کشور فنلاند واقع در منطقه اسکاندیناوی و در شمال قاره اروپا می باشد. پایتخت آن هلسینکی, واحد پولش یورو و زبان رسمی اش فنلاندی و سوئدی است. فنلاندی‌ها به فنلاندی بودن شرکت نوکیا و «لینوس توروالدز»، سازنده لینوکس افتخار می‌ کنند.

پرچم متحرک فنلاند

والپیپر پرچم کشور فنلاند

معرفی

کشور فنلاند در زبان فنلاندی سوئومی (Suomi) نامیده می‌شود. واژه فنلاند که در فارسی به‌کار می‌ رود از نام فرانسوی آن کشور گرفته شده‌ است. فنلاند از نظر جمعیت کم‌ تراکُم‌ ترین کشور در اتحادیه اروپا به‌ شمار می‌ آید. فنلاند از سدهٔ دوازدهم تا آغاز سدهٔ نوزدهم جزئی از سوئد بود و پس از آن در دوره‌ای تبدیل به یک دوک‌ نشین بزرگ خودگردان در امپراتوری روسیه شد و این وضعیت تا انقلاب روسیه ادامه یافت. فنلاند هرساله یکی از کشورهایی است که در صدر جدول کیفیت بالای زندگی در جهان قرار می‌ گیرد.

معرفی فنلاند

 


جغرافیا

فنلاند از شمال با نروژ، از شرق با روسیه، از غرب با سوئد همسایه‌ است. خلیج بوتنی در غرب، خلیج فنلاند در جنوب و دریای بالتیک در جنوب غربی آن قرار دارد. رشته کوه‌های آن اغلب در نیمه شمالی واقع شده‌اند. بزرگ‌ ترین دریاچه فنلاند سایمای بزرگ نام دارد که ۴۳۷۷ کیلومتر مربع مساحت آن است. بلندترین رود فنلاند نیز کمی یوکی با ۴۸۳ کیلومتر درازا است. قرار داشتن یک سوم از خاک فنلاند در بالای مدار شمالگان، این کشور را پس از ایسلند، به شمالی‌ ترین کشور جهان مبدل ساخته‌ است.

جغرافیای فنلاند

 


تاریخ

پیشینیان مردم کنونی فنلاند یعنی فین‌ها در اواخر قرن اول و در اوایل قرن دوم میلادی مهاجرت خود را از ساحل جنوبی خلیج فنلاند به سوی فنلاند آغاز کردند. در قرن دوازدهم، فنلاندی‌ها برای حفظ خود در مقابل دشمنانشان، به‌ ویژه روس‌ها، از سوئد کمک خواستند و بدین گونه فنلاند به تصرف سوئد درآمد.


فرهنگ

مهمترین رویدادهای مهم تاریخی یا ورزشی در فنلاند «پاوو نورمی» و «لاسه ویرن» هستند. این کشور موفقیت‌های ورزشی مهمی در زمینه اتومبیل‌ رانی و قهرمانی فرمول یک داشته‌ است. «یاری لیتمن» و «سامی هیپیا»، دو ستاره فوتبال این کشور هستند. فنلاندی‌ها به فنلاندی بودن شرکت نوکیا و «لینوس توروالدز»، سازنده لینوکس افتخار می‌کنند.


آموزش

فنلاند بعنوان یکی از بهترین‌ها و شاید بهترین نظام آموزشی دنیا شناخته می‌ شود. نظام آموزشی فنلاند سیستمی برابرطلب بدون هیچ گونه شهریه‌ ای می‌ باشد. در مدرسه به دانش آموزان تمام وقت نهار رایگان داده می‌ شود.

 


