار گردشگر از این کشور دیدن می‌کنند. فرانسه در سال ۲۰۱۳ با ۸۴٫۷ میلیون گردشگر خارجی محبوب‌ ترین مقصد گردشگری جهان و سومین کشور پر درآمد گردشگری نام گرفت. در سال ۲۰۰۶، ۷۹٫۱ میلیون تَن گردشگر به فرانسه سفر کرده‌اند که این تعداد بیشترین در میان کشورهای جهان بوده‌است. درآمد فرانسه از این شمار گردشگر برابر ۴۶٫۳ میلیارد دلار بوده‌ است. با ۷۰ میلیون گردشگر در سال ۱۹۹۸ نیز، فرانسه اولین کشور توریستی جهان، بالاتر از اسپانیا، آمریکا، ایتالیا، انگلستان، چین و مکزیک قرار گرفته‌ بود.

خودرو پژو مدل IAA 2013

 


 

پرچم متحرک فرانسه

(مشخصات)

قاره: اروپا
پایتخت: Paris
واحد پول: Euro, Franc
اهلیت: French
زبان رسمی: French
حکومت: Unitary semi‑presidential republic
مساحت: 643,801 km2 (248,573 sq mi)
تنظیم ساعت: CET (UTC+1)
جهت رانندگی: سمت راست
کد تلفن: 33+

 

آدرس سفارت در تهران: خیابان نوفل نوشاتو, پلاک 66-64
تلفن سفارت: 64094000

پاسپورت فرانسه

 


 

شخصیت های معروف فرانسه:

Blaise Pascal: دانشمند بزرگ و مشهور که از بنیان گذران ماشین حساب های مکانیکی به شمار می آید.

Charles de Gaulle: ژنرال ارتش فرانسه و رئیس جمهور مشهور این کشور.

Claude Monet: بنیانگذار نقاشی امپرسیونیسم. از معروفترین آثار وی می توان به (نیلوفرهای آبی, بانو با یک چتر آفتابی و زاغی) اشاره کرد.

Gustave Eiffel: معمار و مهندس معروف که (مجسمه آزادی و برج ایفل) از شاهکارهای جهانی او به شمار می آیند.

Jean-Paul Belmondo: از مشهورترین هنرپیشه گان سینمای فرانسه و اروپا.

Joan of Arc: مبارز و قهرمان ملی فرانسه. وی در جنگ صدساله بر ضد انگلستان، رهبری فرانسوی‌ها را برعهده داشت.

Jules Verne: رمان نویس و نویسنده معروف داستان های علمی–تخیلی. از برجسته ترین آثار وی می توان به (بیست هزار فرسنگ زیر دریا, دور دنیا در هشتاد روز, سفر به مرکز زمین) اشاره کرد.

Louis Pasteur: شیمی‌ دان و زیست‌ شناس مشهور فرانسوی. کاشف باکتری و واکسن ضد هاری, همچنین عمل پاستوریزه‌ کردن از ابداعات وی بود.

Michel Platini: رئیس فعلی فدراسیون فیفا و از مشهورترین فوتبالیست های تاریخ جهان و فرانسه. تنها فوتبالیست تاریخ این کشور که 3 بار متوالی بهترین بازیکن سال اروپا انتخاب شده است.

Napoleon Bonaparte: امپراطوری قدرتمند و پراقتدار. وی را از بزرگترین دیکتاتورهای تاریخ همردیف آدولف هیتلر می شمارند.

René Déscartes: ریاضی دان و فیلسوف بزرگ عصر رنسانس اروپا.

Victor Hugo: شاعر، داستان‌ نویس و نمایشنامه‌ نویس مشهور جهان که از از برجسته‌ ترین آثار
وی می توان به بینوایان، گوژپشت نتردام و مردی که می‌خندد و آرزو است اشاره کرد.

Zinedine Zidane: وی را از بزرگترین دریبل زنان و بازی ساز ترین فوتبالیست های تاریخ می دانند. همچنین وی یکی از پرافتخارترین ورزشکاران تاریخ این کشور هم محسوب می شود.

 


 

(مشخصات والپیپر)

سازنده: ® Cyrus

رزولوشن: 2500x1440

حجم: 1.37 مگابایت

فرمت: jpeg

سال ساخت: 2015

آپدیت: May 2023

لینک دانلود:  دانلود والپیپر

 

جهت دانلود در سایز اصلی بر روی عکس کلیک راست کرده و گزینهء Save Image As را بزنید.
مشکلات, پیشنهادات و نظرات خود را در همین پست یا از طریق ایمیل زیر با ما در میان بگذارید تا به آنها پاسخ داده شود.
cyrus04corporation@gmail.com

 


(تاریخ انتشار صفحه:  17 تیر 1396)
(تاریخ آخرین ویرایش:  19 فروردین 1398)


 

(لینکهای مرتبط با این مطلب):

 

 


 

(طبقه بندی موضوعات):

اسکرین سیور برای کامپیوتر

اسکرین سیور تقویم سال برای کامپیوتر

اسکرین سیور متفرقه برای کامپیوتر

نرم افزار کامپیوتر

انیمیشن و ویدیو

آمار تیم ها در جام جهانی فوتبال

بیوگرافی فوتبالیست ها

فوتبالی

فینال جام جهانی فوتبال

غیره مطالب فوتبالی

بیوگرافی بازیگران

ماه تولد

اطلاعات کشورهای جهان

عکس آدامس

ویتامین ها

مطالب و موضوعات متفرقه