بیوگرافی دیگو مارادونا. وی را می توان بدون شک به عنوان بزرگترین بازیکن تاریخ فوتبال دانست. قدرت هدایت عجیب وی در تیم ملی آرژانتین و همچنین باشگاه ناپلی, و همچنین دریبل های خارق العاده وی از مهمترین ویژگی های مارادونا به شمار می آید.

متولد 30 اکتبر 1960 در Lanús, Argentina    پرچم کشور آرژانتین

علامت ماه تولد:  صورت فلکی ماه Scorpio        عنصر ماه تولد: آب  عنصر آب

والپیپر دیه گو مارادونا بازیکن افسانه ای آرژانتین در جام جهانی

والپیپر دیه گو مارادونا در جام جهانی 1990

والپیپر دیه گو مارادونا در جام جهانی 1990

معرفی

مارادونا را می توان بدون شک به عنوان بزرگترین بازیکن تاریخ فوتبال دانست. قدرت هدایت عجیب وی در تیم ملی آرژانتین و همچنین باشگاه ناپلی, و همچنین دریبل های خارق العادهء وی از مهمترین ویژگی های مارادونا به شمار می آید. وی در سال 1986 به تنهایی کشورش را قهرمان جام جهانی کرد. دیگو زننده گل قرن فوتبال نیز می باشد. حاشیه های زندگی خارج از فوتبال دیگو بسیار زیاد بوده: از کتک کاری در زمین فوتبال و گل زدن با دست به انگلیس گرفته تا دست داشتن در فروش مواد مخدر و محرومیت از جام جهانی به دلیل دوپینگ و غیره. همچنین مارادونا تنها فوق ستاره مشهور اروپا و جهان بود که هیچگاه توپ طلای اروپا و عنوان بهترین فوتبالیست سال جهان را نبرد. دیگو رکوردار حضور بیشترین تعداد کاپیتانی در جام جهانی با 16 بازی را دارد که جالب است بدانید در این 16 بازی به رهبری مارادونا, آرژانتین تنها 2 بازی را باخته که بازی افتتاحیه و اختنامیه جام جهانی 1990 بوده یعنی برابر کامرون و آلمان غربی.


کودکی

دیگو هنگامی که 8 ساله بود با انجام حرکات نمایشی با توپ فوتبال در اماکن عمومی سعی می‌کرد بخشی از خرج خانواده فقیرش را تأمین کند.

 


باشگاهی

او در دوران جوانی درخشش خود را با تیم بوکا جونیورز آغاز کرد و پس از آن به بارسلونای اسپانیا رفت؛ و با این تیم به مقام قهرمانی جام حذفی اسپانیا رسید. مارادونا همچنین توانست باشگاه ناپولی ایتالیا را دوبار در سالهای ۱۹۸۷ و ۱۹۸۹ به مقام قهرمانی لیگ ایتالیا برساند؛ و در سال 1989 نیز به همراه این تیم جام یوفا را فتح نمود. پس از جام جهانی درگیری مارادونا با سران باشگاه ناپولی که با سازمان مافیای حاکم براین شهر نیز چندان غریبه نبودند آغاز شد. ناگهان در پایان یک مسابقه لیگ ایتالیا اعلام شد آثار استفاده از کوکائین در بدن مارادونا یافت شده‌ است. فیفا او را ۱۵ ماه از شرکت در رقابت‌های فوتبال محروم کرد؛ ولی مارادونا دردسرهای بیشتری را نیز برای خود خرید. در شهر ناپل شایع شد که پلیس این شهر متن ضبط شده مکالمات تلفنی مارادونا و یکی از مقامات مافیا را در اختیار دارد که ثابت می‌کند او در یک شبکه گسترده خلافکاری و توزیع مواد مخدر دست داشته‌ است. مارادونا که ظاهراً به بوئنوس آیرس پناه برده بود در خانه خود مورد هجوم پلیس آرژانتین واقع می‌ شود و باز اعلام می‌شود در خانه اش مقادیر زیادی مواد مخدر کشف شده‌ است. مارادونا دیگر نمی‌توانست به ناپل بازگردد. او پس از پایان دوره محرومیتش مدتی را در باشگاه سویل اسپانیا گذراند و سپس به نیوولز در آرژانتین رفت.