اقتصاد

با اینکه فنلاند به‌ عنوان یکی از کشورهای عضو منطقه یورو به‌صورت رسمی در رکود اقتصادی به سر می‌ برد، ولی وضع اقتصاد این کشور بهتر از سایر کشورهای منطق i یورو است. از نظر شاخص فساد اقتصادی، فنلاند (به همراه کشورهای دیگری همچون دانمارک و نیوزیلند) سال‌های زیادی به عنوان کشور نمونه که کمترین فساد اقتصادی را داشته، معرفی شده‌ است.  تولید ناخالص داخلی فنلاند ۱۸۵٫۹ میلیارد دلار است که ۲٫۵ درصد آن در بخش کشاورزی، ۳۱٫۷ درصد آن در بخش صنعت و ۶۵٫۹ درصد آن در بخش خدمات تولید می‌شود. صادرات این کشور شامل ماشین‌ آلات و تجهیزات، مواد شیمیایی، آهن‌ آلات، الوار، کاغذ و خمیر کاغذ است که به کشورهای آلمان (۱۱٫۳ درصد)، سوئد (۱۰٫۵ درصد)، روسیه (۱۰٫۱ درصد)، بریتانیا (۵٫۶ درصد)، ایالات متحده آمریکا (۶٫۵ درصد) و هلند (۵٫۱ درصد) صادر می‌شود. واردات این کشور شامل مواد غذایی، نفت خام و فراورده‌های آن، مواد شیمیایی، تجهیزات حمل و نقل، آهن و فولاد، ماشین‌آلات، پارچه و الیاف پارچه و پشم است که از کشورهای آلمان (۱۵٫۶ درصد)، روسیه (۱۴ درصد)، سوئد (۱۳٫۷ درصد)، هلند (۶٫۶ درصد)، چین (۵٫۴ درصد)، بریتانیا (۴٫۷ درصد) و دانمارک (۴٫۵ درصد) است. بیشتر مردم فنلاند به زبان فنلاندی که از زبان‌های فینو اوگریایی است صحبت می‌ کنند. این زبان که تا حدودی با زبان مجاری نیز نزدیکی دارد و به همراه زبان‌های استونیایی، مجاری و مالتی، زبان‌های رسمی غیر هندواروپایی اتحادیه اروپا می‌ باشند.

شرکت نوکیا فنلاند

 


ارتباطات

سیستم تلویزیون در فنلاند پیشرفته‌ است. در حال حاضر تمامی شبکه‌ها و کانال‌های تلویزیونی این کشور دیجیتال است و آخرین سیستم آنالوگ از رده خارج شد. قانون اساسی فنلاند هر شهروندی حق انتشار مطالب چاپی دارد. روزنامه‌ها را بخش خصوصی اداره می‌ کنند و تأثیر زیادی در آرای سیاسی دارند.


 

پرچم متحرک فنلاند

(مشخصات)

قاره: اروپا
پایتخت: Helsinki
واحد پول: Euro
اهلیت: Finnish, Finn
زبان رسمی: Finnish, Swedish
حکومت: Unitary parliamentary republic
مساحت: 338,424 km2 (130,666 sq mi)
تنظیم ساعت: EET (UTC+2)
جهت رانندگی: سمت راست
کد تلفن: 358+

 

آدرس سفارت در تهران: خیابان شریعتی, خیابان میرزاپور (سهیل), کوچه حدادیان, پلاک 2
تلفن سفارت: 23512000

پاسپورت فنلاند


شخصیت های معروف کشور فنلاند:

Alvar Aalto: بزرگترین معمار فنلاند و از بنیانگذاران معماری مدرن. از برجسته ترین آثار وی می توان به (تالار شهر سایناتسالو, کتابخانه ویپوری, ویلای مایرا , خانه بیکر) اشاره نمود.

Jari Litmanen: مشهورترین فوتبالیست تاریخ فنلاند و از ارکان قهرمانی آژاکس در سال 1996.

Linus Torvalds: از مهندسین بنام صعنت نرم افزار جهان و از پایه ریزان سیستم لینوکس.

Matti Nykänen: از اسکی بازان مدال آور و معروف جهان در دهه 80 میلادی.

 


 

(مشخصات والپیپر)

سازنده: ® Cyrus

رزولوشن: 3900x2200

حجم: 2.27 مگابایت

فرمت: jpeg

سال ساخت: 2015

لینک دانلود:  دانلود والپیپر

 

جهت دانلود در سایز اصلی بر روی عکس کلیک راست کرده و گزینهء Save Image As را بزنید.
مشکلات, پیشنهادات و نظرات خود را در همین پست یا از طریق ایمیل زیر با ما در میان بگذارید تا به آنها پاسخ داده شود.
cyrus04corporation@gmail.com

 


(تاریخ انتشار صفحه:  17 تیر 1396)
(تاریخ آخرین ویرایش:  17 فروردین 1398)


 

(لینکهای مرتبط با این مطلب):

 

 


 

(طبقه بندی موضوعات):

اسکرین سیور برای کامپیوتر

اسکرین سیور تقویم سال برای کامپیوتر

اسکرین سیور متفرقه برای کامپیوتر

نرم افزار کامپیوتر

انیمیشن و ویدیو

آمار تیم ها در جام جهانی فوتبال

بیوگرافی فوتبالیست ها

فوتبالی

فینال جام جهانی فوتبال

غیره مطالب فوتبالی

بیوگرافی بازیگران

ماه تولد

اطلاعات کشورهای جهان

عکس آدامس

ویتامین ها

مطالب و موضوعات متفرقه