کشور رومانی واقع در قاره اروپا. پایتخت آن شهر بخارست, واحد پولش لئو و زبان رسمی اش رومانیایی می باشد. بزرگترین رودخانه این کشور رود دانوب است که در مرز با بلغارستان می باشد.

پرچم متحرک رومانی

والپیپر زیبای پرچم کشور رومانی

معرفی

کشور رومانی از غرب با مجارستان و صربستان، از شمال شرقی و شرق با مولداوی و اوکراین و از جنوب با بلغارستان همسایه است. پایتخت و بزرگترین شهر آن بخارست ششمین شهر بزرگ اتحادیه اروپا است. زبان رسمی این کشور زبان رومانیایی و واحد پول آن لئو رومانی است. اکثریت مردم رومانی مسیحی هستند که حدود ۸۷ درصد از شاخه ارتدکس تعلق دارند. مردم رومانی از آمیزش قوم بومی داچیا (قومی هندواروپایی مرتبط به تراکیهای‌ها) و رومی‌ها پدید آمده و زبان رومانیایی از ریشه لاتین و هم‌ خانواده با زبان ایتالیایی است. کشور رومانی در سال ۱۹۴۴م به اشغال ارتش سرخ شوروی درآمد و تا سال ۱۹۵۸ ادامه یافت. در این مدت شوروی با مداخله در امور رومانی موفق شد زمینه‌های شکل‌ گیری و تسلط دولت کمونیستی را بر رومانی فراهم آورد. از این پس به مدت چهل سال و اندی از ۱۹۴۵ تا ۱۹۸۹م دولت کمونیستی بر رومانی فرمان راند. در سال ۱۹۸۹، نیکلای چائوشسکو، دیکتاتور کمونیست کشور درپی شورش مردم رومانی سرنگون و نظام این کشور به یک نظام چند حزبی مبدل شد. با کنار رفتن پرده آهنین، دوره گذار رومانی به سوی دموکراسی و اقتصاد بازار سرمایه‌ داری آغاز شد. پس از یک دهه مشکلات اقتصادی بعد از انقلاب و کاهش استانداردهای زندگی، انجام اصلاحات گسترده، بهبود اقتصادی را به دنبال داشت. در سال ۲۰۱۰، رومانی یک کشور با درآمد متوسط رو به بالا با شاخص توسعه انسانی بالا بود.

معرفی رومانی

 


جغرافیا

کوه‌های کارپات، رومانی را به سه منطقه تقسیم می‌کنند: در شمال غربی ترانسیلوانیا، در جنوب والاچیا، در و شرق مولدووا. در امتداد ساحل، در شرق دانوب، دوبروجا واقع شده‌است. جنوب رومانی عمدتاً از دو دشت اصلی «کامپا رومانا» (دشت رومانی)، و دشت دانوب سفلی تشکیل شده است. در میانه کشور یعنی در ترانسیلوانیا زمین‌های مرتفعی به حالت فلات قرار دارند. زمین‌های منتهی‌الیه غرب رومانی نیز به صورت دشت است که در زبان رومانیایی به آن دشت غربی (câmpia de vest) می‌گویند. در شمال دوبروجا دلتای رود دانوب واقع شده که بزرگ‌ ترین دلتای اروپا است و پرندگان و ماهیان زیادی در آن زندگی می‌کنند. بزرگ‌ ترین رودخانه رومانی دانوب است که عمدتاً در مرز این کشور با بلغارستان جریان دارد. شهرهای بندرگاهی مهم رومانی چون گالاتی، برایلا، و تولسئا نیز در کناره رود دانوب واقع شده‌اند. رودهای دیگر کشور که اهمیت بازرگانی چندانی ندارند عبارتند از مورش، سومش، اولت، سیرت، و پروت.

جغرافیای رومانی

 


تاریخ

در سال ۵۱۳ پ. م. داریوش بزرگ، شاهنشاه ایرانی، طی لشکرکشی‌ اش برضد اسکیت‌ها، در جنوب رود دانوب، کنفدراسیون ایلی گت‌ها را شکست داد. (هرودوت فصل چهار ۹۳). بیش از پانصد سال بعد گت‌ها بدست تراژان امپراتور روم شکست خوردند و هسته اصلی پادشاهی ایشان به عنوان استان رومی داچیا نامیده شد. داچیا شکل اولیه کشوری بود که بعدها رومانی نام گرفت. در سال ۱۸۵۹ میلادی با اتّحاد بخش ولاشکا و مولداوی، کشوری به نام رومانی ایجاد شد، نام واژهٔ رومانی از سال ۱۸۶۲ متداول گشت. رومانی تا کنگرهٔ برلین در سال ۱۸۷۸ تقریباً تحت نظارت ترکان عثمانی بود ولی در همان سال استقلال کامل را کسب کرد.