دیگو مارادونا باشگاهی

 


ملی

دیگو در جام جهانی ۱۹۸۲ علی‌ رغم انجام بازی های دیدنی به دلیل یک حرکت غیر ورزشی در دیدار برابر برزیل در دور دوم از زمین اخراج شد و آرژانتین از جام جهانی خداحافظی کرد. چهار سال بعد در جام جهانی ۱۹۸۶ در مکزیک مارادونا فوتبال زیبای خود را به نمایش گذاشت. در اوج حساسیت‌های این جام دو تیم آرژانتین و انگلیس در مرحله یک چهارم نهایی در برابر هم قرار گرفتند. جنگ جزایر فالکلند در میدان ورزشی به منصه ظهور رسید. مارادونا با به ثمر رساندن دو گل تاریخی موجب پیروزی آرژانتین شد. نخستین گل مسابقه را مارادونا در ابتدای نیمه دوم با دست به ثمر رساند و چند دقیقه بعد در حالی که در میانه‌های میدان صاحب توپ شده بود با دریبل زدن هفت بازیکن انگلیسی توپ را وارد دروازه پیتر شیلتون (دروازه بان انگلیس) نمود. هنرنمایی خارق‌ العاده مارادونا، آرژانتین را به قهرمانی جهان در سال ۱۹۸۶ می‌ رساند. در جام جهانی ۱۹۹۰ که به میزبانی ایتالیا برگزار می‌ شد تیم آرژانتین توانست به کمک مارادونا ایتالیای میزبان را در مرحله نیمه نهایی در ورزشگاه شهر ناپل شکست دهد؛ البته با وجود این درخشش آرژانتین نتوانست در دیدار نهایی همانند دورهٔ قبلی جام جهانی بر آلمان غلبه کند و با کسب عنوان دومی به خانه بازگشت. زمانی که قصد خداحافظی از فوتبال را داشت به سفارش آلفیوباسیله (سرمربی تیم ملی آرژانتین در جام جهانی ۱۹۹۴) در آستانه جام جهانی ۱۹۹۴ بار دیگر پیراهن تیم ملی را به تن کرد تا به تیم بحران زده آرژانتین روحیه بدهد. با شروع مسابقات جام جهانی ۱۹۹۴ تماشاگران بار دیگر توانایی‌های مارادونا را به چشم دیدند و آن را تحسین نمودند. هنگامی که در بازی برابر یونان گلی زیبا را برای تیمش به ثمر رساند کمتر کسی تصور می‌نمود که این تیم شکست پذیر باشد ولی در پایان بازی آرژانتین و نیجریه (که مارادونا به عنوان بهترین بازیکن زمین شناخته شده بود) آزمایش دوپینگ مارادونا مثبت از آب درآمد. فیفا در همان روز مارادونا را دوسال از شرکت در مسابقات فوتبال محروم کرد آرژانتین پس از از دست دادن کاپیتانش چیزی برای گفتن نداشت و در دور یک هشتم نهایی توسط رومانی از گردونه رقابت‌ها حذف شد. بسیاری از افراد بر این باورند که در محرومیت مارادونا در جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا هاوالانژ رئیس برزیلی وقت فیفا نقش مهمی را بازی کرده بود. در زمان ریاست وی بر فیفا، برزیل هیچگاه به قهرمانی جهان دست نیافته بود و جام جهانی ۹۴ آمریکا آخرین جام جهانی بود که هاوالانژ بر صندلی ریاست فیفا بود. تا قبل از جام کارشناسان تقریباً هیچ امیدی برای قهرمانی آرژانتین متصور نبودند، اما با ورود ناگهانی مارادونا, آرژآنتین به تیمی قدرتمند بدل گشت و شاید تنها تیمی بود که می‌توانست به قهرمانی دست یابد. بسیاری بر این باورند که با محرومیت مارادونا راه برای قهرمانی برزیل پس از ۲۴ سال هموار گشت. مارادونا بعداً مدعی شد که دارویی که او را به آن جهت از مسابقات محروم کرده بودند با هماهنگی فیفا و جهت کاهش وزن از آن استفاده کرده بوده‌ است. این ادعا هیچگاه از جانب فیفا پاسخی دریافت نکرد و شاید به همین دلیل عده بسیار زیادی هنوز بر این باورند که در محرومیت مارادونا دست‌هایی سیاسی نقش بازی کرده‌ است. در سال ۲۰۰۲ مارادونا در رای‌گیری اینترنتی فیفا جهت انتخاب بهترین بازیکن فوتبال قرن بیستم رای اول را بدست آورد و بعنوان بهترین بازیکن قرن بیستم توسط طرفداران فوتبال جهان شناخته شد. در همین سال گل دوم وی به انگلیس در جام جهانی ۱۹۸۶ به عنوان برترین گل قرن معرفی شد.

دیگو مارادونا ملی

 


مربیگری

در نوامبر ۲۰۰۸ وی به عنوان سرمربی تیم ملی آرژانتین منصوب شد. در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی وی هدایت تیم ملی آرژانتین را به عهده داشت. تیم آرژانتین در این جام کلکسیونی از بهترینهای جهان را در اختیار داشت و به اعتقاد بسیاری از منتقدین اتخاذ تاکتیکهای غلط از سوی مارادونا باعث شد تا این تیم نتواند جام را فتح کند. آرژانتین در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ با قدرت تمام تیمهای نیجریه (۱–۰)، کره جنوبی (۴–۱) و یونان (۲–۰) را شکست داد و با امتیازات کامل راهی مرحله یک هشتم نهایی شد. در این مرحله نیز مکزیک را با نتیجه ۳ بر ۱ شکست داد اما در مرحله یک چهارم نهایی در برابر آلمان شکست تحقیر آمیز ۴ بر ۰ را متحمل شد و از گردونه رقابتها خارج شد و رؤیای مارادونا برای دستیابی به قهرمانی جهان در کسوت مربی بر باد رفت. هرچند در بازگشت به آرژانتین وی با استقبال بسیار گسترده هواداران آرژانتینی مواجه شد اما پس از جام جهانی با وجود تمام حمایتهای مردمی وی از سرمربیگری آرژانتین کنار گذاشته شد.


بیرون از زمین فوتبال

در سالهای اخیر، مارادونا، نسبت به ایدئولوژیهای دست چپی سمپاتی نشان داده‌ است. او زمانی که در کوبا تحت درمان بود با فیدل کاسترو رهبر کوبا دوست شد. او تصویری از فیدل کاسترو را بر بازوی چپ و چه گوارا را بر بازوی راست خود تاتو کرده‌ است. مارادونا همچنین از هواداران هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا بود کسی که از او در میرافلورس استقبال کرد. مارادونا پس از این ملاقات مدعی شد با هدف ملاقات با یک مرد بزرگ آمده بوده ولی به جای آن با کسی ملاقات کرده که از آن هم بزرگتر بوده‌ است. «من به چاوز ایمان دارم، من چاویستا هستم. هرچه فیدل می‌کند، هرچه چاوز می‌کند، برای من بهترین است. او مخالفت اش را با آنچه امپریالیسم می‌داند، در نشست کشورهای آمریکایی در ماردل پلاتا در ۲۰۰۵ اعلام کرد. او در آنجا با پوشیدن تی شرتی با برچسب «بوش را متوقف کنید» و اشاره به بوش به عنوان آشغال انسانی با حضور جرج دابلیو بوش در آرژانتین مخالفت کرد. در سال ۲۰۰۷، او با حضور در برنامه هفتگی تلویزیونی چاوز فراتر رفت و گفت: «من از هر چه از آمریکا می‌آید متنفرم. با تمام توان از آن متنفرم.


 

عکس دیگو مارادونا
 
پرچم کشور آرژانتین

(شناسنامه)

نام کامل: Diego Armando Maradona
تاریخ تولد: 30 اکتبر 1960 برابر ( آبان )
محل تولد: Lanús در Argentina
ملیت: آرژانتینی

قد: 1.65cm
پست: Attacking Midfielder, Second Striker
تیم ملی: از سال 1977 تا 1994 / مجموع 91 بازی (34 گل زده)
اولین بازی ملی: 27 فبریه 1977 برابر مجارستان (برد 5 بر 1)
آخرین بازی ملی: 25 جون 1994 برابر نیجریه (برد 2 بر 1)

بیشترین بازی باشگاهی: 188 بازی برای Napoli
لقب: Pibe de Oro
همسر: Claudia Villafañe در سال 1984

 


 

باشگاه ها:

1981–1979 Argentinos Juniors  (167 بازی - 116 گل زده)

1982–1981 Boca Juniors  (40 بازی - 28 گل زده)

1984–1982 Fc Barcelona  (36 بازی - 22 گل زده)

1991–1984 Napoli  (188 بازی - 81 گل زده)   لوگوی باشگاه ناپولی

1993–1992 Sevilla  (26 بازی - 5 گل زده)

1994–1993 Newell's Old Boys  (5 بازی - 0 گل زده)

1997–1995 Boca Juniors  (30 بازی - 7 گل زده)

 


 

انتقال ها:

01 جولای 1981 از Asociación Atlética Argentinos Juniors به Boca Juniors (مبلغ 1.25 میلیون یورو)

01 جولای 1982 از Boca Juniors به FC Barcelona (مبلغ 8.00 میلیون یورو)

01 جولای 1984 از FC Barcelona به SSC Napoli (مبلغ 13.00 میلیون یورو) 

25 مارچ 1991 از SSC Napoli به Without Club (مبلغ ؟)

22 سپتامبر 1992 از Without Club به Sevilla FC (مبلغ ؟)

01 جولای 1993 از Sevilla FC به Club Atlético Newell's Old Boys (مبلغ ؟)

01 ژانویه 1994 از Club Atlético Newell's Old Boys به Without Club (مبلغ ؟)