تاریخ رومانی

 


اقتصاد

شرکت اکسون موبیل آمریکا و اوام‌ وی پتروم اتریش سال ۹۰ خورشیدی اعلام کرده بودند که پس از حفاری در بلوک نپتون واقع در ۱۷۰ کیلومتری سواحل رومانی و در عمق حدود یکهزار متری، یک ذخیره گازی که شاید بتوان آن را بزرگ ترین یافته گازی‌ شان در دریای سیاه نامید، کشف کرده‌اند. پیش‌ بینی می‌شود برآوردها درباره وجود ۶۰۰ تریلیون متر مکعب گاز فراساحلی در رومانی و اکتشاف‌های جدید گاز در این کشور، رومانی تا سال ۲۰۲۰ به یک صادر کننده خالص گاز تبدیل شود.

 


 مردم

این کشور مانند دیگر کشورهای منطقه رشد منفی زادوولد دارد و انتظار می‌ رود که طی سال‌های آینده جمعیتش رو به کاهش بگذارد. رومانی یک کشور سکولار است و مذهب رسمی دولتی ندارد، اما اکثریت جمعیت آن مسیحی هستند. در سرشماری سال ۲۰۰۲ میلادی ۸۶٫۷ درصد از مردم رومانی خود را مسیحی ارتدکس معرفی کردند. بیشتر ارتدکس‌های این کشور به کلیسای ارتدکس رومانی تعلق دارند.


 

پرچم متحرک رومانی

(مشخصات)

قاره: اروپا
پایتخت: Bucharest
واحد پول: Leu Romanian
اهلیت: Romanian

زبان رسمی: Romanian
حکومت: Unitary semi-presidential republic
مساحت: 238,397 km2 (92,046 sq mi)
تنظیم ساعت: EET (UTC+2)
جهت رانندگی: سمت راست
کد تلفن: 40+

 

آدرس سفارت در تهران: بهارستان, خیابان فخر آباد, خیابان مشکین, پلاک 22
تلفن سفارت: 77647570 - 77539041

 


شخصیت های معروف کشور رومانی:

Alexandra Stan: از معروفترین خوانندگان حال حاضر رومانی که از آثار برجستهء وی می توان به ترانه های (Mr Saxobeat, Get Back Asap, One Million, Cliche (Hush Hush),  Lemonade) اشاره کرد.

Gheorghe Hagi: از مشهورترین فوتبالیست های تاریخ رومانی, ملقب به رهبر و مارادوانای رومانی.

Inna: از دیگر خوانندگان معروف این کشور و از پر طرفدارترین خواننده‌های اروپا. از آهنگ های معروف وی می توان به (Deja Vu, Hot, Amazing, Un Momento, In your eyes, Yalla) اشاره کرد.

Jacob L. Moreno: روانپزشکی معروف و از برجسته‌ ترین دانشمندان علوم اجتماعی.

Nadia Comaneci:  ژیمناست کار مشهور رومانیایی و برندهٔ ۵ مدال طلای المپیک و نخستین ژیمناستی است که توانست در مسابقات المپیک امتیاز کاملِ ۱۰ را کسب کند.

Nicolae Ceaușescu: دیکتاتور و کمونیست معروف که در سال 1989 پس از انقلاب مردم رومانی محاکمه و به آتش کشیده شد.


 

(مشخصات والپیپر)

سازنده: ® Cyrus

رزولوشن: 2550x1440

حجم: 1.24 مگا بایت

فرمت: jpeg

سال ساخت: 2015

لینک دانلود:  دانلود والپیپر

 

جهت دانلود در سایز اصلی بر روی عکس کلیک راست کرده و گزینهء Save Image As را بزنید.
مشکلات, پیشنهادات و نظرات خود را در همین پست یا از طریق ایمیل زیر با ما در میان بگذارید تا به آنها پاسخ داده شود.
cyrus04corporation@gmail.com

 


(تاریخ انتشار صفحه:  17 تیر 1396)
(تاریخ آخرین ویرایش:  29 مرداد 1399)


 

(لینکهای مرتبط با این مطلب):

 

 


 

(طبقه بندی موضوعات):

اسکرین سیور برای کامپیوتر

اسکرین سیور تقویم سال برای کامپیوتر

اسکرین سیور متفرقه برای کامپیوتر

نرم افزار کامپیوتر

انیمیشن و ویدیو

آمار تیم ها در جام جهانی فوتبال

بیوگرافی فوتبالیست ها

فوتبالی

فینال جام جهانی فوتبال

غیره مطالب فوتبالی

بیوگرافی بازیگران

ماه تولد

اطلاعات کشورهای جهان

عکس آدامس

ویتامین ها

مطالب و موضوعات متفرقه