01 جولای 1995 از Without Club به Boca Juniors (مبلغ ؟)

01 جولای 1997 در Boca Juniors (بازن نشسته)

دیگو مارادونا انتقال ها

 


 

آمار و رکوردها:

(آمار)

لا لیگا    LaLiga: (47 بازی)  27 گل زده

سری A   Serie A: (187 بازی)  81 گل زده

 

جام یوفا  UEFA Cup: (13 بازی)  2 گل زده

 

جام جهانی   جام جهانی: 4 دوره حضور (1994-1990-1986-1982)  21 بازی / 8 گل زده

جام ملتهای آمریکای جنوبی    کوپا آمریکا: 3 دوره حضور (1989-1987-1983)  ؟ بازی / 3 گل زده

 

(رکوردها)

* زننده گل قرن فوتبال (برابر انگلیس در جام جهانی 1986)

* رکورد بیشترین تعداد کپتاینی در تاریخ جام های جهانی (16 کپتاینی)

 


 

افتخارات:

 

(باشگاهی)

1983 قهرمانی جام حذفی اسپانیا با Fc Barcelona

1987 قهرمانی سری A ایتالیا با Napoli

1987 قهرمانی جام حذفی ایتالیا با Napoli

1989 قهرمانی جام یوفا با Napoli

1990 قهرمانی سری A ایتالیا با Napoli

افتخارات باشگاهی دیگو مارادونا

 

(ملی)

1986 قهرمانی جام جهانی (Fifa World Cup)

1990 نایب قهرمانی جام جهانی (Fifa World Cup)

 افتخارات ملی دیگو مارادونا

 

(فردی)

1979 بهترین فوتبالیست سال آرژانتین (Footballer of the Year of Argentina)

1979 بهترین فوتبالیست قارهء آمریکای جنوبی (South American Footballer of the Year)

1980 بهترین فوتبالیست قارهء آمریکای جنوبی (South American Footballer of the Year)

1980 بهترین فوتبالیست سال آرژانتین (Footballer of the Year of Argentina)

1981 بهترین فوتبالیست سال آرژانتین (Footballer of the Year of Argentina)

1986 بهترین فوتبالیست سال آرژانتین (Footballer of the Year of Argentina)

1986 بهترین بازیکن جام جهانی (Golden Ball)

1986 بیشترین پاس گل در جام جهانی (5 پاس گل)

1986 زننده گل قرن فوتبال (آرژانتین vs انگلیس)

1990 سومین بازیکن برتر جام جهانی (Bronze Ball)

 

 
افتخارات ملی دیگو مارادونا

 

افتخارات باشگاهی دیگو مارادونا

 

افتخارات فردی دیگو مارادونا

 


 

(مشخصات والپیپر 1)

سازنده: ® Cyrus

رزولوشن: 2650x1531

حجم: 1.95 مگابایت

فرمت: jpeg

سال ساخت: 2016

آپدیت: 2023 May

لینک دانلود:  دانلود والپیپر 1

 

(مشخصات والپیپر 2)

سازنده: ® Cyrus

رزولوشن: 3400x2267

حجم: 742 کیلوبایت

فرمت: jpeg

سال ساخت: 2014

تاریخ آپدیت: May 2023

لینک دانلود:  دانلود والپیپر 2

 

(مشخصات والپیپر 3)

سازنده: ® Cyrus

رزولوشن: 3150x1783

حجم: 382 کیلوبایت

فرمت: jpeg

سال ساخت: 2017

آپدیت: May 2023

لینک دانلود:  دانلود والپیپر 3

 

جهت دانلود در سایز اصلی بر روی عکس کلیک راست کرده و گزینه Save Image As را بزنید.
مشکلات, پیشنهادات و نظرات خود را در همین پست یا از طریق ایمیل زیر با ما در میان بگذارید تا به آنها پاسخ داده شود.
cyrus04corporation@gmail.com

 


(تاریخ انتشار صفحه:  7 تیر 1396)
(تاریخ آخرین ویرایش:  31 فروردین 1401)


 

(لینکهای مرتبط با این موضوع):

 


 

(طبقه بندی موضوعات):

اسکرین سیور برای کامپیوتر

اسکرین سیور تقویم سال برای کامپیوتر

اسکرین سیور متفرقه برای کامپیوتر

نرم افزار کامپیوتر

انیمیشن و ویدیو

آمار تیم ها در جام جهانی فوتبال

بیوگرافی فوتبالیست ها

فوتبالی

فینال جام جهانی فوتبال

غیره مطالب فوتبالی

بیوگرافی بازیگران

ماه تولد

اطلاعات کشورهای جهان

عکس آدامس

ویتامین ها

مطالب و موضوعات متفرقه